22 Reacties

9 maanden geleden

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar mss kan je met een draadloze kolf proberen? Dat je dus geen pauze neemt om te kolven, maar doorwerkt en tijdens het werken de kolf aanhangt. Misschien kan je een lactatiekundige om advies vragen? Als je aanvullend verzekerd bent dan wordt dan vergoed meestal.

9 maanden geleden

Ik heb volledig ouderschapsverlof genomen zodat ik het eerste jaar thuis kan blijven. Dus hoef gelukkig niet te kolven. Maar zover ik het begreep behoud je gewoon het recht op kolven, alleen wordt die tijd na 9 maanden niet meer doorbetaald.

9 maanden geleden

Hey, ik heb me hetzelfde afgevraagd, want ons kindje eet ook nog heel weinig vast voedsel dus er is ook nog steeds best wel veel melk nodig. Mijn plan voor nu is: kolven in mn lunchpauze en als het nodig is ook nog net na werktijd (moet dan nog een tijdje naar huis reizen), maar hoop dat ik die laatste tegen die tijd kan overslaan. Ik werk daarnaast ook regelmatig thuis en dan kan ik gewoon kolven terwijl ik werk.

9 maanden geleden

Ik heb hetzelfde probleem. Heb nu met m’n werkgever afgesproken dat ik ipv een uur pauze tussen de middag, m’n pauze verspreid zodat ik ‘s ochtends 1x een half uur kan kolven en ‘s middags 1x een half uur. Ik hoop het vanaf 9 maanden met 2x kolven te redden.

9 maanden geleden

Mijn plan voor nu is om de drie kolfmomenten die ik op een werkdag heb, af te bouwen. Ik verwacht dat mijn melkproductie dan zal teruglopen, waardoor ik ook drie live voedingen op de dagen dat ik wel zelf mijn dochter kan voeden, moet gaan vervangen voor kunstvoeding. Ze heeft nu gemiddeld nog 6 melkvoedingen op een dag, dus dan zou ze toch nog voor de helft borstvoeding kunnen krijgen. Ik houd er ook rekening mee dat mijn melkproductie helemaal terugloopt, waardoor we volledig over moeten op kunstvoeding. Ik zou dat wel jammer vinden, maar dat is dan wat het is. Ik kies ervoor om na 9 maanden niet in mijn eigen tijd te gaan kolven op werkdagen,want die werktijd zou ik ook weer moeten inhalen en die tijd besteed ik liever met haar. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van moeders die op werkdagen minder voeden en kolven en op thuisdagen wel alle voedingen zelf doen. Werkt dat? Of krijg je dan stuwing (en risico op borstontsteking) op de dagen dat je weinig voedingen geeft en/of te weinig melkproductie op de dagen dat je wel alle voedingen zelf doet?

9 maanden geleden

Mijn zoontje is nu 8 maanden en ik loop tegen hetzelfde aan. Allereerst is het belangrijk om te weten dat zolang je borstvoeding geeft je kolfrecht hebt. Alleen na 9 maanden niet meer doorbetaald door je werkgever. Je moet nog altijd de mogelijkheid krijgen om te kolven in je pauzes. Je hoeft ook niet af te bouwen thuis. De lactatiekundige zei tegen mij dat er genoeg moeders zijn die thuis nog volop live voeden en op het werk maar 2, 1 of zelfs niet meer kolven. Als oplossing verloren het kolven na 9maanden zou je pauzes op kunnen delen of misschien onbetaaldouderschapsverlof in kunnen zetten om te kunnen kolven. Misschien is je werkgever er oké mee als je tijdens je werk kolft of werk meeneemt tijdens het kolven. Ik zou vooral goed in gesprek gaan. Meestal kun je wel tot een compromis komen. Ik kolf nu 2x onder werktijd. Dat is voor mij eigenlijk te weinig. Eerst kolfde ik 3x. Daarom kolf ik soms ook op weg naar het werk of op de weg naar huis. Of dit voor mijn productie verschil maakt weet ik nog niet. Ik werk ook 3 dagen en dan drinkt mijn zoontje om de 2 a 3u. Ik vind het wel spannend of mijn productie goed blijft. Ik ben tot een compromis moeten komen op het werk, omdat het lastig te combineren is. Ik heb uitgelegd hoe belangrijk de borstvoeding voor mij is en ik het heel erg zou vinden als door werk mijn bv avontuur ten einde loopt. Dit werd begrepen en ik ga na 9 maanden zo min mogelijk mijn werkplek af om te kolven. Dit doe ik dan op mijn werkplek. 2x per dag en afbouwen naar 1x. Vanaf een jaar niet meer. Als het niet werkt omdat ik merk dat ik niet leeg gekolfd krijg dan is er ruimte om weer in overleg te gaan, want ik wil bijvoorbeeld geen borstontsteking krijgen. Het liefst was ik een jaar thuis geweest of nog een dag minder werken, maar dat zit er helaas niet in.

9 maanden geleden

Ik ben heel rustig aan het afbouwen overdag, zodat ik vanaf 9 maanden niet of nog maar 1x hoef te kolven op werk. Ik kolf nu nog 2x (de middagsessie afgebouwd) en ga binnenkort ook de ochtendsessie afbouwen. Thuis geef ik de ene keer gekolfde melk en de andere keer live voeding. Twijfel een beetje of het handig is om op werkdagen niet te kolven en op niet-werkdagen wel live te voeden omdat je dan natuurlijk steeds stuwing houdt op werkdagen. Heb gelezen dat dit bij sommige vrouwen prima werkt en bij anderen wat lastiger gaat, dus is even uittesten.

9 maanden geleden

Hoi mama! Klinkt lastig voor je, misschien heb je wat aan hoe ik het doe: Mijn dochtertje drinkt eens in de vier uur. In de ochtend drinkt ze aan de ene borst en kolf ik de andere, doordat ik op dat moment live borstvoeding geef is mijn kolfproductie ook vrij goed, je lichaam krijgt namelijk op dat moment alle signalen die het nodig heeft voor je melkproductie. Ik moet er wel bijzeggen dat mijn dochtertje de nacht doorslaapt, dat helpt natuurlijk met het over de nacht vollopen van de borsten. Aan het begin wisselde ik de borst die ik gaf en die kolfde af. Inmiddels kolf ik altijd links omdat die beter produceert. In de tijd dat het te weinig productie was legde ik haar na het kolven dan nog weer aan aan de borst die ik had gekolfd om op die manier de productie een beetje om hoog te krijgen. Doordat ik in de ochtend een hele voeding (220ml) extra kolf hoef ik op werk nog maar 1 keer te kolven. Schema voeden (8:00,12:00,16:00,19:30). Dat kolven op werk doe ik meestal ergens na de lunch. Ik heb geen problemen ondervonden met mijn productie ik op dagen dat ik werk om 16:00u niet kolf en dan op de dagen dat ik met haar ben dan live voed.) Ondanks dat ik kolfrecht nu nog heb merk ik dat ik geen zin heb om om 16:00 te kolven en dan om 16:30 weer te werken en dan om 17:30 weer naar huis. Nu werk ik gewoon door tot 17:00, dan ga ik lekker naar huis en leg ik haar een keertje extra aan, dat vind ik toch mijn favoriete momentje met haar na een werk dag:-). Doordat ik die extra voeding in de ochtend ook kolf op de dagen dat ik met haar ben, bouw ik zelfs een voorraad op. Ik kolf dus namelijk per week: 7x in de ochtend en 3x in de middag op dagen dat ik werk = 10 voedingen en ze krijgt er 6. Misschien kan dit ook voor jou werken? Ik hoop het voor je, want snap goed dat je liever nog geen afstand neemt van de borstvoeding. Sorry voor het elle lange verhaal.

9 maanden geleden

Als in lees hoeveel moeders overwegen om bv af te bouwen door de wet- en regelgeving hier in Nederland kan mij dat echt verdrietig maken.. het is toch belachelijk dat het WHO 2 jaar borstvoeding adviseert, maar dit niet zodanig gefaciliteerd wordt in dit land. Begrijp mij niet verkeerd, helemaal om te stoppen met bv als dat je eigen wens is. Maar niet oke, om te moeten stoppen omdat het je onmogelijk gemaakt wordt..😞

9 maanden geleden

Reactie op Zoë94

Als in lees hoeveel moeders overwegen om bv af te bouwen door de wet- en re ...
Helemaal oké als*

9 maanden geleden

Je kolfrecht blijft, je werkgever moet je deze optie bieden. Enkel is het dan in je eigen tijd!

9 maanden geleden

Reactie op Zoë94

EENS! Borstvoeding is het beste wat we onze kindjes kunnen geven.

9 maanden geleden

Reactie op ND93

Je kolfrecht blijft, je werkgever moet je deze optie bieden. Enkel is het d ...
Ja, en dat vind ik dus belachelijk..😅 Men wil graag dat zoveel mogelijk moeders werken. Dan mogen we wat mij betreft ook iets zachter zijn voor die moeders. Zodat het vol te houden is, ze trouw kunnen blijven aan hun eigen wens, ze gezien worden. Allemaal factoren die van onwijs grote invloed zijn op algeheel welbevinden. Er zijn al genoeg ballen hoog te houden. Daarnaast is borstvoeding gewoon waanzinnig goed en heeft het onwijs veel voordelen op langer termijn voor zowel het kind als de moeder. En daarmee economisch gezien op langer termijn de investering meer dan waard.

9 maanden geleden

Reactie op ND93

EENS! Borstvoeding is het beste wat we onze kindjes kunnen geven.
Oeps, ik dacht dat je vorige bericht een reactie was op mijn bericht.. vandaar mijn reactie weer😂 Heel trots op alle mama’s hier❤️

9 maanden geleden

Reactie op Zoë94

Dit 🙌🏼

9 maanden geleden

Ik heb een kolf die in mijn bh kan. Maak nu ook geen gebruik van het kolfrecht eigenlijk. Ik werk gewoon met dat ding in mijn bh dus. Soms ook in de auto als ik naar een klant moet. Omdat de productie iets minder is daardoor kolf ik een keer extra. En soms kolf ik in het weekend een keer extra in de ochtend. Ben van plan dit zo te blijven doen.

9 maanden geleden

ik heb mijn oudste nu 4 jaar tot 1,5 jaar uitsluitend BV gegeven. ik werk in het ziekenhuis en daar is het zowieso lastig met kolven enzo. vorige keer deed ik vanaf 9 maanden om 10u 20 min kolven koffietijd en dan rond 3u 20 min kolven. soms in mn lunchpauze 12 of 1 u kolven als ik de ochtend koffie pauze niet had. dit deed ik denk ik tot 11 maanden. vanaf 11 maanden deed ik alleen de lunchpauze kolven. de borstvoeding is gewoon na zo'n tijd anders ingeregeld en loopt echt niet zo snel terug. belangrijk om gewoon live te blijven voeden thuis. op jou verzoek als je weggaat en als je thuiskomt. sommige baby's slapen natuurlijk al door en dat is super! maar als je nog steeds nachtvoedingen geeft is dat ook helemaal prima en juist heel goed voor het voortzetten van je borstvoeding. het kan lukken! vertrouw in je lichaam :) zet hem op mama's

9 maanden geleden

Dank voor alle verschillende reacties! Interessant om van anderen te leren. Ik ga er nog even over nadenken.

9 maanden geleden

Ik ben van plan om na de 9 maanden nog 3x per dag te kolven tijdens een werkdag (nu 4x). Tijdens de heen en terugrit in de auto en tijdens de lunchpauze. Als dat mijn productie beïnvloed, wil ik de restjes 70%betaald ouderschapsverlof inzetten voor een uur per werkdag aan kolftijd.

9 maanden geleden

Ik heb het tijdens mijn functionerings gesprek hierover gehad. Ik werk als doktersassistente in een huisartsenpraktijk. Ik gebruik een draadloze kolf die in mn BH kan. Nu kolf ik al meestal terwijl ik gewoon door werk (in de backoffice achter de computer) en in mijn spreekuur is een half uur uitgeboekt. Ik heb nu afgesproken dat ik in mijn spreekuur een half uur administratie inplan waarin ik dan kan kolven, maar toch ook werk. De andere momenten in de backoffice veranderen voor mij dus niet.