10 Reacties

13 uur geleden

Ik laat de slaapjes van de jongste veel meer los. Ja ik help hem in slaap maar ik ga geen uren besteden aan dutjes verlengen. Het kost meer energie dan dat het opbrengt. Korte dutjes zijn ook goede dutjes en heel natuurlijk op deze leeftijd. Daarnaast laat ik hem regelmatig in de draagzak slapen als ik daardoor wel iets met onze oudste kan doen. Of in de kinderwagen of maxicosi. Ik heb bij de oudste mn dagen in het teken van slapen gezet en daar werd ik niet gelukkig van. Dus ik zie hoe het komt en stuur hooguit een beetje bij in de loop van de dag

12 uur geleden

Mijn kinderen zijn van dezelfde leeftijd; bijna 3 jaar en 4 maanden. Als ik echt een hele dag alleen ben met de kids, gaat de oudste een dagdeel naar opa en oma. Anders trek ik t niet 🙈

12 uur geleden

Ik heb eentje van bijna 2,5 en de andere van bijna 5 maanden. Ik heb ook met hetzelfde probleem gezeten. Slaapjes van de tweede maar laten zoals het is voelde niet goed. Voor de eerste ook veel moeite gedaan om het in een ritme te krijgen, dus vond ik dat ik net zoveel moeite moest doen voor de tweede. Maar dan wel op een andere manier. Ik heb de moonboon gekocht eerst de hangmat en nu zelf een wieg gemaakt (kan je ook kopen trouwens) waardoor hij plat ligt en als hij draait er geen probleem is. Ik hoef niet meer lang bij m te blijven.. ik leg m in zijn wieg zet de motor aan en loop naar beneden. Soms blijf ik langer als hij een beetje moeilijk doet vooral tijdens sprongetjes. Oudste vind het nu ook niet erg omdat ik eigenlijk snel weer terug ben. Voorheen liep ik met de babywagen of draagzak maar op een gegeven moment werkte dit ook niet. Straks als de oudste naar de psz gaat, wil ik overstappen naar zelfstandig slapen dan heb ik even de tijd om met de jongste “slapen” te leren. Maar voor nu ben ik blij met de moonboon

11 uur geleden

Ik loop hier ook tegen aan. Onze baby slaapt stukken minder gestructureerd als de oudste. En hoewel ik er geen voorstander van ben gebeurd het me wel eens dat de baby huilend in slaap valt. Ik kan nou eenmaal niet op twee plekken tegelijkertijd zijn en onze oudste heeft soms ook even behoefte aan een 1 op 1 spelletje of knuffel. Dus ik ga ermee om zoals het komt: wordt de jongste moe, dan leg ik haar in bed. Raakt ze overstuur? Ga ik er met de oudste heen en geef ik hem een boekje en zeg dat ie stil moet zijn. Soms slaapt ze zo en heb ik mijn handen vrij voor de oudste. Soms valt ze in slaap tijdens boodschaopen doen. En soms valt ze in slaap in m'n armen, speel ik met 1 hand dinootje😉. Zo modderen we wat aan de dag door 🤭

7 uur geleden

Herkenbaar hoor. Ik heb er één van 7, één van 4 en één van 4 maanden. Bij de middelste was ik ook veel bezig met de slaapjes en was ik zo vaak gefrustreerd. Ik wilde dat hij in z'n eigen bedje sliep zodat ik tijd had met m'n oudste. Het resulteerde vaak in een gefrustreerde moeder en een niet slapende baby. Met de derde heb ik het nu echt losgelaten. Als ze moe is, leg ik haar in haar bedje. Soms valt ze zelf in slaap en soms wil het niet lukken. Dan haal ik haar weer naar beneden en probeer ik het een kwartier of half uur later nog eens. Dutjes aan het einde van de middag gaan het moeilijkst, dan gaat ze in de draagzak of zorg ik dat ik naar buiten ga met de kinderwagen. Geeft zoveel meer rust. Had dit mezelf 4 jaar geleden ook gegund. Onze jongste doet het echt prima ondanks dat ze geen vast ritme heeft en vaak maar dutjes doet van een half uur of drie kwartier. Komt echt vanzelf dat ze het aan elkaar gaan koppelen, niet te veel willen!!

6 uur geleden

Mijn kindjes zijn ook even oud. Ik heb het geluk dat mijn man volledig thuis werkt en dat hij dan even beneden bij mijn peuter kan zijn als ik bezig ben met de baby. Echter lukt dit niet altijd. Ik ben ook veel tijd en energie kwijt aan onze baby ivm slecht drinken en niet genoeg aankomen. Dit zorgt ook voor continue bezig zijn met haar. Ik snap je helemaal ik zoek ook naar de balanshirrin. De oudste gaat ook naar psz en oma inderdaad omdat het anders niet lukt

5 uur geleden

Ik laat mijn zoontje van twee wel altijd alleen spelen beneden. Ik geef aan ik ga je broertje in bed leggen, tot zo! Wat maakt dat jij aangeeft hem moeilijk alleen te kunnen laten beneden? Waar liggen je zorgen?

5 uur geleden

Mijn dochter is 2.5 en mijn jongste is 4 maand. Ik probeer als ik mijn jongste op bed ga leggen mijn oudste iets om handen te geven beneden. Of iets interessants aan tafel, of tv ofzo. Ik zeg dat ik zusje op bed ga leggen en dat ik zo terug kom. Ik laat meestal de deur open en ben alert op gekke geluiden van beneden. Soms gaat ze roepen, dan vertel ik als ik beneden kom dat mamma vanzelf komt en ik niet terug kan praten als ik boven ben. Eigenlijk gaat het altijd wel goed. Ik heb dit met haar geoefend door eerst paar keer boven de luier van zusje te verschonen en dus even weg te zijn. Zo zag ze dat ik ook terug kom. Verlengen van dutjes geef ik mezelf 5 minuten voor. En als ik zie dat het moeite gaat kosten.. dan niet.. Als de oudste naar de psz gaat geef ik mezelf er meer tijd voor. Verder streef ik naar 1 lang dutje bij mij als de oudste naar bed is in de middag.

5 uur geleden

Onze oudste is 3,5 jaar en is er helemaal aan gewend dat we boven zijn om de jongste van 4,5 maand in slaap te krijgen. Maar de jongste doet veel meer korte dutjes en slaapt veel minder regelmatig. Sinds ik me daar bij heb neergelegd, is mijn leven een stuk leuker. Ik probeer wel niet elke dag de hort op te gaan, maar af te wisselen, zodat de jongste om de dag goed tot redelijk slaapt en niet helemaal overprikkeld raakt.

4 uur geleden

Reactie op Kangaroo0703

Ik laat mijn zoontje van twee wel altijd alleen spelen beneden. Ik geef aan ...
Wat fijn dat dat werkt! Hier komt hij gewoon achter mij aan naar boven en vaak als zijn zusje net in mijn armen in slaap is gevallen. En daardoor is ze meteen weer wakker en kan ik opnieuw beginnen. Hij doet dit niet bewust ofzo hoor. Is gewoon super enthousiast en wil graag dingen laten zien of vertellen (klei werkjes, mooie tekening etc)