18 Reacties

5 maanden geleden

Ik heb precies hetzelfde ook dat de nuchtere waarde iets te hoog is (rond 5.6) ik heb geen insuline gekregen maar pillen die ik voor het slapen in moet nemen. Bij mijn eerste zwangerschap moest ik nog wel insuline spuiten tot de dag van de geboorte. Daarna niet meer. Ik check meestal als we aan de ontbijttafel zitten :) dus eerst even aankleden en dan naar beneden.

5 maanden geleden

Reactie op pascallesophia

Ik heb precies hetzelfde ook dat de nuchtere waarde iets te hoog is (rond 5 ...
Dankjewel voor je bericht. Mag ik vragen wat voor pillen? Had de gynaecoloog dat voorgesteld? Ik zit gewoon echt met de gedachtes als ik insuline ga spuiten. Dat ik het straks na de zwangerschap ook moet gaan gebruiken.

5 maanden geleden

Reactie op Sarahhhh

Dankjewel voor je bericht. Mag ik vragen wat voor pillen? Had de gynaecoloo ...
Hebben ze jou gezegd dat je moet gaan spuiten? Ja de gynaecoloog kwam er zelf mee want ik ging er ook vanuit dat ik weer bh insuline moest gaan spuiten maar die vertelde mij dat ze dat niet meer zo snel doen en eerst willen proberen met pillen de suiker naar beneden te krijgen. Zijn je waardes de rest van de dag wel goed? 😊 nee joh want je spuit suiker voor de baby zeg maar.. ook voor jezelf natuurlijk maar het resultaat moet zijn dat je baby niet te zwaar wordt of te snel groeit. Je moet wel na een half jaar of jaar (precies weet ik niet) bij je huisarts opnieuw je suiker laten meten om zeker te weten dat je diabetes weg is want het kan bij sommige blijven.Ik slik metformine

5 maanden geleden

Hebben ze jou gezegd dat je moet gaan spuiten? Ja de gynaecoloog kwam er ze ...
Die bh hoort er niet tussen 🤣

5 maanden geleden

Ik heb hetzelfde, mijn nuchtere waarde is rond de 5,6. Ik spuit insuline voor het slapen gaan, al enkele weken, maar de waarde blijft onveranderd. Mijn internist schrijft zwangere vrouwen nooit metformine voor, altijd insuline. Insuline treft namelijk alleen jou en niet de baby. Ik prik wel meteen als ik uit bed kom, tip van een ander forumlid hier. Dat scheelt bij mij zeker wat in de waarde.

5 maanden geleden

Hebben ze jou gezegd dat je moet gaan spuiten? Ja de gynaecoloog kwam er ze ...
Ja omdat mijn nuchtere waarden iets verhoogd zijn Max 5,6 zeiden ze avond voor slapen beetje insuline.. het moet onder 5,3

5 maanden geleden

Reactie op MirMiems

Ik heb hetzelfde, mijn nuchtere waarde is rond de 5,6. Ik spuit insuline vo ...
Ja precies dit bij mij. Heb je al nu wat lager nuchtere dagen of nog steeds niet? Dankjewel voor de tip vandaag ook gedaan en het scheelt zeker in waarde normaal doe ik het pas tussendoor als ik kids klaar maak en naar beneden ga na de brood trommels wel laat eigenlijk. Welke insuline heb je gekregen heeft het verder een naam. Ik moet volgende week op afspraak en dan krijg ik het mee.

5 maanden geleden

Reactie op Sarahhhh

Ja omdat mijn nuchtere waarden iets verhoogd zijn Max 5,6 zeiden ze avond v ...
Bijzonder hè dat het toch bij iedereen weer anders is 🙈

5 maanden geleden

Reactie op Sarahhhh

Ja precies dit bij mij. Heb je al nu wat lager nuchtere dagen of nog steeds ...
Ik gebruik insulatard. Dat is een langwerkende insuline. Ik blijf op de 5,6 hangen. Dat had ik ook toen ik nog niet spoot... Vanmorgen was het ineens 6,1 terwijl ik ophoog... erg raar! En na mijn ontbijt waarin behoorlijk wat suiker zat, prik ik 5,7. Ze denken dat het met m'n cortisol te maken heeft. Overdag prik ik altijd mooi binnen de curve. Tip van mijn diabetesverpleegkundige: bij de apotheek moeten ze je de pen geven die is voorgeschreven, niet een andere met dezelfde werking. Dat komt omdat wat ze voorschrijven getest is en veilig voor zwangeren.

5 maanden geleden

Diëtist hier met kennis van zwangerschapsdiabetes 🙋🏻‍♀️ Ik kan je aanraden om zo snel mogelijk na het opstaan je waarde te checken. Als je eerst gaat bewegen (douchen, aankleden, ontbijt maken, etc.) zal je bloedsuikerspiegel iets stijgen en zul je dus een hogere waarde meten. Het zou zonde zijn als je insuline moet spuiten als je misschien keurig onder de 5,3 zit als je het direct na het opstaan had gemeten. En nog een andere tip: neem ‘s avonds geen fruit meer (mocht je dat doen) en al zeker geen appel. Van alle fruitsoorten blijft die, gek genoeg, het langst aanwezig in je bloed.

5 maanden geleden

Hoi allemaal, ik zie redelijk wat berichten voorbij komen over zwangerschapsdiabetes. Maar moet iedereen hiervoor getest worden / krijg je hier een oproep voor o.i.d.? Of alleen als je bepaalde klachten hebt? Alvast dank voor de reactie!

5 maanden geleden

Reactie op vv92

Hoi allemaal, ik zie redelijk wat berichten voorbij komen over zwangerschap ...
In mijn ervaring wisselt het per verloskundigenpraktijk, bij mijn vorige zwangerschap checkten ze het alleen als er bepaalde symptomen/aanwijzingen zijn, bij deze zwangerschap en andere vk zowel rond de 12 weken als rond de 28 weken standaard prikken voor iedere zwangere vrouw.

5 maanden geleden

Reactie op Janne1312

In mijn ervaring wisselt het per verloskundigenpraktijk, bij mijn vorige zw ...
Oja was destijds ook al zo bij deze praktijk, dus is geen kwestie van nieuw beleid. (toen ook al wegens verhuizing halverwege de zwangerschap overgestapt naar mijn huidige vk, dus toen nog over gehad)

5 maanden geleden

Reactie op MirMiems

Ik gebruik insulatard. Dat is een langwerkende insuline. Ik blijf op de 5, ...
Ik had het even nagevraagd vandaag en die insulatard langwerkend gaan ze mij ook geven. Denk dat deze voor zwangerschap is en vaak wordt gegeven. Wat raar dat het nog steeds zo hoog dan blijft terwijl je insuline spuit. Wat hebben ze gezegd dan omdat je het toch ophoogt ik zou dan denk navragen of je dan stopt en kijken of het zonder goed gaat. En dan wel gelijk bij opstaan checken. Wist ook pas.

5 maanden geleden

Reactie op Nyana

Diëtist hier met kennis van zwangerschapsdiabetes 🙋🏻‍♀️ Ik kan je aanrade ...
Ja dat heb ik dus niet gedaan ik deed het pas nadat ik klaar was met de kids omkleden ontbijt maken en broodtrommels klaar maken dan doe ik het meestal erna pas. Dan ben ik al bijna een uur wakker. Wist ik niet dacht gewoon voordat je iets gaat eten. 🤦🏻‍♀️ Ik ga het morgen meteen doen bij wakker worden meteen beneden en checken ben benieuwd. Ik eet ‘s avonds nooit fruit. Maar over die appel dat wist ik niet dacht alleen bij appelstroop. Wat raad je verder aan voor brood bijvoorbeeld? En bij drinken?

5 maanden geleden

Reactie op Sarahhhh

Ik had het even nagevraagd vandaag en die insulatard langwerkend gaan ze m ...
Ja bij opstaan doe ik ook idd meteen. De diabetesverpleegkundige zegt, anders nog maar meer ophogen. Maar de waarde is hetzelfde als wanneer ik niet spuit. Volgende week heb ik contact met m'n internist en dan leg ik het haar ook even voor. Ik wil met alle liefde meer spuiten hoor, maar het moet wel effect hebben

5 maanden geleden

Reactie op MirMiems

Ja bij opstaan doe ik ook idd meteen. De diabetesverpleegkundige zegt, ande ...
Ja precies indd zou ik ook doen heeft dan geen nut. Zou dan mee stoppen als zo door blijft je waardes.

5 maanden geleden

Reactie op Nyana

Diëtist hier met kennis van zwangerschapsdiabetes 🙋🏻‍♀️ Ik kan je aanrade ...
Hoi Nyana ik had een vraagje je bent een diëtist toch zei je. Ik ga het ook nog hier navragen maar ben benieuwd naar antwoord van jou. Ik heb dus altijd mijn nuchter waarde gecheckt nadat ik mijn andere kids heb omgekleed en broodtrommels etc heb klaar gemaakt en weleens wat in me mond dan stopte. Ik wist dit niet en soms ook niet in me mond wat stopte en pas nadat ik even tijd heb tussendoor deed ik checken en of soms pas nadat ik thuis ben van kids school gebracht. Gisteren heb ik het anders gedaan en gelijk bij opstaan kids wakker gemaakt en terug naar slaapkamer en gecheckt en mijn waarde was 4,8 dus ik weet nou niet moet ik dan alsnog insuline spuiten voor slapen gaan of dit verhaal vertellen aan mijn diëtist en gynaecoloog ga het sowieso deze dagen zo weer doen en kijken of het zelfde blijft alvast bedankt