14 Reacties

4 maanden geleden

Ik snap dat je haar niet wil laten huilen, maar op deze leeftijd kan dat best. De eerste keer moest ik ook echt de babyfoon uitzetten en iets anders gaan doen, omdat ik het niet aan kon horen. Maar hij viel uiteindelijk vrij snel in slaap. Wij checken meestal 1 keer of er echt wat is: peopbroek, knuffel kwijt etc. Zo niet, laten we hem even huilen en hij slaapt dan altijd binnen een half uur, meestal binnen 10 minuten. Wat hier ook heel erg helpt is dat we 1 vaste knuffel voor in bed hebben, die mag hij ook alleen in bed. Zodra hij die ziet gaat hij gelijm kroelen en gaan z'n oogjes al helemaal dicht, hij weet dan dat het tijd is om te slapen

4 maanden geleden

Phoe ik schrik toch altijd van het advies: laten huilen.. Ik heb mijn dochter nooit laten huilen en ze is nu bijna een jaar oud. Ik lees dat het verschillend is hoe je dochter slaapt en dus ook al hele goede nachten heeft! Ik denk dat je het dan heel goed doet en je vast moet houden aan je ritueel. Een nacht flesje kan op deze leeftijd echt geen kwaad. Ze hebben zo veel te leren en hebben die knuffel in de nacht of flesje toch nog even nodig van papa of mama ♡ Mijn dochter heeft precies hetzelfde, soms een nacht dat ze doorslaapt of 1 keer wakker word. En soms is het vaker. Is heel normaal voor deze leeftijd. Ja het is heel zwaar maar het gaat goed komen lieve mama! Je doet het geweldig als ik dit zo lees.

4 maanden geleden

Heel veel herkenning want slapen is uitdagend voor ons op dit moment. Zelfs in de cosleeper naast ons bed leidt tot totale paniek en ze vraagt snachts om heel veel voedingen. Volgens mij is dit een periode die vaker voorkomt rondom het jaar. Ze maken grote cognitieve sprongen, verlatingsangst piekt, de slaapbehoefte is aan het veranderen en gaan oefenen met meer zelfstandigheid en een eigen wil. Ik zou haar lekker dat flesje geven als dat nu zorgt voor de meeste rust en responsief blijven. Volgens mij doen jullie het goed. Sterkte iig!

4 maanden geleden

En als ze wakker wordt ‘s ochtends of na een dutje, moet ze dan meteen huilen? Want als dat zo is heeft de inderdaad misschien wel een negatieve associatie met haar bedje/kamer. Wij laten haar vaak nog wel heel eventjes liggen terwijl wij rustig onze bladzijde aflezen, nog even gaan plassen en dat soort dingen. Niet heel lang, maar dan ervaart ze wel dat in bed liggen niet erg is en papa en mama vanzelf komen. Ik laat haar ook weleens in d’r bedje een beetje zitten terwijl ik even wat kleren klaarleg, datsoort dingen. Ze heeft een positieve associatie met haar bedje dus als ze ‘s avonds niet meteen kan slapen dan gaat ze ook niet huilen. Dan kunnen we haar dus steeds even laten en laten oefenen met in slaap vallen en dan weer terug gaan. Als ze moet huilen komen we wel altijd gelijk troosten. Ik zou daar een beetje naartoe werken zodat ze als ze ‘s nachts wakker wordt ook niet gaat huilen en stresshormonen gaat aanmaken, maar gewoon lekker ligt, eigenlijk wel heel slaperig is en dan hopelijk weer verder in slaap valt.

4 maanden geleden

Reactie op SarahLuna

Phoe ik schrik toch altijd van het advies: laten huilen.. Ik heb mijn doc ...
Huilen is ook een manier om te ontprikkelen en het brein leeg te maken. Er zit overigens een verschil tussen jengelen / huilen en krijsen/overstuur zijn.

4 maanden geleden

Ik denk dat er een verschil is in 'laten huilen' en af en toe terug gaan naar haar kamertje om te troosten en dan weer weg te lopen. Ik denk dat je het super doet door steeds weer terug te gaan, even te troosten (kan ook in bed door even een aai over haar bol geven en te zeggen dat je er bent) en dan weer weg te gaan. Dan zou het vanzelf beter moeten gaan!

4 maanden geleden

Reactie op Fenke1994

En als ze wakker wordt ‘s ochtends of na een dutje, moet ze dan meteen huil ...
Als ze wakker wordt na een slaapje overdag of in de ochtend, gaat ze niet huilen. Meestal krijgen we dan hele verhalen, heerlijk :). Het huilen is echt met het slapen gaan savonds (als we haar in slaap laten vallen zonder fles in bed), of snachts als ze wakker wordt maar nog in een soort halfslaap is..

4 maanden geleden

Reactie op DK38

Als ze wakker wordt na een slaapje overdag of in de ochtend, gaat ze niet h ...
Hebben wij momenteel ook erg last van. Overdag niks maar savonds krijst ze de boel bij elkaar. Meestal een uur na in slaap vallen is het drama. Het cb had het over nachtangst, maar denk dat het echt regressie is want ze is dan wel gewoon wakker

4 maanden geleden

Onze dochter begon bij het naar bed gaan ook steeds meer hulp nodig te krijgen met in slaap vallen. Met soms wel een uur op schoot knuffelen, wiegen, zingen en voeden tot ze sliep en steeds moeilijker neer te leggen. Ik heb het nu binnen een paar dagen zo opgebouwd dat ik haar wakker neer kan leggen, naast haar bed ga zitten en ze zelf in slaap valt zonder huilen. Zo: - 1e keer/keren op haar buik neerleggen en mijn hand op haar rug. Voldoende druk geven dat ze niet overeind kan komen. Ze ging ervan huilen(gefrustreerd, want ze wilde steeds overeind komen en opgetild worden), maar had snel genoeg in de gaten dat ik er was, ook als ze bleef liggen. - zodra ze niet meer probeerde omhoog te komen, steeds hand iets verder weg houden. - als ze dan toch overeind kwam, rustig weer hand op rug en dan liet ze zich zelf al weer zakken. - tot het punt dat alleen het kijken naar je hand of een kleine beweging met je hand genoeg is om haar naar beneden te laten gaan, zonder aanraking. - als dat lukt, afbouwen tot je je hand helemaal weg kan halen en alleen aanwezig hoeft te zijn. Zegt niet dat t zo bij jou ook werkt, maar hier ging dat top! Deze stappen meteen dezelfde avond. En de volgende herhalen. Tot het niet meer nodig is. Ze slaapt sindsdien meestal de nacht helemaal door. Eerst begon ze tegen te stribbelen, te huilen en vast te klampen als ze haar bed zag en dacht dat ik haar neer ging leggen, nu kan ik haar zonder problemen neerleggen en gaat ze zelf meteen liggen.

4 maanden geleden

Reactie op Siobhaini

Hebben wij momenteel ook erg last van. Overdag niks maar savonds krijst ze ...
Ik durf het nog niet echt te typen, maar hier nu weer 2 betere nachten (een keer wakker, zonder drama) 🙌🏽 Het zou heel goed een regressie kunnen zijn geweest… of combi met tandjes, je weet het niet

4 maanden geleden

Reactie op Melissa_x

Huilen is ook een manier om te ontprikkelen en het brein leeg te maken. Er ...
Exact. Overstuur is een ander verhaal, maar even huilen is echt niet zo erg. Bij een eerste kindje kan je er steeds bij zijn als het huilt, maar een zoveelste kindje in een gezin zal af en toe wel even moeten huilen omdat je jezelf niet op kan splitsen. Ik hoor bijvoorbeeld van mijn vriendin dat haar derde kindje soms even moet huilen omdat ze met de andere twee bezig is. En die is dan al stil voordat ze erbij kan zijn. Dus bij een eerste kindje is jet prima om daar een beetje nuchter mee om te gaan.

4 maanden geleden

Reactie op DK38

Ik durf het nog niet echt te typen, maar hier nu weer 2 betere nachten (een ...
Hoe is afgelopen nacht gegaan? Het is soms zo moeilijk inschatten hè, konden ze het maar gewoon zeggen

4 maanden geleden

Reactie op Siobhaini

Hoe is afgelopen nacht gegaan? Het is soms zo moeilijk inschatten hè, konde ...
Ja, dat zou echt fijn zijn haha! Afgelopen nacht is ook heel goed gegaan, 1 keer wakker om 1:30, en daarna rond 5:30, maar toen werd ze brabbelend wakker. Muziekje aangezet en toen viel ze zelf weer in slaap, super trots!! Wij gaan vannacht proberen een flesje water al in haar bed te leggen. Volgens mij heeft ze ook wel echt dorst. Wij wonen niet in NL, maar in een warm klimaat, dus misschien kan dat al voldoende zijn 💪🏽

4 maanden geleden

Reactie op DK38

Ja, dat zou echt fijn zijn haha! Afgelopen nacht is ook heel goed gegaan, ...
Goed om te horen!!! Dorst zou heel goed kunnen. Ik duim voor jullie 😊