25 Reacties

vorig jaar
Persoonlijk zou ik het niet doen en opzoek gaan naar een bestemming waar het niet voorkomt:)

vorig jaar
Goedenavond Lieke,
Lotte hier. Ik ben in december naar Bonaire geweest waar dus ook kans is op zikavirus (toen rond de 5/6 weken zwanger). Ze zeggen dat de kans klein is op het krijgen van het zikavirus en als de moeder besmet is het dan 6% kans kan geven op afwijkingen bij de baby. Zelf was ik er wel veel mee bezig, veel geprikt door muggen en ik vroeg me dan wel af als het maar geen zikavirus is. Bij thuiskomst wel bloed laten prikken om te kijken of ik (en mijn partner) het opgelopen zouden hebben en gelukkig is dat niet het geval.
Maar persoonlijk zou ik het niet nog een keer doen. Zouden eigenlijk in maart naar Kaapverdië gaan (ook zikavirus) maar die hebben we omgezet naar Tenerife.

vorig jaar
Hoi! Ik ben in 2019 tijdens het begin van mijn eerste zwangerschap in Thailand geweest. Drie dagen voor vertrek kwam ik erachter zwanger te zijn. De kans is klein dat je zika oploopt, maar ik heb wel voorzorgsmaatregelen genomen. Veel smeren met antimuggenspul (maar geen deet tijdens zwangerschap), lange kleding dragen, een klamboe en gebieden vermijden waar veel muggen zijn. Denk aan jungle en rivieren.
Maar als je nog niks geboekt hebt zou ik inderdaad voor een veiligere bestemming kiezen :)

vorig jaar
Persoonlijk zou ik het niet doen. Je wilt echt niet de complicaties die dit virus kan veroorzaken bij je kindje. Ookal is de kans misschien niet heel groot, ikzelf zou het niet kunnen loslaten tijdens de vakantie en het mezelf nooit vergeven als het wel fout is. Als het kan zou ik een zika-vrije bestemming kiezen. Thailand is er na je zwangerschap nog steeds (:

vorig jaar
Ik ben op dit moment in Maleisië. Heb overleg gehad met de ggd en de kans op Zika is hier bijna nihil.
Dus besloten om toch te gaan. T valt me 100% mee. Weinig muggen en overal houden ze erg goed rekening met je zwangerschap. Wanneer je echt naar de jungle gaat gewoon goed muggenspul smeren, je mag tot maximaal 30% deet. Ik heb eentje zonder gepakt en eentje met 20% om safe te zijn ☺️

vorig jaar
Reactie op Liente
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga ook mijn vakantie plannen overwegen. Ik ...
Ik ben hier ook naar op zoek, maar tot nu toe nog niet gevonden. Dit lijstje heb ik wel gevonden: https://www.riksjatravel.nl/reisblog/malariavrije-landen/

vorig jaar
Wij zitten momenteel in Costa Rica. Heel fijn om er tussenuit de zijn, anderzijds ook een uitdaging. Ik had medische zorg nodig, door mijn zwangerschap, en dat gaat in het buitenland toch ff anders. De kansen zijn klein, maar denk er goed over na en zou ook nagaan of de medische zorg oké is🙈

vorig jaar
@babyvaneerd kan je iets meer vertellen over CR? heb je het besproken met de verloskundige oid? ik wil ook graag een mooie reis plannen en CR staat hoog op het wensenlijstje.. nu 11.6 weken

vorig jaar
Op de site van rijksoverheid kun je alles vinden mbt zika en malaria. Zika komt eigenlijk niet voor en Malaria (wel weinig gevallen bekend) enkel aan een kant van het land, deze zou je kunnen mijden of extra alert zijn met deet.

vorig jaar
Ik zou het persoonlijk niet doen. Zou mezelf nooit af willen vragen als er iets misgaat ‘wat als’

vorig jaar
Ik was vandaag voor de termijnecho bij de vk en heb deze vraag gesteld omdat wij zelf ook nog graag op vakantie willen. Ze gaf aan dat Zika op dit moment geen beperking of risico is, dus je kan prima naar tropische landen. Uiteraard altijd een klein risico met muggen (zowel Zika als Dengue en Malaria) dus wel goed beschermen!