11 Reacties

4 maanden geleden

De kindjes die vaak bij ons op de opvang slapen die 2x slapen hebben dit ritme. De opvang waar ik werk en mijn dochter ook zit heeft vaak beetje als vaste slaaptijden : 9.30/10.00 tot 11.30 en dan 14.30/15.00 uur nog een keer Mijn dochter slaapt vaak al iets eerder omdat we echt al de dag om 6 uur starten, soms zelfs eerder. Ze word dan rond 8.30/9.00 uur in bed gelegd. Ze wordt er om 10.30 dan weer uitgehaald en gaat dan met de grote kids om 12.30 weer erin. Misschien overleggen dat dat kan? Dus sochtends iets korter en dan met de rest weer mee? Ik heb namelijk ook liever niet dat mn dochter na 15 uur nog slaapt omdat ze er anders savonds niet in wil

4 maanden geleden

Bij ons hetzelfde ritme. Ik snap het ook echt niet. Dan zijn ze veel te laat wakker naar mijn idee. Hier gaat het gelukkig nog goed omdat onze zoon op de opvang korter slaapt en dus doodmoe is aan t eind van de dag en dus gewoon redelijk normale tijd naar bed kan. Maar bij onze oudste gaf dit echt problemen met de nacht. Vind het echt hele rare tijden en heb t bij beide al meerdere keren proberen aan te kaarten maar zij vinden het normaal. Het is dus een kwestie van een maand of 5 overleven tot ze naar 2 slaapje gaan, want dan gaat het ritme wel kloppen met die van ons. Onze zoo ja dus ook tegenwoordig continu om 5:30 wakker dus moet morgen op de opvang maar even overleggen hoe of wat. Maar aangezien onze zoon maar 1 dag gaat, hij niet slechter slaapt in de nacht tot nu toe en het nog maar een paar maanden is, heb ik besloten me er bij neer te leggen. Ik was dit overigens dus helemaal vergeten van de oudste, anders had ik een andere opvang gekozen. Maar zoals ik lees was dat dus geen garantie geweest dat het anders was. Mijn tip: probeer het, kijk of het problemen oplevert en zo ja, ga het gesprek aan. Lukt het gewoon voor allemaal zo, wordt je kindje niet chagrijnig en slaapt het die nacht erna niet anders dan normaal, dan is het misschien prima?

4 maanden geleden

Reactie op Zwaniek

De kindjes die vaak bij ons op de opvang slapen die 2x slapen hebben dit ri ...
Ik ga dit trouwens ook overleggen als ik over een paar weken weer begin met werken. Maar nu werk ik al die tijd niet dus ik breng m pas om 9:00 馃ぃ om m dan gelijk in bed te leggen wordt ook niets denk ik haha

4 maanden geleden

Bij onze opvang doen de kindjes vanaf 1 jaar ook mee in het ritme met vaste tijden. Bij 2 slaapjes worden ze om 10:00 en om 15:00 naar bed gebracht. Bij 1 slaapje om 12:30. Onze dochter is nu bijna 1 en gaat nu vaak wel wat eerder slapen, omdat ze nu nog haar volgen en ze vaak ook al rond 9:00 laat merken moe te zijn (en 's middags dan dus ook eerder weer gaat slapen). Ze hebben haar de afgelopen tijd al een aantal keer rond die vaste tijden naar bed gebracht en het lijkt wel prima te gaan.

4 maanden geleden

Bij ons wordt wel echt naar het kind gekeken. Vanaf 1 jaar proberen ze wel haar in het ritme mee te krijgen maar als dat niet lukt gaat ze gewoon eerder naar bed. Half 3 is waarschijnlijk omdat tussen de middag de peuters nog slapen en dus de bedden/kamers bezet zijn. Maar goed, er moet wel iets mogelijk zijn lijkt mij? Thuis gaat onze dochter om half 10 al naar bed tot 11 uur, dan wel pas weer om 14.30 tot 15.30 en dan 19.30 de nacht in.

4 maanden geleden

Reactie op Loon_21

Ik ga dit trouwens ook overleggen als ik over een paar weken weer begin met ...
Nee dat is ook wel zo! Ik heb dan ook wel het geluk dat ze gewoon doorslaapt als er kindjes bij ingelegd worden, dus dat is mega fijn! Al denk ik wel dat het op den duur natuurlijk wel lastiger word, en dat ze dan wel wat later naar bed moet

4 maanden geleden

Medewerker bij de opvang hier Deze tijden zijn gebaseerd op het dagritme van de groep. Ongeveer elk kinderdagverblijf houdt deze tijden aan omdat dit tijden zijn wat werkt voor het ritme met een groep van 16 kinderen. Om 09.00-09.15 gaan de kindjes fruit eten. Waarna de kinderen die twee keer slapen dan naar bed gaan. Dus dat is rond 10 uur. Bovendien is het niet 1 kindje in bed leggen waardoor het ook langer duurt tot de kindjes daadwerkelijk slapen na het in bed leggen. De een slapers gaan na het broodmoment hun bed in rond 12. Deze kindjes slapen dan tot ongeveer 14.30 uur. Als er andere kindjes bijgelegd worden tijdens het slapen heb je een zeer grote kans dat ze wakker worden voor ze er klaar voor zijn. Daarom gaan de twee slapers pas vanaf 14.30 hun bed weer in. Tuurlijk wordt er altijd naar het individuele kind gekeken maar we weten dat 99.9% van de kinderen op dit ritme goed meedraaien. Ook kloppen deze tijden met de wakkertijden van de kinderen. Anders zou het tweede slaapje erg dicht op de eerste zitten. Ook is een kdv dag veel intensiever voor de kinderen dan een dag thuis waardoor ze toch weer op een redelijk normale tijd naar bed kunnen. Zelf vind ik het ook erg fijn dat ze niet om 18.00 alweer naar bed wilt zodat ik haar na een dag werken ook nog even kan knuffelen 馃┓ Hopelijk is zo het begrip voor de tijden er iets meer 馃グ En doe altijd wat voor jullie goed voelt. Dus als dat een gesprek aanvragen is doe dat vooral! Wat ik al zei. We kijken naar het individuele kind maar we zien (en weten door jarenlange ervaring en opleiding) ook wat werkt

4 maanden geleden

Dankjewel voor jullie reacties! We gaan het maar proberen. Ons zoontje slaapt eindelijk, met behulp van een slaapcoach, goed op bepaalde tijden, waardoor hij 's nachts ook goed doorslaapt (eindelijk na 11 maanden!), dus ik ben een beetje huiverig naar zulke lange wakkertijden voor hem. Maar we gaan het proberen!

4 maanden geleden

Reactie op Laupal

Dankjewel voor jullie reacties! We gaan het maar proberen. Ons zoontje slaa ...
Geef dit dan aan bij de opvang. Daarom. Waar mogelijk bieden we maatwerk. En dit klinkt of jullie dit schema nodig hebben om een vrolijke baby te houden

4 maanden geleden

Hier is hij ook mee in datzelfde schema. Thuis is het allemaal net wat eerder (vaak 9u en 13:30). Gevoelsmatig vind ik het heel moeilijk, want thuis zou het echt veel te laat zijn - en dat vind ik dan zielig. Maar heb geleerd om het een beetje te relativeren 茅n het helpt dat ik mijn kind altijd blij en vrolijk ophaal (en wegbreng trouwens). Hij is echt gek op de leidsters en andersom ook. Ik begrijp best dat het aanpoten is met al die kinderen. Helemaal omdat ze dan na 1 jaar geen baby meer zijn en er dan vaak weer nieuwe baby鈥檚 op de groep komen. Lijkt mij allemaal echt gedoe. Nu hij ouder is ben ik zelf ook minder streng om het ritme van thuis te volgen. In het begin was het wel echt een ding (maar had ook echt moeite met loslaten en met mijn hormonen 馃檲).