8 Reacties
2 jaar geleden
Hier nog een vegan😁
Mijn vorige zwangerschap heb ik een tweeling gedragen waardoor ik onder controle stond van het ziekenhuis. Ik slikte mits ik het binnen kon houden me zwangerschapsvitamines en verder ad ik wat er hopelijk inbleef.
Aan mijn bloedwaardes was er niets te zien dat ik plantaardig ad de gynaecoloog stond er verbaast om😅.
Zwanger en plantaardig eten kunnen goed samen zelfs als je net als mij meer er uit spuugde dan binnen krijgt!
2 jaar geleden
Ik eet zelf geen vlees noch dierlijke zuivel. Wel vis, kaas en eieren.
Ik probeer meer plantaardige zuivel en noten te nemen voor extra calcium en iedere dag peulvruchten voor ijzer. Misschien is het een idee ook voor mezelf om dagelijks een groene smoothie te maken met spinazie of boerenkool, notenpasta, plantaardige zuivel en wat fruit voor extra calcium/ijzer/vezels.
Ik ben zelf werkzaam als diëtist in een zkh maar heb weinig kennis en ervaring over voeding bij zwangerschap.
2 jaar geleden
Hier ook vegan, en inderdaad heb ik altijd het gevoel dat ik meer dan gemiddeld met voedingsstoffen ben en dat ik daardoor redelijk gezond eet.
Als je je zorgen maakt of je vitaminen oid tekort komt zou je bij je huisarts kunnen vragen om bloed te laten prikken. Daar kunnen ze ook aan zien als je tekorten hebt. Ik zit er zelf ook aan te denken om dat te laten doen, voor de zekerheid.
2 jaar geleden
Ik eet ook (voornamelijk) vegan, tijdens mijn zwangerschap voelde ik wel heel erg de behoefte om af en toe ei, kaas en zalm te eten. Ik heb daar toen aan toe gegeven omdat ik dat gevoel totaal niet herkende. Ik zag het als een teken dat mijn lijf toch iets te kort kwam wat het wilde aanvullen. Ik heb de eerste drie maanden ook bijna niets binnen kunnen houden en volgens mij slikte ik toen ook niet (goed) omega.
B12 enzo was toen ook prima bij het bloedprikken. Ik denk dat een vegan zwangerschap prima kan als je inderdaad goed op je voedingsinname let. Zoals je zegt, je bent al bewuster met voeding bezig dan een gemiddeld persoon.
Als tip wil ik wel meegeven goed op je (extra) eiwitten te letten.
2 jaar geleden
Hier niet vegan maar vegetariër. Wat mij tijdens de vorige zwangerschap opviel, was dat ik constant trek had in zuivel, terwijl ik dat normaal amper eet. Dus voor mijn gevoel had ik toch wel extra calcium (en misschien ook eiwitten) nodig, ondanks dat ik dit al via tabletten binnenkreeg.
Daarnaast wordt omega 3 genoemd als hulp tegen zwangerschapsdementie, naast de andere voordelen, dus daar zou ik ook naar kijken.
Tijdens de zwangerschap wordt het bloed sowieso getest op het ijzergehalte. Ik durf even niet te zeggen op wat nog meer. Ik zou met de verloskundige kijken of een uitgebreidere test mogelijk is. Als de waardes goed zijn, lijkt mij inderdaad een veganistisch dieet prima te doen tijdens de zwangerschap.
2 jaar geleden
Hier ook een zwangere vegan! Ons zoontje is nu 1,5 en voeden wij ook zoveel mogelijk vegan op (soms krijgt hij koek of chips oid van anderen waar ik dan niet te streng in wil zijn).
Toen ik zwanger bloed had getest waren al mijn waarden goed.
Ik eet erg gevarieerd en let net als jij goed op wat ik eet.
Vorige zwangerschap hebben we het hele 2e trimester gereisd door Midden- en Zuid-Amerika en soms was vegan eten vinden een uitdaging. Maar ook met (volkoren)broodjes pindakaas is onze zoon goed blijven groeien!
Wat mij betreft: geen zorgen maken!! :-)
2 jaar geleden
Ik ben lacto-vegetariër (sinds m’n kindertijd) en ben zeker minder ‘streng’ tijdens de zwangerschap. Niet dat ik double bacon beef burgers naar binnen werk, maar wel met mate een stukje zalm / kaas o.i.d. Deels omdat ik het idee heb dat mijn lichaam echt aangeeft dit soort producten nodig te hebben, merendeels voor de zekerheid. Mocht ik toch onvoldoende juiste voedingsstoffen binnen krijgen als lacto-vegetariër dan heb ik dat voor die kleine wat ondervangen.
Daarnaast gebruik ik Orthica multivitamine tijdens de zwangerschap (incl. Omega3) + calciumtabletten. Voor mij is het geen religie, dus over 9 maanden pak ik m’n oude visie op eten gewoon weer op.
2 jaar geleden
Hej! Ik ben pril zwanger en eet ook zo goed als vegan. Maak me er eigenlijk niet druk om dat ik voedingstoffen te kort kom, omdat ik net als jij best wel bewust op mijn voeding let :) Ik slik nu een multivitamine van Vitakruid speciaal voor zwangere vrouwen, vegan omega 3 van lucovitaal en nog extra B12. Welke multi heb jij als ik vragen mag? Vond het moeilijk om een vegan variant te vinden met de juiste dosering.
Wat me opvalt is dat je met een vegan voedingspatroon juist heel veilig eet. Bijna alle dingen die je niet mag tijdens de zwangerschap zijn van dierlijke oorsprong 😅