26 Reacties
17 uur geleden
Wij gaan dit vanaf 6 maanden proberen, wat ook (bij de meeste) de richtlijn is. Op dat moment is hij zeker sterk genoeg om dan ook terug te rollen en zijn hoofd weg te draaien etc.
Sowieso zeggen ze dat zodra je kindje zelf kan rollen, ze ook sterk genoeg zullen zijn om hun hoofdje weg te draaien.
17 uur geleden
Wij gaan het over 2 weken proberen. Onze dochter is dan 4 maanden. Ik ga dan bijna weer werken en ze slaapt nu bijna door.
16 uur geleden
Vanaf 7 weken ligt onze 2e op haar eigen kamer, de eerste lag dat met 12 weken. Wordt nog niet aangeraden, maar het slaapgebrek (babygeluid houdt mij wakker en ik voedde veel te snel, meestal onnodig bleek na de switch…) voor ons allemaal maakte dat we dit zo hebben gedaan en er tevreden mee zijn.
Rollen gaan ze toch doen, dat is inderdaad even spannend want dat gaan ze juist ‘s nachts veel oefenen 🫣. Mijn ervaring met het rug-> buik rollen is dat dat maar heel kort is, voor ze ook terug kunnen rollen en in die periode dat het nog niet lukt, laten ze het duidelijk weten (huilen) dat het terugrollen niet lukt… ik vond het 1 a 2 nachten spannend en na 2 weken was het klaar :-)
16 uur geleden
Hier vanaf 6 weken. Ik stond teveel “aan” met de kleine naast me en werd overal wakker van. Mijn tweede is bijna 5 en slaapt nog steeds bij ons op de kamer en in bed🫠
16 uur geleden
Bij ons met 5 weken. Ik sliep heel slecht door alle geluidjes. Ze heeft wel een smart sock aan die hartslag en zuurstofgehalte meet.
15 uur geleden
ze ligt nu ongeveer een week in haar eigen kamer omdat ze doorslaapt. dus met 15 weken naar eigen kamer gegaan
15 uur geleden
Vanaf dat hij om kan rollen moeten ze de co-sleeper uit. Dan zal hij naar zijn eigen kamer gaan. Eerder hoeft van mij niet. Als ik dan naar hem toe moet wordt het lastiger. Ik kan heel moeilijk uit bed komen en lopen. Ik hoop dat het nog even duurt en hij lekker naast mij kan blijven liggen. En dat ik elke morgen wakker wordt van zijn vrolijk gebrabbel en het bellenblazen ☺️
15 uur geleden
Reactie op Sjakie88
Vanaf dat hij om kan rollen moeten ze de co-sleeper uit. Dan zal hij naar z ...
Oh is dat zo? Ik wist helemaal niet dat ze dan de co sleeper uit moeten!
13 uur geleden
https://www.oudersvannu.nl/baby/rooming-in-versus-rooming-out-tips-en-advies~7b0d830
Rooming-in zou ook de kans op wiegendood verminderen, blijkt uit meerdere onderzoeken. Ouders krijgen daarom vaker het advies om hun baby de eerste zes maanden op hun kamer te laten slapen.
- - - - -
https://www.zwangerenportaal.nl/vanaf-wanneer-baby-eigen-kamer-slapen
Er is geen vaste leeftijd wanneer je je baby op zijn eigen kamer kunt laten slapen. Veel ouders vinden het fijn om in het begin dicht bij hun baby te zijn en kiezen daarom vaak voor co-sleeping, of ze zetten het wiegje in hun slaapkamer. Rond de leeftijd van 6 maanden kun je overwegen om je baby op zijn eigen kamer te laten slapen, als je het idee hebt dat je samen een fijn slaapritme te pakken hebt. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om je baby minimaal 6 maanden bij je op de kamer te laten slapen, omdat dat de kans op wiegendood aanzienlijk vermindert.
Het is belangrijk om te realiseren dat elk kind uniek is en er dus ook verschillen zijn in de ontwikkeling en slaapbehoefte. Sommige ouders voelen zich hier al comfortabel bij vanaf een maand na de geboorte, anderen pas na een jaar.
- - - - -
Wij hebben een 2e hands wieg en een 2e hands ledikant omgebouwd tot co-sleeper. Onze andere twee kinderen hebben op deze manier lang naast mijn kant van het bed geslapen.
Onze oudste ging met 9 maanden naar zijn eigen kamer en sliep wanneer die ziek was bij ons op de kamer.
Onze middelste sliep zeker een jaar naast mij. In verband met verborgen reflux deed ik zelf geen oog dicht wanneer hij niet naast mij lag. Ik moest hem horen slapen. Daarbij kwam hij nog om de 2u voor een voeding van een uur. In zijn eigen kamer laten slapen werkte alleen maar nadelig voor mij.
Onze jongste is nu 3 maanden en slaapt nog op mij in plaats van in de co-sleeper. Allemaal conform veilig samen slapen. Zij slaapt de nacht op deze manier door en ik heb nog nooit zoveel nachtrust gehad in de babyfase. Win-win.
Zolang het haalbaar is blijft ze bij ons op de kamer liggen. Hopelijk straks in de co-sleeper (misschien nog in de wieg en anders straks in de ledikant). En daarna room-sharing. We hebben ruimte in onze slaapkamer om de ledikant (in originele staat) op een eigen plekje neer te zetten.
We willen minimaal 6 maanden co-sleepen en dan door naar room-sharing. Maar een jaar in de co-sleeper vinden wij ook helemaal prima. We weten met onze andere twee kinderen dat het zelfstandig en in een eigen kamer slapen vanzelf goed gaat komen.
12 uur geleden
Reactie op Scanner
Bij ons ligt hij al vanaf dag 1 in zijn eigen bedje. Heeft nooit bij ons ge ...
Hier precies zo. Onze oudste is inmiddels 17 (toen was het heel normaal dat ze gelijk op de eigen kamer sliep), de andere 4 meiden precies zo. Onze zoon (geb. aug. '25) sliep ook gelijk op zijn eigen kamer en dat gaat prima!
11 uur geleden
Reactie op Scanner
Bij ons ligt hij al vanaf dag 1 in zijn eigen bedje. Heeft nooit bij ons ge ...
Jeetje.. vind dit echt zo zielig en koud. Je baby heeft 9 maanden warm en geborgen in je buik gelegen en dan gewoon vanaf dag 1 zo koud in zijn eigen bedje. Snap echt niet hoe je als moeder zijnde zoiets over je hart kan verkrijgen.
7 uur geleden
Reactie op May.
Jeetje.. vind dit echt zo zielig en koud. Je baby heeft 9 maanden warm en g ...
Dat je iets zielig vind en niet kunt begrijpen oké. Maar iemand een slecht gevoel aanpraten door te zeggen “hoe kun je het over je hart verkrijgen” is niet oké.
5 uur geleden
Hier met precies 3 maandjes… hij sliep toen al een tijdje vanaf 1900-400 uur in zn co sleeper. Wij werden heel vaak wakker van zijn geluidjes maar ook andersom! Merkte dat hij onrustig werd van ons in bed. Wij hebben babyfoon met camera op ons nachtkastje staan. Ook Hebben we t nunki lakentje dus ik hoop dat dat hem tegenhoudt ven rollen in bed maar dat moeten we nog zien😂❤️
4 uur geleden
Reactie op May.
Jeetje.. vind dit echt zo zielig en koud. Je baby heeft 9 maanden warm en g ...
Vind dit best een nare opmerking… ze doen echt wel wat het beste is voor hun en hun kindje hè… laat iedereen even in zn waarden.