19 Reacties

4 dagen geleden

Ik deed het met de eerste op de tijd en nu volg ik het ritme van onze dochter . Veel relaxter als je het mij vraagt 😉

4 dagen geleden

Idem hier! We zien wel hoe het gaat en 'go with the flow'. Eens hij een ritme heeft in de opvang, nemen we dat thuis ook over.

4 dagen geleden

Ritme hoeft niet perse alles op uur en tijd! Ik denk dat het belangrijk is een wakkertijd van max. 2 uur aan te houden en zo creëer je een "ritme". Gewoon afhankelijk van hoelaat je dag start dat volgen en tuurlijk kom je dan savonds soms rond 20.00 naar bed uit, soms 19.00 of soms 21.30 misschien wel. Op zo'n manier heb je eigenlijk een ritme en het hoeft niet te zijn dat de slaapjes iedere dag dezelfde lengte hebben, dat kan ook helemaal niet. Onze meid slaapt overdag super goed, maar dat betekent niet dat het standaard 2u-1u- 1,5u is. Soms is het totaal anders bijv. 3u-45min-1u.. Gewoon je baby volgen :). Zolang zij/hij blij is, is het goed toch!

4 dagen geleden

Hier hetzelfde hoor! Volgen gewoon mijn zoontje. Daardoor nemen we hem ook makkelijk mee en slaapt hij soms in bed, soms in de wagen en soms op schoot.

4 dagen geleden

Hier hetzelfde! Het forum kan je soms onzeker maken hierin idd. Maar dat krampachtige gezoek naar een ritme ben ik ook niet van, komt vanzelf wel

4 dagen geleden

Reactie op joanne789

Hier hetzelfde hoor! Volgen gewoon mijn zoontje. Daardoor nemen we hem ook ...
Nou dit dus. Wij nemen hem ook overal mee naar toe en slaapt overal heerlijk. Gelukkig ben ik niet de enige dus 😊

4 dagen geleden

Ik volg ook hoofdzakelijk mijn dochter, je kunt een baby toch niet dwingen per se een bepaalde lengte dutje te doen, te lang wakker houden als ze moe zijn of nog geen eten gaan geven als ze honger hebben… Af en toe stuur ik hier een beetje in zodat we aan het einde van de dag wel qua bedtijd rond dezelfde tijd uitkomen met genoeg trek maar niet al ruim daarvoor honger en met genoeg slaapdruk maar niet al ruim ervoor té moe. Qua eten ontstond er al snel een ritme van haar uit omdat ze steeds na ongeveer even lang weer honger had. Soms bied ik wel al eten aan voordat ze er zelf om vraagt omdat ze anders haar aantal voedingen niet haalt of met naar bed gaan geen honger heeft. Maar zeker niet ‘te vroeg’ want dan drinkt ze niet. En net als dat lekker gaat laat zij merken dat ze er toch weer langer tussen wil laten en valt er gewoon 1 voeding weg. Met dutjes breng ik haar gewoon naar bed als ik denk dat ze moe is. Soms blijkt ze dan toch niet moe (genoeg) en komt ze gewoon weer mee naar beneden en proberen we het 15/20min later weer. Ik let hierbij wel op de wakkertijden om het voor mezelf makkelijker te maken die vermoeidheidssignalen te herkennen. Heeeeel soms maak ik haar wakker ivm een voeding en af en toe ‘forceer’ ik een dutje in de draagdoek (dan slaapt ze eigenlijk altijd wel) omdat ik anders verwacht dat ze moe gaat zijn terwijl ze eigenlijk ook moet/wil eten of dat ze dan tegen bedtijd al te lang weer wakker is. Zo doet ze soms 3 dutjes per dag, soms 6 of zelfs 7. Qua eten hebben we dus al even een ritme (ookal blijft het steeds een beetje veranderen) en ik ga er vanuit dat dit met slapen ook vanzelf wel iets voorspelbaarder zal worden.

4 dagen geleden

Zo blij om te lezen dat ik niet de enige ben. Lijkt me zo onmogelijk hem te dwingen in een ritme, en ook helemaal niet fijn voor mezelf om dan zo aan huis gekluisterd te zitten met dutjes enzo. Hij slaapt eigenlijk nog het best in de kinderwagen dus hij gaat nu nog lekker veel mee op pad (koffie drinken ergens, hondje uitlaten etc). Snap dat op gegeven moment meer dutjes in eigen bed goed zijn maar dat is nu zo een gevecht dat ik er zelf helemaal depri van werd dus nu ik dat loslaat en gewoon zorg dát hij slaapt ipv dat het moét in bed zijn we allebei blijer haha. Als ik over paar weken ga werken en hij naar opvang zal er vanzelf wel meer ritme komen denk ik dan.

4 dagen geleden

Nee hoor, op alle topics hier waar ik op reageer probeer ik anderen ook aan te moedigen om mee te gaan met hun kindje. Omdat ik er echt van overtuigd ben dat dat beter is! Een volwassene kan ook niet elke avond op exact hetzelfde tijdstip slapen. Ik volg dus ook mijn dochter en heb daardoor ook geen ritme. Het beetje ritme wat er wel is (ze slaapt tussen 19:00 en 19:30 in de avond) heeft ze zelf zo gecreëerd. En als wij moeten werken is de opsta tijd hetzelfde. Verder niet! Dus je doet het in mijn ogen hartstikke goed. als je insta hebt, bureauvanslaap en liefdevaneenmoeder erg fijn om te volgen, zeker als het gaat over slaapjes. Gaf mij heel veel steun en herkenning!

4 dagen geleden

Reactie op em1235

Zo blij om te lezen dat ik niet de enige ben. Lijkt me zo onmogelijk hem te ...
Nou dit is precies wat ik bedoel! Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk als je je baby in een ritme dwingt. Geniet van deze tijd 💕 over een jaar wou je dat je terugkon. Tuurlijk gaan ze straks bijv 1 lang slaapje tussen de middag doen; het is fijner als ze die wel in bed doen. Maar verder… let it be!

4 dagen geleden

Nee hoor ik ga lekker mee in het ritme van m’n zoontje. En soms moet hij mee in mijn ritme. Iedere dag is anders. Toch zie ik dat hij vaak op hetzelfde tijdstip ‘s ochtends wakker wordt en savond rond dezelfde tijd klaar is om naar bed te gaan. Maar dit is een ritme die hij helemaal zelf heeft ontwikkeld. Ik probeer wel een beetje rekening te houden met wakker tijden aangezien die van mij overdag maar slaapjes heeft van 30 minuten langer is echt een uitzondering. Als ik naar de wakkertijden kijk heb ik geen oververmoeid kind aan het eind van de dag. Dus soms plan ik het zo dat hij kan slapen in de auto/draagzak of kinderwagen als ik weg moet. Maar overdag totaal geen ritme in slaapjes of voedingen.

4 dagen geleden

Hier hetzelfde hoor! ☺️ Heel herkenbaar met de slaaptijden overdag; elke dag wisselt de tijd én duur nog. We nemen het zoals het komt! Ene keer is hij ook alweer moe na 1 uur wakker en andere keer houdt hij met gemak 2 uur vol. Enige wat we wel merken wat hij zelf heeft gecreëerd: laatste fles tussen 19:00-20:00 en dan nog een nacht voeding (04:00-05:00 uur). Dat zijn wel redelijk constante ☺️. Wel soms wat lastig in de ochtend als hij vroeg naar kdv moet, zit ik soms beetje in de knoei met zijn flesje rond wegbreng tijd haha. Daarvoor zou beetje structuur wel welkom zijn

4 dagen geleden

Je volgt je kindje en dat is hartstikke goed!😄 Ik doe hetzelfde, zou me niet teveel aantrekken van wat anderen met schema’s zeggen. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik word dan zelf chagrijnig dat het niet lukt en vind mn dochtertje ook veel beter te pas als ze haar eigen “ritme” volgt.

4 dagen geleden

Hier ook hoor! Ik volg daarin m'n kind en geen enkele dag is hetzelfde. De ene dag slaapt ze bijv meer dan op een andere dag dus het zijn altijd andere tijden. Ik kijk naar waar zij behoefte aan heeft

4 dagen geleden

Hoi! Ik ben denk ik net zo'n mama als jij! Scheelt dat ons kind ook met niet zo veel slaap overdag niet echt huilerig wordt. Ik volg hem en dat verschilt per dag! Als hij honger heeft, eet hij. Als ik zie dat hij moe wordt, valt ie (nu nog) overal in slaap en draag ik hem over naar zijn bedje (of ik laat 'm lekker liggen) daartussen speelt ie, of wil hij even knuffelen! Allemaal prima! Zo'n straks schema moet ie nog de rest van z'n leven gaan volgen, dus nu volgen wij hem :) Ieder z'n ding, maar dit voelt goed voor ons!

4 dagen geleden

Mijn zoon is nu 17 weken en heeft dit ook qua slaap overdag. Enige ritme is dat hij om de 4 uur wil drinken maar op de slaapjes is geen pijl aan op te trekken.. behalve na zijn laatste fles van 21.00 uur, dan slaapt hij de nacht door

4 dagen geleden

En die schema's klinken leuk en aardig. Maar ik weet uit ervaring dat het bijna geen dag lukt en je dan maar op de klok zit te kijken. Ik vertrouwde niet meer opnwat ik aan onze zoon zag maar op de klok. Dit is echt veel fijner😄.

4 dagen geleden

Reactie op Pauline2000

Mijn zoon is nu 17 weken en heeft dit ook qua slaap overdag. Enige ritme is ...
Precies hetzelfde! Zo rond 19:00 en 21:00 wil hij nog eten en dan slaapt hij (meestal) door tot een uur of 5:00. Verder laat hij meestal 4, soms 3 uur tussen voedingen zitten. De ene keer slaapt hij langer overdag en wel in z’n bedje en de andere keer korter en bij mij. Heerlijk relax!

4 dagen geleden

Wij ook geen vast ritme hoor. Wel een beetje structuur zeg maar omdat alles toch altijd wel terugkomt, maar geen vaste tijden. Kan ook niet, want soms slaapt ze maar 40 minuten en een andere keer ineens 2.5 uur. Dat wisselt hier echt per dag. Dus dat zou betekenen dat er dan direct al 2 uur verschil is qua ritme zeg maar. Dus nee, dat werkt hier ook nog niet echt