50 Reacties

2 weken geleden
Hoi! Ik herken wel wat je zegt, ik heb altijd gekampt met overgewicht. In de afgelopen jaren ruim 35 kilo afgevallen en op gewicht blijven was altijd hard werken. Ik vind het nu dan soms ook wel moeilijk om te zien dat de weegschaal oploopt. Ik ben bijna 17 weken en nu +4 kilo. De eerste 10 weken was ik echt onverzadigbaar, ik heb zo ontzettend veel gegeten. Dat is nu wel weer gestabiliseerd en ij eet gezond en gevarieerd zoals voorheen. Misschien kun je bv je lunch wat beperken door wat minder brood te eten en aan te vullen met wat rauwkost of fruit ed. Overigens denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Volgens de 'richtlijnen' moet je voor een gezond bmi tijdens de zwangerschap tussen de 11 en 16 kilo aankomen.

2 weken geleden
Ja, helaas herkenbaar. En hier ook verleden met een eetstoornis.. ik heb vrijwel de hele dag door trek en ik probeer zoveel mogelijk gezonde keuzes te maken, maar zwicht zeker dagelijks voor een bakje (of twee) aan chips oid. Dus ook hier gewichtstoename. Ik weet dat een deel natuurlijk afkomstig is van de placenta en de baby enz, maar ik schaam me enorm als ik op de weegschaal bij de verloskundige sta.
Wat "normaal" is qua eetlust is denk ik heel persoonlijk, maar het lijkt me niet gek dat dit meer is, zeker gezien je meer voedingsstoffen nodig hebt omdat je moet delen met je kindje. Ik probeer te bedenken dat gewichtstoename erbij hoort en dat ik na de bevalling wel verder kijk hoe ik weer op gezond gewicht terugkom. Maar nu eerst maar genieten van de zwangerschap en niet te hard proberen te zijn voor mezelf 😉

2 weken geleden
Bij een normaal tot wat lichtere bmi is het heel normaal hoor om meer aan te komen. Bij mijn eerste zwangerschap had ik een bmi van 19 en was ik uiteindelijk 25 kg aangekomen! Het was er ook binnen 4 weken weer eraf.
Nu heb ik een bmi van 21 en ben ik ook al wel wat aangekomen ik weeg niet omdat ik weet dat als je een normale bmi heb tot wat lichter je gewoon meer aankomt maar moet wel bij de verloskundige wegen dus zo weet ik het.
Geniet gewoon van je zwangerschap het komt echt allemaal goed❤️

2 weken geleden
Ik herken heel erg wat je zegt met ‘inschatten wat normaal is’. Zelf geen eetstoornis verleden, maar wel altijd moeite met zelfbeeld en letten op wat ik eet, ondanks dat ik altijd slank en atletisch ben geweest.
Ik vind het heel moeilijk, omdat ik normaal ‘weet’ hoeveel ik moet eten (of laten) om op gewicht te blijven. Nu werkt mijn lijf anders qua verzadiging, gewichtstoename en uiterlijk. Ik probeer vooral bewust te luisteren naar mijn hongergevoel en in contact te komen met mijn lichaam. Ik weeg eigenlijk zo min mogelijk. Probeer je te focussen op je prioriteit: je minimensje gezond laten uitgroeien tot een baby. De rest volgt later. Voor mij hoort bij dat gezond uitgroeien dat ik zorg dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dus ook vooral genoeg, gezond en gevarieerd eten. En wees een beetje lief voor jezelf, je lichaam werkt hard.

2 weken geleden
Jaren lang een eetstoornis (ik at niks / werd van alles misselijk) Zelf nu enorm aan het opletten met wat ik eet en of het wel gezond is.
Helaas nu met 20+5 weken ben ik al 15kg aangekomen. Ik heb zo gehuild toen ik gister op de weegschaal stond.
En dat terwijl ik goed beweegt, gezond eet en niks snoep.
Ik wil stoppen met eten, maar helaas kan dat niet voor de baby.
Mn verloskundige zegt dat je lichaam zelf bepaald wat je aankomt. Dit is wat jouw lijf nodig heeft. En ik heb dit blijkbaar nodig om mezelf te beschermen tegen nog meer pijn van mn fibromyalgie.
Ze verwoord het mooi, maar ik zie mezelf nu al een klein dik propje en probeer mn best te doen niet nog meer aan te komen

2 weken geleden
Vijf kilo is helemaal niet veel en ik eet ook alles wat los en vast zit. Sta er steeds weer versteld van hoeveel ik op kan en hoeveel honger ik steeds heb. Maar ons lichaam is een heel mens aan het maken en dat kost ontzettend veel energie!! Vertrouw erop dat je lichaam aangeeft dat je dat nu nodig hebt ❤️

2 weken geleden
Ik ben nu 17 weken en 6kg aangekomen. Al mijn zwangerschappen kom ik veel aan, lees 30+kg. Terwijl ik voor m'n zwangerschappen altijd gezond gewicht heb, nl. 70kg bij 1.78 lang.
Na m'n zwangerschappen val ik altijd snel weer af. Gaat bij mij eigenlijk vanzelf. Ik eet tijdens de zwangerschappen veel meer + ik hou veel vocht vast. Ik heb geen idee wat "normaal" is, want ik pas dus nooit in het "normaal" 🤣 ik heb mij de eerste zwangerschap ook druk om gemaakt, van komt dit ooit nog goed. Maar het is allemaal goed gekomen, en bij de 2e ook. Ik probeer er op te letten dat ik niet veel toegevoegde suikers binnen krijg, puur omdat ik dat niet goed voor m'n lijf vind. Maar verder laat ik het gaan🙈

2 weken geleden
Ik ben precies 20 weken en ook 5 kilo aangekomen. Bij de controle aan de verloskundige gevraagd wat normaal was en zij zei dat dat moeilijk te peilen is, omdat het ook te maken heeft met de hoeveelheid vruchtwater en nog veel meer. 5 kilo vond zij heel netjes, dus zeker niks om je zorgen over te maken!

2 weken geleden
Reactie op Demonica82
Jaren lang een eetstoornis (ik at niks / werd van alles misselijk) Zelf nu ...
Neejoh, geen zorgen maken!! Ik was bij mijn vorige zwangerschap +27 kg en binnen 6 weken weer 67Kg bij 176cm! Ik vond het ook veel maar ik had een hele grote buik, vocht en een hele sloot aan vruchtwater. Geen zorgen maken hoor!

2 weken geleden
Zou het niet fijner zijn om te stoppen met wegen? Ik hoef bij de vk ook nooit op de weegschaal te staan en doe het thuis ook niet. Was er wel klaar mee na jaren van gedoe. Ik hou mezelf voor dat ik gezond eet en wel beweeg en dat je er maar weinig controle over hebt hoeveel vruchtwater en hoe zwaar alles rondom de baby is. Succes met je zwangerschap in ieder geval en ik hoop voor je dat je je wat minder onzeker gaat voelen.

2 weken geleden
Ik herken dit ook wel. Ik heb van mijzelf al overgewicht, ben normaal geen grote eter, haalde meer altijd mijn calorieën uit drinken..(veel energydrank, cola). Maar sinds de zwangerschap eet ik zooooveel meer… ja ik maak mij er persoonlijk niet zo druk om. Ik heb oprecht ook vaker honger. Ja dan zal ik en de kleine het wel nodig hebben. Ben tot nu toe 3/4 kg aangekomen maar ik zie het wel weer na de bevalling. Ik ben altijd al dikker geweest, dus die extra kilo’s hiervan.. ja kan er niet echt mee zitten.

2 weken geleden
Het is natuurlijk heel normaal dat je aankomt tijdens de zwangerschap. En dat je meer eetbuien hebt hoort er ook bij. Het gewicht dat je aankomt is niet alleen de baby en wat je extra eet. Ook het vruchtwater en het extra vocht wat je vast houdt. Sommige komen maar iets aan en sommige heel veel. Maar na de bevalling verlies je ook al heel veel gewicht.
Mijn tip: Ga niet elke keer op de weegschaal staan want dat maakt je onzeker. Na de bevalling kan je weer werken aan je lichaam. Probeer voor nu gewoon elke dag genoeg te bewegen met bijvoorbeeld wandelen. En vooral genieten van de zwangerschap dus ook van je groeiende buik.🫶🏼

2 weken geleden
Ik was het eerste trimester wat afgevallen (72 naar 68). Inmiddels met 17+2 weer op 71.5. Ik heb meer honger maar kan nog steeds niet veel eten, dus dat maakt denk ik dat mijn gewicht redelijk gelijk blijft. Ik denk dat je, mits je niet enorm overmatig eet, je gewicht opzich niet zoveel zegt, zelfs als je meer zou zijn aangekomen.

2 weken geleden
Ik ben precies even ver en ook 5 kilo aangekomen. Eigenlijk vooral in laatste twee weken ineens 2 kilo erbij, buik is ook aanzienlijk gegroeid in die 2 weken. Ik eet niet echt ongezond, wel toevallig vaak taart de afgelopen 2 weken 😂Normaal ben ik altijd bezig met gewicht, maar heb het nu lekker losgelaten.

2 weken geleden
Ik weeg me bewust niet, de verloskundige ook niet. Die geeft ook aan als je merkt dat het te snel gaat dan gaan we er een keer naar kijken, maar belangrijk om je vooral niet te druk te maken. Voor mij ook lastig want ik was altijd heel erg bezig met op mn gewicht letten maar laat het nu even los.

2 weken geleden
Vandaag 21+2 en ben gestart op een gewicht van 65kg, toen door misselijkheid en afkeer voor eten afgevallen tot 62kg en inmiddels 67,8kg. Dus tov het startgewicht maar 2,8kg en anders 5,8kg. Vorige zwangerschap +22kg😩 Hoop dat toch niet weer te krijgen hoor..

2 weken geleden
Ik ben nu 18+3 en ben 'maar' 3 kg aangekomen..
Dit maakt me wel een beetje onzeker, maar ik probeer het los te laten

2 weken geleden
Ik ben juist onzeker omdat ik 19+1 ben en nog steeds hetzelfde weeg als voor de zwangerschap 🫠
Maar ik heb ook wel vreselijk overgewicht (hashimoto en diabetes type 1) dus weeg al sinds mijn 17e boven de 100 kilo. Opzich zie je het gelukkig niet aan mij af. Heb een wat grove bouw.
Het is echt heel normaal om aan te komen. Als je bekijkt wat een normale baby weegt + vruchtwater + vocht + extra bloed wat je rond aan het pompen bent in je lijf is het echt heel normaal om tussen de 5 en 20 kilo aan te komen! Echt geen zorgen maken. Je bent een mensje maken!