11 Reacties
vorig jaar
Toevallig hadden mijn kids afgelopen week de waterpokken. Als jij het zelf hebt gehad (word getest bij de eerste bloedprik afspraak) dan is er niks aan de hand.
Als je het niet hebt gehad kan je beter even de afspraak verzetten en wachten tot haar kindje genezen is.
vorig jaar
In mijn eerste zwangerschap was ik nog niet beschermd. Mijn vk hamerde er toen echt op om er heel voorzichtig mee te zijn. Zeker in het laatste trimester zitten er voor jou als moeder ook serieuze risico's aan. Afspreken met mijn beste vriendin werd daarom met klem afgeraden (haar dochter zat op een kdv waar waterpokken heerste, ze had het zelf niet).
Is voor mij vorig jaar de reden geweest om mij te laten vaccineren. Maar ik blijf er ook nu voorzichtig mee.
vorig jaar
Ik werk op een kdv en ben zwanger. Als je zelf waterpokken hebt gehad Als kind dan is er niks aan de hand. Als je ze niet hebt gehad dan is het af te raden om ermee in aanraking te komen.
Je kan laten bloedprikken op antistoffen. Dit geld trouwens ook voor 5e ziekte als je nog in je 1e trimester zit.
Ik vraag me wel af of je je zorgen moet maken als je vriendin ze heeft gehad. Lijkt mij sterk dat ze het actief bij zich kan dragen en jou dan kan besmetten. 馃
vorig jaar
Reactie op Ivke_x
Ik werk op een kdv en ben zwanger. Als je zelf waterpokken hebt gehad Als k ...
Toch klopt dit niet helemaal toch? Ik heb het als kind wel gehad, maar heel licht en deze antistoffen waren niet meer terug te vinden bij mij. Mijn moeder hield vol: je hebt ze echt gehad. Later heb ik de volwassen variant (gordelroos) doorgemaakt 贸mdat ik ze dus (te) licht heb gehad. Laat je dus niet zomaar vertellen dat iemand het al heeft doorgemaakt en wees echt voorzichtig.
vorig jaar
Reactie op Evelyne1234
Toch klopt dit niet helemaal toch? Ik heb het als kind wel gehad, maar heel ...
Ik weet wel dat als je de waterpokken voor 1 jaar hebt gehad je het meestal later nog eens krijgt door te weinig antistoffen. Dus dan zou je van je ouders moeten weten wanneer precies en in welke mate. Maar daarom zei ik er ook bij dat je kan prikken op antistoffen. Daar doet de verloskundige meestal niet moeilijk over. Zeker altijd doen waar je jezelf prettig bij voelt.
Ik vraag me nu ook af waarom ze dat niet gewoon standaard doen als je voor het eerst bloed gaat prikken. Zou voor een hoop vrouwen wel prettig zijn om te weten denk ik.
vorig jaar
Reactie op Evelyne1234
Toch klopt dit niet helemaal toch? Ik heb het als kind wel gehad, maar heel ...
Gordelroos kun je ook krijgen als je wel waterpokken volledig hebt gehad. Het is hetzelfde virus alleen bij sommige komt het als volwassene wel terug en bij andere niet. Gordelroos kun je ook meerdere keren krijgen. Dus als je als kind vollebak waterpokken hebt gehad is dat geen garantie dat je geen gordelroos kunt ontwikkelen..
Wel is het voor de zwangerschap als je ze gehad hebt, niet gevaarlijk.
vorig jaar
1. Als je het gehad hebt, kan je prima uiteten met die vriendin. Mijn dochter heeft waterpokken doorgemaakt tijdens m鈥檔 huidige zwangerschap, ik heb het als kind gehad, en heb nergens last van gehad. Dit kun je ook terugvinden op thuisarts.nl en de website vh RIVM.
2. Gordelroos is niets anders dan reactivatie van het waterpokkenvirus dat sluimerend aanwezig is in je zenuwcellen nadat je waterpokken een keer hebt doorgemaakt. Door allerlei redenen kan dat opvlammen, en dat gebeurt altijd in 1 zenuwregio. Het is pijnlijk en naar, en het is besmettelijk voor mensen die nog geen waterpokken hebben doorgemaakt.
3. Dit soort vragen moet je eigenlijk stellen aan je verloskundige of je huisarts, op een forum zie je altijd allerlei klok en klepel verhalen ontstaan.
vorig jaar
Dank voor al jullie reacties! Ik heb de verloskundige even gebeld, zij gaf aan dat een tweedegraads besmetting eigenlijk bijna nooit voorkomt, dus dat ik me geen zorgen hoef te maken! Mijn moeder gaf aan dat ik een paar waterpokken heb gehad, maar dat ze dat niet meer zeker weet 馃槄 dus daar had ik ook vrij weinig aan.