27 Reacties

2 dagen geleden

Oeh sochtends nog 3 uren is wel echt lang hoor! Hier is het de ene keer nog 2 slaapjes en de andere keer lukt 1 slaapje wel. Maar als ik 2 slaapjes doe dan doe ik juist 1e dutje maar 3 kwartier tot uur (en dan op z'n laatste tot half 11) en dan slaapt ze smiddags rond kwart over 1/half 2 en dan wel 2 tot 3 uren. Bij 1 dutje gaat ze meestal rond 11u naar bed en slaapt ze ook zeker wel 3 uren... Is mn 2e en heb altijd geleerd dat als je richting 1 dutje wilt je juist de ochtend (dus 1e dutje) moet afbouwen, dus steeds verder inkorten.

2 dagen geleden

Ik zou haar in de ochtend na 1,5u slapen wakker maken. Wij zitten ook nog op 2 dutjes maar wel met 4u ertussen. Dus stel hij wordt 5u wakker dan 1e dutje 9u tot 10:30 en 2e dutje 14:30 tot 15:30. En dan 19:30 bedtijd. Hier wordt hij meestal tussen 6-6:30 wakker, maar vanochtend ineens 7:20!!

2 dagen geleden

Vooral je eigen gevoel volgen is het belangrijkste natuurlijk. Mijn dochter slaapt 1 dutje. Op het begin een aantal keer om 11.00 al een broodje gegeten en om 11.30 in bed. Het komt nog wel eens voor dat ze vroeg wakker is, 5.00-5.30 dan is de ochtend lang inderdaad. Als zij in de ochtend slaapt slaapt ze maximaal 30 minuten, vervolgens slaapt ze in de middag niet meer en dan is de middag weer te lang. Dan is het in de ochtend lekker naar buiten, daar fleurt ze eigenlijk altijd wel van op.

2 dagen geleden

Dit lijkt me niet helemaal een lekker ritme. Door het ochtend slaapje zo lang te doen, is het niet gek dat ze in de middag niet meer wil slapen. Als ze dan nog wel slaapt, heeft ze veelste veel slaap overdag. Slaapt ze dan niet meer, gaat ze oververmoeid naar bed omdat ze wakkertijd veelste lang is, wat juist allemaal zorgt voor vroeg wakker zijn. 1e slaapje inkorten tot max 45 a 50 min. 2 slaapje eerder en tot max 15.00/15.30. 1 slaapje zal ik niet doen zolang je kind nog om 5 uur wakker is. Wij houden aan; na 7 uur wakker, 12 uur naar bed.

2 dagen geleden

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb twee weken lang haar ochtendslaapje ingekort tot drie kwartier, dus 1 slaapcyclus. Gevolg: oververmoeid, middagslaapje helemaal niet meer doen en ‘s nachts wakker van 2 tot 5. En dan viel ze vervolgens in slaap tot half 9. Maar ze moet om half 8 op de opvang zijn dus drama. Dus dat is het ook niet helemaal ben ik bang. Dit is wel een maand geleden ongeveer. Vandaag weer geprobeerd, maar ze is nu dus wakker sinds 10 uur en weer alleen maar huilen van vermoeidheid, zo zielig.

2 dagen geleden

Reactie op le0nie123

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb twee weken lang haar ochtendslaapje in ...
Maar hoe laat doe je dan het volgende slaapje? Dat ze al oververmoeid is? Je kan ook de ochtend 1.5 uur proberen. Als ze niet meer wil slapen, zou ik hem nog verder in korten, dus puur als powernapje. Om daarna 1 goed slaapje te doen. Ook kan 9.00 al te laat zijn als ze om 5.00 al wakker is. Je kunt ook 7.00 proberen of 8.00 als het bovenstaande niet werkt. Mijn ervaring is dat vaak een uur (vroeg) in de ochtend werkt om een middag slaapje nog te laten lukken.

2 dagen geleden

Ahhh ja het ritme klinkt niet fijn! Lastig. Hier hebben we ochtend slaapje naar 30 minuten gedaan. Van 10:00 tot 10:30 en dan slaapt hij ‘s middags van ongeveer 13:45 tot 15:15 en dan 19:00 bedtijd. Slaapt vaak tot 7u door. Laatste tijd wel 1 of 2x wakker ‘s nachts. Belangrijk is denk ik dat je de dag niet start om 5u. Dus bijv elke dag om 7u beginnen. Als ze gewoon wakker is, en niet huilt, gewoon wachten… en dan om 7u gordijnen open en aankleden etc. Ik snap wel als ze om 5u wakker is dat ze dan om 9u weer gaat slapen, dat is dan al 4u wakkertijd. Dus zou zelf proberen om eerst die ochtend recht te trekken. Zal niet van de een op andere dag gaan.

2 dagen geleden

Ooh bedankt voor jullie hulp, ik ga jullie suggesties proberen. Ik vind het wel lastig, ze is dus om half 5 wakker en huilt dan wel. Als ik haar er dus om 5 uur uit haal heeft ze al een half uur gehuild. Het voel zo raar om haar dan nog 2,5 uur in bed te laten. Maar misschien dat ze dan toch nog wel in slaap valt? Ik weet het niet. Op de opvang zijn de standaard slaaptijden 10 uur en 15 uur.

2 dagen geleden

Wat is de wakkertijd eigenlijk bij deze leeftijd volgens jullie? Ik snap dat ik het op internet kan vinden, maar wat is de wakkertijd die jullie denken dat ze nu hebben?

2 dagen geleden

Reactie op le0nie123

Ooh bedankt voor jullie hulp, ik ga jullie suggesties proberen. Ik vind het ...
Heb je geprobeerd om een klein flesje te geven? Wij doen dan warme volle melk van ongeveer 150-160ml en valt dan soms wel weer in slaap

2 dagen geleden

Reactie op le0nie123

Wat is de wakkertijd eigenlijk bij deze leeftijd volgens jullie? Ik snap da ...
Ons zoontje heeft 4u, tenzij z’n dutje echt een half uur was. Maar als hij een volledige cyclus heeft geslapen, slaapt hij echt niet eerder dan 4u

2 dagen geleden

Reactie op le0nie123

En even troosten en speentje en dan terug leggen? Ook dat zal niet in 1x goed gaan.. ik houd zelf zo’n 3 a 3,5 uur aan. Soms 4. Het is een hele puzzel met slaapjes. Ik vind 3 uur totaal overdag ook wel veel trouwens. Denk dat bij jouw kindje de slaap gewoon op is om 5u, dus niet meer moe. Want 3 uur overdag en een nacht van 19-5 is totaal 13 uur. Het is een cirkeltje zo hè. Zou dus zelf eerst proberen duidelijk te maken dat alles voor 7u nog nacht is. Kan best zijn dat je lang bezig bent met troosten. In het donker blijven zitten, niet praten - of fluisteren ‘het is nog nacht oid’. Echt laten brullen zou ik niet doen maar een beetje mopperend huilen kan best denk ik (mijn zoontje heeft dat soms ook nodig om in slaap te komen. Je hoort als mama vaak wel het verschil tussen de huiltjes). Denk wel dat de stap erg groot is misschien. Bedenk me net je zou ook om 8 uur een slaapje kunnen doen van maximaal een uur, dus tot 9. En dan rond 12 naar bed tot 14 , en dan om 18u naar bed. Misschien dat dat haalbaarder is dan die ochtend nu rekken.

2 dagen geleden

Reactie op RebelseZandkorrel

En even troosten en speentje en dan terug leggen? Ook dat zal niet in 1x go ...
Ik haak even in op je 2e stuk: duidelijk proberen te maken dat alles voor 7u nog nacht is. Dit lees ik wel vaker hier. Maar, je kindje kan geen klokkijken he? Die heeft geen idee of het 5, 6 of 7 uur is. In de zomertijd kan je nog wat proberen vanwege licht/donker (zolang het donker is, is het nacht), maar ik denk winter is het om 5 uur net zo donker als 7 uur. En ook ik probeer haar nog in slaap te krijgen als ze vroeg wakker is hoor, dat lijkt me logisch. Maar je kan van een kindje grwoon niet verwachten dat hij/zij het doorheeft dat het nog geen 7 uur is. Ik vind het altijd een beetje naar om te lezen (sommige zijn er ook echt stellig en hard in) dat ze hun kindje absoluut niet voor 7 uur uit bed halen. Slaap kan je ook niet afdwingen. Je kan veel proberen, en ik denk dat we allemaal herkennen dat je zo vroeg probeert of je kindje nog gaat slapen. Maar nogmaals, je kind kan niet klokkijken. En hoe vervelend is het niet als je niet meer kan slapen, maar "moet" omdat het nog geen 7 uur is.

2 dagen geleden

Reactie op Beanie85

Ik haak even in op je 2e stuk: duidelijk proberen te maken dat alles voor 7 ...
*in de winter

2 dagen geleden

Ze haalt nu een deel van de nacht ‘s ochtends in. Ik zou het eerste dutje aanbieden van 08:30-10:00. En dan laten slapen van 14:00/14:30-15:00/15:30 (een dutje van 1 a 1,5 uur) en dan 4,5 uur later naar bed; rond 20:00/20:30. Dan is haar slaap beter verdeeld, want snap wel dat ze na een nacht doorslapen en dan in de ochtend nog eens 3 uur slapen, ‘s middags niet nog eens een dutje wil doen. Dus echt inkorten, beter verdelen, dan kom je iets later op de avond uit, maar zodra ze in de ochtend weer wat later wakker gaat worden, kun je de slaap overdag weer anders indelen, zodat ze wellicht weer iets eerder in de avond naar bed gaat.

2 dagen geleden

Reactie op le0nie123

Zou als ik jou was eens op het insta account van bureau van slaap kijken. Wakkertijden van deze leeftijd is 3,5-3,5-4

2 dagen geleden

Ik zal zeker je kindje niet laten huilen tot 7 uur. Kun je haar niet troosten of even bij jullie neer leggen, erbij gaan zitten? Een kind kan inderdaad geen klokkijken maar als een kind consequent om 4.30–5.00 begint aan de dag, gaat het lichaam dit als “opsta-tijd” zien. Het vroege wakker worden wordt bevestigd en verstevigd. De melatonineproductie (slaaphormoon) verschuift niet vanzelf naar later. Je zal toch moeten aanleren dat het echt nog nacht is.

gisteren

Reactie op zara6

Ik zal zeker je kindje niet laten huilen tot 7 uur. Kun je haar niet troost ...
Exact. Dus het is helemaal niet zielig voor onze dochter dat wij haar absoluut niet voor 7u uit bed halen. Nu is ze ook nooit zó vroeg wakker geweest als TS maar dan kreeg ze gewoon een flesje en gingen we haar wiegen/knuffelen en dan werd ze wel slaperig of sliep ze zelfs in onze armen. Of we legden haar in bed en dan lag ze te doezelen of viel ze zelfs weer in slaap. Nooit lieten we haar huilen. En zo schoof de tijd waarop ze na een flesje wel weer in slaap kon vallen op, en ookal moeten wij de meeste nachten inderdaad nog tussen 4 en 6 een flesje geven vindt ik het 100x beter om dan daarna nog wel weer even terug je bed in te kunnen. En als ze nergens last van heeft (geen verkoudheid/kiesje/etc) dan wordt ze dus ook pas richting 7u rustig wakker en ligt ze nog even te chillen tot we haar om 7u lekker uit bed halen. Dus TS: ik zou de tijd waarop je haar op z’n vroegst wel uit bed haalt steeds met een halfuurtje opschuiven en ook proberen de starttijd van het ochtenddutje op te rekken en de totale slaaptijd overdag in te korten. Niet rigoureus in één keer, want dan wordt je kindje heel erg moe. Naar één dutje gaan lijkt me nog weer een stap verder.

gisteren

Reactie op Fenke1994

Exact. Dus het is helemaal niet zielig voor onze dochter dat wij haar absol ...
Dankje! Ook de anderen bedankt. Vanmorgen gerekt tot half 7 zonder huilen😄 en inderdaad ga ik proberen haar overdag minder lang te laten slapen. Snap ook wel dat als ze overdag 4 uur slaapt ze niet snachts nog even 12-13 uur nodig heeft. Ik heb nu vakantie dus kan ik mooi rustig uitproberen de komende 2 weken.

gisteren

Reactie op le0nie123

Dankje! Ook de anderen bedankt. Vanmorgen gerekt tot half 7 zonder huilen😄 ...
Vergeet niet dat het altijd even een paar dagen slechter kan gaan, voor het juist beter gaat! Een nieuw ritme creëren kost echt wel 5 a 10 dagen 😊