40 Reacties
8 maanden geleden
Als je hem ziet als een goede vader, waarom zou je hem er dan via de achternaam toch een beetje vanaf houden? Traditioneel gezien draagt een kind de achternaam van de vader en ik denk dat je je vriend meer pijn doet met het kiezen van jouw achternaam dan hij misschien wilt toegeven. En maak je geen zorgen over een band opbouwen met je kind, de eerste maanden heeft een kindje echt nog niet zoveel behoefte aan alles buiten moeders’ borst.
8 maanden geleden
Wij doen wel gewoon zijn achternaam. Is ook een beetje traditioneel, en voor mij prima. Ik voel me niet minder haar moeder wanneer ze zijn achternaam heeft
8 maanden geleden
wij hebben gekozen voor een dubbele achternaam.
Beide wilde we graag ons achternaam geven en hier hadden we aardig wat woorden over in het begin.
Helaas is een dubbele achternaam geen optie voor jullie… Vind het dan zelf een lastig situatie wat je dan moet kiezen en waarom..
Dus ik wens jullie veel succes🩷
8 maanden geleden
Wat maakt het dat dubbele achternaam geen optie is?
Het kind het dan beide achternamen en je kan er voor kiezen om er 1 te gebruiken. Alleen op officiële documenten staan beide achternamen
8 maanden geleden
Reactie op Augustuskindje
Wat maakt het dat dubbele achternaam geen optie is?
Het kind het dan beide ...
Wij vinden het een zeer lastig iets dat ons kind dan eventueel later zelf moet kiezen, bij bijvoorbeeld trouwen of het krijgen van een kind, welke naam het wil behouden omdat er een max. van 2 achternamen is.
8 maanden geleden
Wij gaan voor zijn achternaam. Ik ben zelf wat conservatief dus voor mij een logische keuze. Mijn andere zoon heeft ook de achternaam van zijn vader. Het voortzetten van een naam heb ik zelf geen gevoel mee. Goed ben ik de kinder magneet en hij is de beesten magneet.
8 maanden geleden
Je kindje is niet minder van jou he, als hij/zij zijn achternaam draagt. Dat heeft met de band of hechting ook niks te maken natuurlijk. Wij kiezen voor de achternaam van mijn man, ik heb die zelf ook aangenomen na ons huwelijk (samen met m'n eigen naam nog) en vind het leuk dat hij zijn familienaam kan voortzetten zo. Maar je moet die keuze zelf/samen maken, de enige reden die ik kan bedenken om tegen een achternaam te zijn is als deze aanstootgevend is of samen met de gekozen voornaam een rare combinatie vormt.
8 maanden geleden
Wij kiezen voor dubbele achternaam. Eerst van papa, dan van mij. Zo hoeft er niet persé gekozen te worden door je kind hoor. Automatisch valt de tweede achternaam af als je niks kiest tegen die tijd.
Ik zou zelf nooit meer kiezen om enkel de achternaam van papa te kiezen. Ik heb twee kids van nu 12 en 9 uit een eerder huwelijk. Zij hebben de naam van papa en ik vind dat echt vreselijk. Zeker nu hij weer samen is met een vrouw die zijn naam (en dus van de kinderen) aangenomen heeft.
Zeker met deze ervaring, nooit meer voor mij ;-)
En eerlijk, ik snap het niet dat mensen zeggen dat je kindje minder van jou is zonder jouw naam. Want zo voelt het wel degelijk hoor!
8 maanden geleden
Wij hebben ook gekozen voor dubbele achternaam. Toen het daarvoor nog niet mogelijk was hebben we standaard zijn naam gekozen. Maar toen de mogelijkheid er kwam vond ik het mega fijn ook mijn naam voort te kunnen zetten. Super blij met de keuze. En mocht er een reden tot wel kiezen van naam komen, zijn mijn man en ik beide trots op beider namen, dat geven we de kinderen ook mee, dus kiezen hoeft niet altijd een negatieve lading te krijgen.
8 maanden geleden
Wij hebben allemaal een 'van...' achternaam, dus dan is het dubbel van... - van.... en dat vond ik niet zo mooi klinken + in de praktijk zal je de eerste naam gaan gebruiken denk ik? M'n man is de enige 'stamhouder' ik vind dat ouderwets, maar ook moeilijk om iets tegenin te brengen.. dus het wordt ws zijn achternaam alleen, of dus de zijne eerst. Wat is jullie ervaring met dubbele achternamen, gebruik je dat op die manier in de praktijk?
8 maanden geleden
Wij gaan voor mijn achternaam omdat we die mooier vinden, hij heeft geen verkeerde achternaam en ik geen speciale achternaam maar die van hem is wel saai en die van mij meer gemiddeld. Scheelt wel dat we het er samen over uit waren, ik vond juist dubbel prima als hij wel iets van zijn naam wilde maar dat hoefde van hem ook niet. Naam voortzetten doet ons niet zoveel alhoewel ons kindje nu wel “stamhouder” wordt voor mijn familienaam en hij ook geen andere stamhouder heeft. Als je dat wel belangrijk vindt dan is dat natuurlijk lastiger. Ik zou dan toch kijken naar wat het minst kwetsend is, als jullie allebei zo’n sterk gevoel erover hebben. Zoals toch een dubbele naam overwegen, en dan is het misschien lastig maar als je kind later kiest wat hij/zij het mooiste vindt en niet welke ouder het leukst is, dan hoeft dat niet pijnlijk te zijn?
Maar ik heb in ieder geval totaal geen zorgen of het kindje wel genoeg “van hem” is, hij is absoluut zijn echte papa en als iemand ooit zou zeggen van niet vanwege de achternaam dan zet ik dat wel recht
8 maanden geleden
Reactie op EchteOchtend867817
Wij hebben allemaal een 'van...' achternaam, dus dan is het dubbel van... - ...
Ik begrijp je laatste zin niet helemaal, maar als je bedoelt dat de dubbele achternaam ook zo gebruikt wordt, ja zeker. Zo heten ze nu, dus volledige naam.
Ik denk wel dat wij het ook wellicht niet gedaan hadden of extra overwogen als we van den heuvel en van dijk zouden heten (bijvoorbeeld! Haha) wij hebben beide korte achternamen, 1 lettergreep en 2 lettergrepen dus het loopt ook soepel.
8 maanden geleden
Voor ons is het ook duidelijk, wij gaan voor zijn achternaam. Mij maakt de achternaam niet super veel uit. De persoon maakt of kraakt zelf zijn achternaam vind ik (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik draag de achternaam van mijn biologische vader waar ik niks mee heb, maar ik draag de naam toch met een soort van trots omdat ik deze niet associeer met mijn biologische vader, maar met mezelf. Mijn man heeft hetzelfde.
8 maanden geleden
Reactie op Epsilon
Voor ons is het ook duidelijk, wij gaan voor zijn achternaam. Mij maakt de ...
Mijn zoon heeft dat ook idd. Hij ziet zijn bio vader niet en heeft een vrij sterke mening over hem. Maar trots als een pauw op zijn achternaam. Hij is helemaal op myheratige of zo bezig om er van alles over te vinden.
8 maanden geleden
Lastige situatie. Ik vind het zelf een prettig idee dat me kindje dezelfde naam draagt als mij. Dat is in ons geval ook zo omdat ik zowel de naam van mijn man als mijn eigen naam draag nu we getrouwd zijn.
Ik weet niet of jullie in de toekomst misschien willen trouwen en of je dan zelf misschien beide namen wil dragen. Maar zou je nu bijv toch voor een dubbele achternaam voor je kindje kiezen, dan kan je kindje tegen die tijd ook kiezen voor de naam die jullie dan als ouders dragen.
Wat betreft dat kindjes sneller naar je vriend trekken dat is bij mijn man ook wel. Maar ik denk altijd maar ik denk dat als het je eigen kindje is jezelf ook wel automatisch naar het kindje trekt en er meer mee verbonden zal zijn.
8 maanden geleden
Reactie op MvLN
Wij kiezen voor dubbele achternaam. Eerst van papa, dan van mij. Zo hoeft e ...
Dat ligt er toch maar net aan hoeveel waarde je daaraan hecht? (niet om af te doen aan jouw gevoel, maar vanuit eigen ervaring) Mijn ouders zijn ook gescheiden en mijn zusje en ik dragen de naam van mijn vader. Die is hertrouwd en heeft nog een kind gekregen, ik vind het alleen maar heel leuk dat ik gewoon dezelfde achternaam heb als m'n broertje en zusje (en mn moeder heeft daar nooit enig negatief gevoel bij gehad, en het is niet alsof ze nog de beste vrienden zijn).
8 maanden geleden
Ik vind het mooi om allemaal dezelfde achternaam te dragen, die van mijn man. Zo vorm je mooi samen een gezin
8 maanden geleden
Wij dragen allemaal mijn achternaam ( ook mijn man zodat hij hetzelfde als de kids heeft). Wij vinden mijn naam mooier en geloven niet zo in dat traditionele van dat de man zijn naam door moet geven. Ik zou zeggen, kies de naam die je mooier vind, niet mee gepest kunt worden en later een betere kans mee hebt op de arbeidsmarkt☺️
8 maanden geleden
Als eerst hadden mijn kinderen alleen de achternaam van mijn man, maar zodra het kon heb ik de namen laten veranderen in onze beide achternamen. We hebben de kinderen samen gemaakt en ik heb ze 9 maanden lang gedragen dus ik vind dat ze ook recht hebben op mijn naam. Later kunnen ze dan alsnog zelf kiezen welke achternaam ze willen.