23 Reacties
2 jaar geleden
Misschien domme vraag maar is dat niet t zelfde als 22 weken prik? Die ga ik namelijk wel halen! Maar mocht je ook nog een losse kunnen halen voor het RA virus zou ik dat ook doen, vanaf hoeveel weken kan dit? En moet je dit via de VK vragen of? 🙈
2 jaar geleden
Hey, op de negenmaandenbeurs, heb ik een foldertje gehad over het RS virus. Het is een andere prik dan de 22 weken prik. Het is nog niet opgenomen in het rijksvaccinatie programma , daar deden ze dus een onderzoek naar of mensen dat zouden doen of hoe belangrijk je het vindt. Hier een fotootje van de folder. Ik weet alleen niet of het hier mag, want er wordt dus ook tijd voor een onderzoek gevraagd. De mevrouw van de stand vertelde me dat je tijdens de zwangerschap bij 24-36 weken kon laten inenten die bij de huisarts aangevraagd kan worden. Het heet Abrysvo in de zwangerschap en Nirdevimab ná de geboorte. Ter info!

2 jaar geleden
Reactie op Belle1988
Hey, op de negenmaandenbeurs, heb ik een foldertje gehad over het RS virus. ...

Hey ja precies hier had ik het ook gezien. Ga jij hem nemen?
2 jaar geleden
Reactie op Romyyyyyyy
Misschien domme vraag maar is dat niet t zelfde als 22 weken prik? Die ga i ...
Hey nee die 22 is volgens mij tegen kinkhoest ect, RS moet je zelf voor betalen en inderdaad via huisarts/apotheek
2 jaar geleden
Reactie op Babymeisje18
Hey ja precies hier had ik het ook gezien. Ga jij hem nemen?
Nou, ik loop in België (woon in grensregio en Gent is voor mij dichtstbijzijnde academisch ziekenhuis) en we hebben nog even tijd…ik wacht nog even af maar voor het geld ga ik het niet laten, maar kan zijn dat ze nog wel in rijksvaccinatie komen in België. Ga jij het doen ?
2 jaar geleden
Reactie op Belle1988
Nou, ik loop in België (woon in grensregio en Gent is voor mij dichtstbijzi ...
O ja snap ik dat je het afwacht. Ik wil het wel doen voor die 200 euro. Ik neem aan dat het goed is onderzocht en hopelijk blijft je kindje dan goed beschermd…
2 jaar geleden
https://www.ema.europa.eu/nl/documents/product-information/abrysvo-epar-product-information_nl.pdf
Vanaf pagina 28 kun je in dit document de bijsluiter lezen voor het vaccin dat is goedgekeurd voor zwangeren.
2 jaar geleden
RS-virus is dus een virus waar babies ontzettend benauwd van kunnen worden door de hoeveelheid slijm/snot die zij nog niet kunnen wegsnuiten en hoesten en heb eerlijk gezegt nog nooit gehoord over vaccinatie ertegen. 22 wekenprik is tegen kinkhoest, een bacterie waar je dus mega van moet hoesten en is dus heel iets anders.
2 jaar geleden
Reactie op C-24Baby
De gezondheidsraad heeft al wel geadviseerd dat er een RS vaccin geïmplemen ...
Je kan het via je eigen huisarts doen, daarvoor hoef je niet naar België. Het kost wel alleen boven de 200 euro…
2 jaar geleden
Reactie op Ell24
Aldus het consultatiebureau is er voor de vaccinatie tijdens de zwangerscha ...
Hi! Dat klopt niet helemaal wat ze zeggen bij het CB. Het maternale vaccin is net zo effectief als het “kindervaccin”, alleen qua implementatie is het handiger/kosteneffectiever om het kinder vaccin te implementeren. Omdat je met het maternale vaccin te vroeg geboren baby’s niet beschermd, zouden die baby’s alsnog het kindervaccin moeten krijgen. Meer een zaak van logistiek dus.
Maarrr heeft iemand Nirsevimab al kunnen kopen? En kun je anders gewoon naar België rijden?
2 jaar geleden
Reactie op Ell24
Waar baseer je dat op? Op hoeveel RCT'S bijvoorbeeld?
Staat onder andere in het volledige advies van de gezondheidsraad, maar je zou kunnen kijken naar de efficacy van ABRYSVO, het enige goedgekeurde vaccin. Er deden in die studie 6.975 vrouwen mee. Nirsevimab is al wat langer goedgekeurd dus daar zijn meer trials mee. Hoewel Nirsevimab tot nog toe alleen gebruikt werd bij risicogroepen (prematuren, aangeboren hartafwijkingen etc). Nirsevimab op die manier 1 op 1 vergelijken met ABRYSVO is dus beetje appels met peren vergelijken: de relatieve risicoreductie in een hoog risicogroep zal namelijk groter zijn dan in de algehele populatie.
https://www.gezondheidsraad.nl/binaries/gezondheidsraad/documenten/adviezen/2024/02/14/advies-immunisatie-tegen-rsv-in-het-eerste-levensjaar/Immunisatie-tegen-RSV-in-het-eerste-levensjaar-advies.pdf