6 Reacties

vorige week

Ik herken dit zeker. Wij hebben ook een heel temperamentvol kind. Als iets niet mag of niet lukt meteen huilen en gefrustreerd. Als ze ergens mee naar toe moet wat ze niet leuk vindt, dan gaat ze op haar knieën zitten en als ik haar dan op tillen spartelt ze alle kanten op. Heb soms het gevoel alsof ik een puber in huis heb. Het is heel pittig, maar kan er ook wel van genieten. Vind het ook wel leuk dat er iets in zit, maar soms mag het wel een tandje minder. Ik denk als ze iets ouder zijn dat het beter gaat.

vorige week

Sommige dingen mogen echt niet, maar soms doe ik ook even net alsof ik het niet zie. Probeer zo min mogelijk een ding ervan te maken als ze weer de grenzen op zoekt. Dit helpt wel.

vorige week

Ze hebben een spanningsboog van 1 tot 3 minuten, dat je zoontje zich nog niet lang kan vermaken, is echt niet raar! Aanhankelijkheid; verlatingsangst piekt nu tot ongeveer 18 maanden. In deze periode hebben ze nog weinig taal en veel emotie, ze kunnen zich niet uiten. Dit uit zich vervolgens in frustratie en boosheid. Je zoontje heeft meer begrip, dan taal, wat eigenlijk voor deze leeftijd positief is (goed begrip). Hoe lastig (en vermoeiend) het ook is. Enige tip die ik heb: blijf rustig. Benoem wat je ziet en ook wat je niet wil zien/niet mag (ik zal het niet negeren, want ze moeten er ook van leren op een positieve manier); ik zie dat je boos bent of dit is niet nodig/dit gaan we niet doen en vervolgens gelijk afleiden, vooral laten zien wat je wel wil zien, dus ga zitten en spelen en maak het leuk en verleg de aandacht in positieve zin. Geef zo min mogelijk negatieve aandacht. Vaak als ze gaan gooien of slaan, krijgen ze een heftigere reactie dan anders, dit is leuk, dit is interessant en dat wil je niet. Verder wat hier helpt is soms even lekker rustig spelen met wat slagroom, kleurstof en diertjes er in (scheerschuim kan ook nog onder heel goed toezicht maar dan blijf je soms corrigeren, wat je niet wil), of spelen met water in een zakje en glitters er in. Sensopatisch spel maakt vaak rustig en kunnen ze wat langer geïnteresseerd in zijn.

vorige week

Hier ook! Elke dag ook strijd over dingen als eten (na 2 happen wil meneer niks meer, hij wil niet ik de stoel zitten, krijsen als hij de buggy in moet, als iets niet lukt of niet mag. Vandaag een enorme driftbui gehad omdat hij zn vinger niet in de kaars mocht steken. Ik heb het boek Temperamentvolle kinderen van Eva Bronsveld gelezen (er is ook een online cursus van). Daar staan wel goede tips in, al zijn de meeste tips voor oudere kinderen.

vorige week

Heel herkenbaar.

vorige week

Heel herkenbaar, denk dat hij nu ook in een sprong zit.. kiezen komen door. Dus denk dat dat het is.. Alles is een fase en uitteindelijk komt het echt goed!