14 Reacties

Mijn dochter gaat sinds de 14 weken is 1 x per week op de woensdag van 08:00 tot 16:00 naar de gastouder en ze vind het daar fantastisch! Ze lacht alleen maar slaapt en drinkt goed. Wij persoonlijk vinden ze gastouder wat beter bij ons passen inverband met de huiselijke sfeer die ze bij de kinderopvang niet hebben. En meer aandacht voor de kleintjes vinden wij ook fijner. ( ze is nu 19 weken) en wij hebben ook echt een hele goede klik met de vrouw die gastouder is 😊

3 uur geleden

Wij hebben een lieve gastouder gevonden via Viaviela. We wilden ook iets kleinschaligs en stonden in de wachtrij voor ongeveer 5 kinderdagverblijven dus het was ook een soort noodzaak. Uiteindelijk heel blij met onze keuze. 2 keer een wenmiddagje gehad (meer voor ons dan voor de kleine hihi), en sinds 1 dec gaat hij 1 x per week. Vanaf april zal het 2 x per week zijn. Hij slaapt daar heel goed (dutjes van 2 uur versus 30 minuten thuis) en ik krijg veel leuke updates en fotos. Je leert de andere kindjes en ouders ook kennen, dus dat is ook leuk. Geen spijt van gehad!

3 uur geleden

Ik heb persoonlijk gekozen voor een kleinschalig kinderdagverblijf. 1 groep, vaste gezichten die er al jaren werken, in een gewoon woonhuis etc. Een gastouder zou ik zelf niet willen omdat dan het twee ogen principe ontbreekt en je bent afhankelijk van de vakantiedagen en ziektes van de gastouder of je opvang hebt. Ik heb geen vangnet dus kdv is dan prettiger.
Hier al 5 jaar een gastouder. Ze is als een oma voor mijn oudste. En de jongste gaat nu ook sinds november. Mijn oudste vind het geweldig en is zelfs boos als hij niet hoeft. Wat ik wel een nadeel vind is als ze ziek is of vakantie heeft. Dan moet je het zelf oplossen en wij hebben geen vangnet dus dat is wel eens lastig. Maar tot nu toe altijd wel kunnen oplossen.

2 uur geleden

Ik ben met mijn oudste bij 3 verschillende kdv's geweest en had nergens een heel goed gevoel. Zelfs bij een rondleiding dat ik de juf aansprak op een spugend kindje op de grond (op de rug) die half stikte in haar braaksel en niemand zag het 😵‍💫 Toen besloten om een gastouder te doen. Wij hebben een hele fijne (eigenlijk een extra oma) die nadat mijn oudste naar school gaat zelf met pensioen gaat. Dus we moesten een nieuwe voor baby 2, gelukkig weer een hele fijne gevonden. Ik vind het zelf heeeeeeel fijn dat het kleinschalig is, dat mijn kinderen een vast gezicht hebben, zich hechten aan 1 persoon ipv continue andere gezichten en wisselingen. Em er is veel meer persoonlijke aandacht, betrokkenheid. Beide gastouders appten mij regelmatig in de zwangerschap hoe het ging etc. Mijn beide kinderen reageren best heftig op prikkels merk ik, dat is bij een gastouder veel minder (minder kinderen en drukte) en ik heb heel leuk contact met andere moeders, t is heel toegankelijk. Gastouder is vaak ook flexibeler en meer maatwerk. Echt een tweede thuis voor je kind🥰. Dat zijn de positieve punten. Nadelen zijn dat je geen opvang hebt als een gastouder ziek is of vakantie heeft. In ons geval heeft onze gastouder zich nog nooit een dag ziek gemeld😅 (nu ruim 3,5 jaar onze gastouder) En wij nemen gewoon tegelijkertijd met de gastouder vakantie. Wel ontbreekt het meer-ogen-beleid, dat klopt. Je werkt meer vanuit vertrouwen. Vanuit mijn perspectief zegt het twee ogen principe niet zo heel veel omdat er structureel personeelstekort is werken ze vaak met vliegende keep (op papier iemand op de werkvloer die in de praktijk pendelt tussen meerdere groepen) Ik vind het vooral heel veel voordelen hebben😁

2 uur geleden

Reactie op Hello0987

Ik ben met mijn oudste bij 3 verschillende kdv's geweest en had nergens een ...
Oh jeetje, begrijp goed dat je geen goed gevoel had bij de kdv als er een kindje bijna stikt in haar spuug… Ik snap wel wat je zegt met 2 ogen beleid, maar ik ervaar nu bij de opvang juist dat er geen aandacht is voor onze dochter, ook al staan er 4 leidsters op de groep. Ze laten haar gewoon 3,5 uur in een wipstoel slapen zonder toezicht, tja dat vind ik zelf geen fijn idee. Nadeel is inderdaad wel ziek/vakantie, maar ik heb zelf een flexibele baan waarin ik best eens kan thuiswerken en de schoolvakanties ook vrij heb. Daarnaast zouden mijn ouders/ een vriendin best eens willen inspringen. Dus als dat de overwegingen zijn, is het prima te doen voor ons

Reactie op mb1999

Oh jeetje, begrijp goed dat je geen goed gevoel had bij de kdv als er een k ...
Dan zou ik persoonlijk echt voor een goede en fijne gastouder kiezen! Want 3,5 uur in een wipstoel laten slapen is totaaal niet goed voor je kindje! Wat erg eigenlijk dat ze dat zomaar doen ik zou echt wel boos worden als het mijn dochter was

2 uur geleden

Reactie op mb1999

Wat, dat mag geen eens van de GGD. Zou ik echt een melding van maken. Wat slecht 😥

2 uur geleden

Reactie op RomantischeZonnewende163898

Dan zou ik persoonlijk echt voor een goede en fijne gastouder kiezen! Want ...
Ik ben ook het gesprek met ze aangegaan hierover. Dit gebeurde op de eerste dag omdat ze het “zielig” vonden als ze wakker zou worden wanneer ze in bed werd gelegd. Dat gaf bij mij meteen een verkeerd gevoel

2 uur geleden

Reactie op eensolomama

Wat, dat mag geen eens van de GGD. Zou ik echt een melding van maken. Wat s ...
Klopt, gaf ze zelf ook toe dat dit niet had mogen gebeuren

Reactie op mb1999

Ik ben ook het gesprek met ze aangegaan hierover. Dit gebeurde op de eerste ...
Nou in een wipstoeltje zolang laten zitten is totaal niet goed voor het ruggetje en het nekje van je kindje. Goed dat je hier iets van hebt gezegd maar dit had in eerste instantie sowieso niet mogen gebeuren. Volgensmij is de gouden regel ook niet langer dan 30 minuten ook al slapen ze

2 uur geleden

Reactie op mb1999

Nou kan je nagaan... 4 juffen en nog ligt je kindje er blijkbaar zo bij... heftig en echt niet ok! Mocht het niet duidelijk zijn: ik ben dus helemaal pro gastouder haha. En dat het 2 ogen principe op een kdv niet zoveel zegt en niet perse een positief punt hoeft te zijn (voor mij dan) Ik heb zelf ook een flexibele baan waardoor ik (nog nooit nodig geweest dus) kan schuiven mocht de gastouder ziek zijn. Dat is fijn. Daarnaast heeft elke werkende (in loondienst) recht op zorgverlof bij calamiteiten.

1 uur geleden

Reactie op RomantischeZonnewende163898

Nou in een wipstoeltje zolang laten zitten is totaal niet goed voor het rug ...
Klopt helemaal. Schrok er ook flink van! We hadden ook aangegeven dat we niet willen dat ze met een knuffeldoekje slaapt (kan ze nog niet van haar gezicht halen dus vind ik onveilig idee). Toen we haar kwamen halen kwam ze het bed uit met dat doekje..

Reactie op mb1999

Klopt helemaal. Schrok er ook flink van! We hadden ook aangegeven dat we ni ...
Jeetje wat heftig!