8 Reacties
vorige week
Heel herkenbaar, ons zoontje ook! Hij is nu 17 maanden. Ik ben er inmiddels achter dat hij wel groente eet op bijv ‘plaattaarten’, dus met bladerdeeg of spelt deeg (kun je op zo’n rol kopen) en dan met bijv spinazie. Maar je kunt er echt álles op doen!
Het klassieke voorbeeld van veel groente in een saus en dan pureren werkt hier niet zo goed, hij wil juist graag structuur in z’n eten 😭
vorige week
Wij hadden wel laatst kikker erwten en linzen pasta (fusili) gevonden bij de lidl. Weet niet of ze dat zou lusten? (Is geen groente maar wel weer wat anders misschien?) Wij doen ook wel eens een 'ei muffin' met bijv kikkererwten en stukjes brood. Geen idee of dat kan helpen, ons zoontje eet tot nu toe goed. Kun je haar nog uitdagen met zelf bestek gebruiken ofzo?
vorige week
Ik vind dit een verhelderend artikel ‘waarom kinderen geen groente lusten en dat prima is’:
https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-groente-lusten-en-prima-is/
Misschien heb je er ook iets aan.
vorige week
Mijn jongen van bijna 1,5 heeft een ingewikkelde gebruiksaanwijzing met eten. Een gebruiksaanwijzing die ook nog eens om de tijd wisselt.
Wortels zijn de enige groente die hij nog uit het vuistje wil eten.
Wat we voor hem werkt is groente heel klein snijden (hakken) en dan tussen de rijst of pasta stoppen. Zodat hij niet ziet dat het bijv een courgette of champignons is.
Pasta wil hij ook alleen maar zonder saus. We hebben laatst daarom ook de pasta maar fijngehakt, zodat hij niet meer zag dat het pasta was en dat ging er ook goed in. Ben wel benieuwd voor hoelang dit goed blijft gaan.
Soep eet hij trouwens ook (vooral zelfgemaakte pompoensoep).
Misschien helpt het bij jou ook!
vorige week
Wij hebben ook een moeilijke eter, en wat voor ons werkt werkt voor anderen niet. Gelukkig zitten we (voor hoe lang het mag duren) nu in een wat betere periode, maar in de tijd dat ik het echt niet meer zag zitten heb ik het boek "moeilijke eters bestaan niet" gelezen. Titel klinkt een beetje tegenstrijdig (ze bedoelt dat de identiteit van je kindje niet moeilijke eter is en dat het moeilijk eten niet voortkomt uit moeilijk doen maar het eten echt lastig vinden) maar staat vol met praktische tips, hoe van het eten zo min mogelijk strijd te maken en wanneer je wel echt aan de bel moet trekken (bij een kinderdietist oid).
6 dagen geleden
Onze dochter eet over het algemeen heel goed, maar soms doet ze opeens "moeilijk". Dan wil ze bijvoorbeeld opeens absoluut niet met een lepeltje gevoerd worden. Hier werkt dan het beste om het op verschillende manieren aan te bieden, dus zelf te laten pakken met de hand, van haar tafeltje of juist haar bordje. Zelf met haar bestek te laten proberen of haar bestek (met wat eten er op) voor haar neerleggen en dan zelf laten pakken. Soms eet ze dan ook wel opeens alles zodra we haar op schoot nemen (heeft niet onze voorkeur). En als ze opeens "moeilijk" doet en niets werkt, accepteren we dat ze die dag gewoon slecht heeft gegeten, maar dat is voor ons waarschijnlijk makkelijker omdat ze vaker wel heel goed groenten eet. We maken nooit een strijd van het eten.