12 Reacties
4 maanden geleden
Mijn moeder is al 31 jaar gastouder, mijn kleintje zal ook daar naar de opvang gaan. Er zit vooral verschil tussen gastouders wat ze gedurende de dag doen. Mijn moeder is geen knutselaar dus dat doet ze niet met de kindjes. Wel is ze veel buiten wandelen, liedjes zingen, voorlezen etc. Ook is zij echt een extra oma voor de kindjes en alle gastkindjes noemen haar oma.
Bedenk wat jij belangrijk vind in de opvang en kijk hoe de gastouder daarin staat.
Laat de gastouder bij de intake bijvoorbeeld vertellen hoe een dag eruit ziet en wat ze de hele dag doet.
Verder is het handig om een noodgevallen oppas te hebben voor als de gastouder een dag niet werkt of onverwachts ziek is. Voor de meeste ouders is dit meestal een oma of een ander familielid.
4 maanden geleden
Gewoon doorgeven wat vooral jij belangrijk vindt. Bij een gastouder is dat vaker beter haalbaar dan een kinderopvang. Het is veel kleinschaliger en ook minder prikkels voor je kleintje. Ik zou nooit meer voor een kinderopvang kiezen nu ik weet hoe fijn het kan zijn bij een gastouder. Voor mijn eerste is zij echt een tweede oma, terwijl hij 2 dagen in de week gaat
4 maanden geleden
Ik ben juist team gastouder!
Ik ben (3,5 jaar geleden bij mijn eerste) bij 3 verschillende kdv's geweest en had nergens een heel goed gevoel. Zelfs bij een rondleiding dat ik de juf aansprak op een spugend baby'tje op de grond (op de rug) die half stikte in haar braaksel en niemand zag het 😵💫
Het voelde gewoon nergens goed... Toen besloten om voor een gastouder te gaan. Wij hebben een hele fijne gastouder (zij is eigenlijk een extra oma) die nadat mijn zoontje 4 wordt met pensioen gaat. Dus we moesten een nieuwe voor ons 2e kindje, gelukkig weer een hele fijne gevonden.
Ik vind het zelf heeeeeeel fijn dat het kleinschalig is, mijn kinderen een vast gezicht hebben, zich hechten aan 1 persoon ipv continue andere gezichten en wisselingen. Bij een gastouder heb je veel meer persoonlijke aandacht en betrokkenheid. Beide gastouders appten mij regelmatig in de zwangerschap hoe het ging etc. Stukje persoonlijke benadering en klik.
Mijn beide kinderen reageren best heftig op veel prikkels merk ik, dat is bij een gastouder minder (minder kinderen en drukte) en ik heb heel leuk contact met andere moeders/ouders, iedereen kent elkaar een beetje van het ophalen/ wegbrengen en t is heel toegankelijk. Met 2 kinderen en hun moeders spreek ik regelmatig af, kunnen onze kinderen samen spelen en wij theetje drinken.
Dat zijn de positieve punten.
Een gastouder is ook vaak iets goedkoper.
Nadelen zijn dat je geen opvang hebt als een gastouder ziek is of vakantie heeft. En je hebt natuurlijk geen extra paar ogen. Je moet diegene dus wel vertrouwen en er een goed gevoel bij hebben.
Ik vind het vooral heel veel voordelen hebben, zeker voor zulke jonge kindjes 😁
Mijn zusje heeft haar zoontje 2 dagen per week op het kdv en hij komt nog steeds overstuur en overprikkeld thuis (hij wordt in november 3). Een kdv geeft gewoon zoveel meer prikkels en drukte.
4 maanden geleden
Mooiste is als je 2 of 3 kennismakingen kunt hebben. Bij ons voelde één goed want zij was zelf redelijk jong (36) en ze ging 2x per dag met de hond lopen met de kids en bood actief taakjes aan. Dus vragen hoe dagen eruit zien. Een andere gastouder gaf namelijk aan dat ze nooit de deur uitging (te veel gedoe) en ook niet actief taakjes aanbood aan de kinderen... Mochten nog lekker 'kind zijn' en zichzelf dus maar vermaken... 😅
4 maanden geleden
- De omgang met de kindjes die er al rondlopen zegt heel veel, is het een warm en hartelijk persoon?
- Hoe ziet de dag eruit? Hebben ze activiteiten/dagindeling of gewoon maar een beetje random?
- Hoe ziet de ruimte eruit? Is het veilig en kindvriendelijk? Wat voor speelgoed staat er?
- Wat is de rest van de gezinssamenstelling en wie komen er allemaal in huis?
- Waar slapen de baby’s (ga zelf ook echt even kijken)?
- Voor jezelf bedenken wat jij het allerbelangrijkste vindt voor je kind en haar dan vragen hoe ze die dingen voor zich ziet en situaties oplost.
Je kunt ook rapporten van de GGD inzien online van tevoren!
4 maanden geleden
Mijn oudste dochter (nu 9 jaar) gaat al sinds dat ze 6 maanden was naar een gastouder. Onze jongste (bijna 9 weken) gaat daar ook heen vanaf december.
Ik kan me de intake nog goed herinneren. Ik ben toen samen met mijn moeder gegaan en nam mijn dochter toen ook mee.
Wij hebben vooral gelet op de omgeving van het huis van de gastouder. Was het daar schoon? Hoe gaan ze om met andere kinderen? Ze hebben hondjes, hoe gaat dat samen met de kinderen? Hoe ziet de dag er uit? Hoe reageert mijn kind op de gastouder en andersom?
Ik heb echt een gastouder uit duizenden! Mijn dochter gaat er heel graag naar toe. Ik werk zelf met diensten, en ze kon er flexibel heen. Mijn dochter wordt gebracht/gehaald van school door hun. Ze hebben toestemming van mij om met haar ook te gaan winkelen. Zelfs in de tijd dat mijn moeder kwam te overlijden, stond ze om 21:30 in de pyjama op de stoep om mijn kind op te vangen en ik haalde haar om 3 uur weer op. En ook tijdens het laatste van mijn zwangerschap, kon mijn dochter er onverwachts terecht.
Wij hebben dan ook in die jaren een hele goede band opgebouwd. Wij zijn nu verhuisd naar een andere regio binnen Parkstad en woon nu 15 minuten van haar af, maar ik blijf haar aanhouden. Zo'n gastouder als haar vind ik nergens meer.
Dit is onze positieve ervaring😊
4 maanden geleden
Reactie op flsqrpe
- De omgang met de kindjes die er al rondlopen zegt heel veel, is het een w ...
Even ter aanvulling op wie regelmatig bij de gastouder komen:
Mensen die 18+ zijn die inwonend zijn bij een gastouder of er regelmatig komen moeten geregistreerd worden bij het gastouderbureau en een vog aanvragen
4 maanden geleden
Ik werk zelf 1 dag per week als gastouder en werk op het kdv. Het allerbelangrijkste is (voor zowel gastouder als ouder) een goed gevoel en goede klik. Je komt toch in een privé sfeer dus alles is veel intiemer. Ik vind het erg leuk om te doen en heb een hele leuke band met ouders en kinderen opgebouwd. Er is veel meer persoonlijke aandacht voor de kinderen dan op het kdv..
Maarr...volg je gevoel! Ik heb mijn oudste dochter bij een gastouder gehad en die voerde haar veel ongezonde dingen waardoor ze veel aankwam en de gastouder zelf was om de haverklap ziek. Dan zit je dus zonder opvang...ook als ze met vakantie is, dat is een nadeel voor ouders.
4 maanden geleden
Onze meiden gaan vanaf dag 1 naar de gastouder.
Bedenk wat voor jou belangrijk is.
Onze gastouder is bijvoorbeeld heel veel buiten, regelmatig naar de kinderboerderij en in de vakantie zijn er vaak uitjes zoals monkey town of een museum. Ook heeft ze meerdere dieren zoals honden, cavia's en konijnen.
Ze maakt soms een knutsel werkje is daar niet op gefocust.
Dus geen toegewijde seizoenstafel enz.
Voor ons is het belangrijk dat onze kinderen veel buiten zijn en dat onze keuze rond om voeding gerespecteerd word (vegetarisch en weinig weinig suiker). Ook dat de tv weinig aan staat.
Kijk vooral waar jij je goed voelt. En hoe je kind zich ontwikkeld door de maanden heen:)