25 Reacties
3 weken geleden
Hier ook 15 maanden en zegt nog niets. Niet eens papa en mama, snapt alles! Maar zegt geen woord. 🤣 komt vanzelf wel! Hij liep met 12 maand.. maak je niet druk.
3 weken geleden
Hier hetzelfde. Snapt alles, maar zegt nog niks op ohoh en papapapa na. Motorisch wel heel sterk. Ik maak me er niet druk om, komt vanzelf en anders zoeken we er uiteindelijk hulp voor.
3 weken geleden
Dank voor jullie antwoorden! Ik hoor dan vaak dat kinderen motorisch sterk zijn indd. Mijn zoontje loopt pas sinds een maand los haha en de andere mijlpalen haalde hij ook niet perse heel vroeg.
Stom, ben zelf leerkracht en weet dat alles op zn tijd komt, maar nu toch zo onzeker.. Kwam vanmiddag iets op Instagram tegen van de taaltoren ofzo. Dat je niet moet wachten met hulp zoeken. Heeft toch een zaadje gepland merk ik. Pff!
3 weken geleden
Die van ons 15,5 maand zegt ook niks. Ook geen papa of mama. En loopt ook nog niet los. Hij was weer heeel vroeg met de pincet greep en zijn fijne motoriek is bijna eng te noemen. Ook is ie heel inzichtelijk. Klimmen, klauteren en zelfstandig van en op de glijbaan (ook de hogere houten) kan die al 2 a 3 maanden. Echt een gekkie. Maar komt allemaal vanzelf wel denk ik
3 weken geleden
Hier ook nog niet. Ik probeer wel met hem te "communiceren " met klanken, zodat er een soort actie reactie is. Dat vind hij heel leuk. En als ik mama zeg, lijkt hij het wel te herhalen, maar dan vind hij vooral mijn reactie heel grappig en daarna zegt hij het niet meer. Hij begrijpt wel wat dingen, zoals vogel (kijkt dan naar buiten) kom en naar boven. Dus doof is hij niet 😄
3 weken geleden
Hier een meisje van 15 maanden. Zegt mama, eigenlijk tegen ongeveer alles, nanaan (banaan), nan (mandarijn) en dieeeee. Met 11 maanden zei ze eten. Dat is weer weg. Snapt echt alles en rent inmiddels bijna rond en klimt op alles wat er te klimmen is. Soms maak ik me ook een beetje zorgen maar CB zei dat het nu het belangrijkste is dat ze dingen begrijpen. Als dat zo is dan gaat het goed. Gelukkig herkenning hier!
3 weken geleden
Hier ook nog niks hoor! Wel mama maar niet gericht naar mij toe eerder een klank die hij probeert te maken. Ik probeer het te stimuleren door zijn klanken te herhalen zodat hij het leuk gaat vinden om verschillende klanken te maken, maar voorlopig ligt zijn interesse voornamelijk bij zijn motorische ontwikkeling. Veel rennen, klimmen en klauteren
3 weken geleden
Onze zoon is 15 maanden en zegt net mama, verder niet. Brabbelt wel veel en loopt daarentegen al bijna 2 maanden zelfstandig, begrijpt ook wat je bedoelt als je tegen hem praat dus ik maak me niet zo zorgen. De een is weer wat sneller met het ene dan het andere en vice versa
3 weken geleden
Misschien zegt je kindje ook meer woordjes dan je denkt? Een klank zoals ‘bah’ of het geluid van een dier zoals een koe (‘mooee’) is ook een ‘woordje’, als het maar betekenis lijkt te hebben doordat het vaak in dezelfde context wordt gezegd. En als de uitspraak niet perfect is kan het ook gewoon een woord zijn, onze dochter zei bijvoorbeeld als snel ‘die’ en ‘deesj’ (deze), wat een beetje klonk als gebrabbel maar toch ook wel echt een woordje is. Beetje zelfde als bij jullie ‘naan’. Soms heb je het niet meteen door.
3 weken geleden
Reactie op MVJ2024
Vandaag bij CB geweest voor de 14 maanden vaccinatie. Hier ook aangegeven d ...
Hier zeiden ze zelfs met 18 maanden 3 woorden inclusief papa en mama en geluiden (boe voor een koe) tellen ook mee.
Er is echt nog niets aan de hand op die leeftijd als ze nog niet praten.
3 weken geleden
Reactie op Loon_21
Hier zeiden ze zelfs met 18 maanden 3 woorden inclusief papa en mama en gel ...
Ja ik vraag me ook af waarom papa en mama niet mee zouden mogen tellen? Bij onze dochter waren dat absoluut niet haar eerste woordjes, en ook nu zegt ze dat niet zo vaak en vraag ik me af of ze het doelbewust zegt. We spreken niet vaak genoeg over onszelf in de derde persoon denk ik 😝
3 weken geleden
Reactie op Fenke1994
Ja ik vraag me ook af waarom papa en mama niet mee zouden mogen tellen? Bij ...
Haha scheelt met een tweede, de eerste roept namelijk de hele dag alleen maar mama dus dat helpt ;) hij hoort niet anders.
Zoon zegt nu een stuk of 20 woorden maar papa dus ook nog steeds niet. Als ik vraag waar papa is dan wijst hij hem aan maar als hij noemt papa gewoon mama. En zn zus noemt hij ook mama 😅 de kat wordt dan wel weer netjes bij zn naam genoemd 😂 iets met prioriteiten ofzo...
3 weken geleden
Reactie op Eefje4321
Mijn zoontje kan alleen nog mama en eten zeggen 😂 en hij loopt ook nog nie ...
Het is niet laat, maak je geen zorgen. Maar er zijn gewoon altijd kindjes die iets sneller zijn en dat is oke. Ze beginnen vaak met 2 jaar pas over hulp voor taal en dat duurt nog even! Los lopen gaan ze op het cb uit van 18 maanden maat ook dat is geen harde grens. Aangezien je in deze geboorte groep zit, heb je dus waarschijnlijk nog even. In een paar maanden kan alles weer anders zijn