3 Reacties
13 dagen geleden
Ik geef mijn zoontje dan waar hij behoefte aan heeft. Mijn oudste van bijna 2 en jongste van 3,5 maand slapen op mijn kamer.
Soms worden ze tegelijk wakker. Dan komt oudste bij mij in bed, aai ik over zijn ruggetje en geef ik baby de borst.
De oudste slaapt dan verder en baby ook weer tevreden en in slaap.
Rond 4 maanden gaan kindjes door een enorme ontwikkeling heen. Dit kan effect hebben op de behoefte aan slaap, eten en geborgenheid.
13 dagen geleden
Hi,
Mij is altijd verteld dat ze met de 4 maanden slaapregressie gaan leren om slaap cyclussen aan elkaar te koppelen (aka poging tot doorslapen). Dit heeft even tijd nodig. Wat bij onze zoontjes altijd gewerkt heeft is een slaaproutine die in de basis altijd terug komt. Luier verschonen, slaapzak aan, voeding (voor de oudste 21 maand warme melk en tanden poetsen.) Onze oudste had altijd meer nodig zoals wiegen of zingen. Mijn jongste gaat goed op een hand op zijn buikje. Dit komt dus altijd terug. Onze oudste heeft na de geboorte van onze tweede iets meer aandacht nodig voordat we hem in bedje neerleggen. Dus de basis routine plus we knuffelden nog eventjes. En we benoemde dit, nou nog even knuffelen met mama of papa. En daarna lekker in bedje. En na dat knuffelen gaat hij nu lekker slapen. De voorspelbaarheid van de routine plus eventuele toevoegingen naar behoefte van hem (en stiekem van mij want knuffelen is zo lekker in de avond) helpt hier heel goed.
En ook hier worden ze wel eens tegelijk wakker door het gehuil van de jongste. Is mijn man thuis gaat hij naar de oudste en ik naar de jongste. Ben ik alleen moet ik helaas de keuze maken om eerst naar de jongste te gaan, die valt makkelijker in slaap door eventjes aan de borst te hangen. Daarna heb ik langer de tijd om met de oudste te knuffelen.
Ik hoop dat je hier misschien iets aan hebt en ook het zijn allemaal fases en het is met 2 kids eventjes zoeken wat prettig voelt voor hun maar natuurlijk ook voor jou. Dat kost eventjes tijd.