13 Reacties
4 dagen geleden
Hoi hoi! Heeft je kleine veel ondergewicht of zit je kleine nog wel rondom het gemiddelde ? En heb je het gevoel dat je kleine meer wilt ?
Onze kleine man krijgt KV maar zit ook onder het gemiddelde, zou nu 5,75 moeten wegen en weegt 5. Hij zit gewoon vol met alle voedingen die we geven, hij vraagt ook niet extra, maar beweegt wel gewoon veel. Het CB zei dat het de volgende keer goed bijgetrokken kan zijn. Dus ik maak me iig geen zorgen.
Mocht je je zorgen maken, overleggen met het CB of je gevoel volgen! 😘
4 dagen geleden
Reactie op Julia314
Ja nog wel rond het gemiddelde. Volgende maand weer wegen. Ik maak me allee ...
Ah zo! Sorry dat begreep ik niet uit je berichtje ☺️. Wellicht kan een lactatie deskundige je mee helpen?
4 dagen geleden
Hey! Misschien verstandig een lactatiekundige mee te laten kijken. Ons zoontje zat te klungelen met aankomen, nu bleek zijn tongriem te kort te zijn. Vandaag is deze gelaserd en zowel de lactatiekundige als de kliniek waren stomverbaasd dat niemand dit eerder heeft gezien bij hem. Het was namelijk overduidelijk.
Ik heb ook lang getwijfeld of het de productie was.
4 dagen geleden
Reactie op Julia314
6 keer per 24 uur. 2 borsten per keer. Ik merk wel dat hij niet lekker aan ...
Ik zou beginnen met vaker aan te leggen. 6 voedingen is echt heel weinig voor een kind dat niet goed groeit. Minimaal 8x per dag maar vaker is ook goed. Liefst niet inbakeren en geen fopspeen gebruiken.
Dit is een handig filmpje:
https://teddyroorda.nl/2019/03/02/je-baby-aanleggen-zonder-pijn/
Ik raad je aan een Lactatiekundige mee te laten kijken met een voeding. Zij kan ook de mond anatomie beoordelen (tongriem/ lipbandje)
Je kunt de groei zetten in de who curve. Deze is het meest passend bij een kind dat borstvoeding krijgt.
Onder het gemiddelde is niet erg zolang je kindje zijn/ haar eigen lijn volgt. Dit kan de onderste of bovenste lijn zijn en alles er tussen in. Zolang de lijn niet afbuigt is het goed.
4 dagen geleden
Wat is ondergewicht volgens jou? Want op deze leeftijd bestaat er nog niet echt ondergewicht. Heb je een who curve? Een lage curve is namelijk geen ondergewicht. Dat betekent alleen dat er meer kinderen zwaarder zijn en minder lichter. Een kindje wat lichter is dan gemiddeld , kan nog steeds perfect groeien. Je kindje moet alleen wel een eigen lijntje volgens. Als die afbuigt, gaat de groei mis. Maar als het gewoon het lijntje volgt, is het prima.
Ik lees verder 6x per 24u. Dat is inderdaad vrij weinig. Okk voor jouw productie, dus vaker aanleggen. Ter vergelijking: onze zoon drinkt nog 10x per 24u en is een zeer stevige kerel van 8,5 kg.
4 dagen geleden
Reactie op Anoniem_MM
Wat is ondergewicht volgens jou? Want op deze leeftijd bestaat er nog niet ...
Child growth tracker is een fijne app om gewicht bij te houden. Zet daar ook altijd het geboortegewicht en het laagste gewicht in de kraamweek in. Dan kan je zien of je kindje mooi een eigen lijntje volgt.
3 dagen geleden
Misschien fijn om een keer te kolven zodat je een beetje weet hoeveel je maakt. Ook fijn als je dit doet kun je de baby wat extra geven na zijn normale voedingen totdat je productie verder omhoog is.
Ik heb ook een kleine baby 14.5 weken en net geen 5 kilo. Ik maakte ook te weinig melk en ben uiteindelijk langzaam overgegaan op kunstvoeding. Maar dit was echt omdat hij veel te weinig aankwam. Nu zit hij weer netjes op zijn eigen lijn, maar wel een stukje onder het gemiddelde. Ieder kind heeft zijn eigen groei, zo lang ze maar aan blijven komen. En dat kan Met kv, extra kolven of extra aanleggen. Wat voor jou en je baby past