27 Reacties

Ah wat een nare situatie. Hoe oud is jouw kleintje?

4 dagen geleden

Geen advies, helaas zelfde schuitje. Eerste paar keer wennen ging goed, nu twee keer niet (denk ook Sprong 4) en nu moeten we hem telkens vroeg ophalen. We werken beide. Ze zeiden nu dat we hem maar later moeten brengen en eerder moeten ophalen maar ik heb ook gewoon mn werk. Vind het echt kei lastig dus ik volg even, kijken of iemand tips heeft! 🤞🏼

4 dagen geleden

Reactie op ZachtmoedigeTijger188274

Ah wat een nare situatie. Hoe oud is jouw kleintje?
Ze is nu 15+4 weken
Wat lastig! Mijn zoontje is even oud. Hij gaat nu sinds 2 weken naar de opvang. Dat gaat gelukkig goed, maar de opvang zei dat het bij jonge kindjes meestal goed gaat omdat die nog geen verlatingsangst hebben en zeker na een paar keer wennen. Misschien gaat het over 1 of 2 keer wel veel beter? Heeft hij alleen even tijd nodig om te wennen aan de nieuwe setting en indrukken? Volgens mij mag je hier calamiteitenverlof voor opvragen (wettelijk recht). Het gaat vast snel beter zodra hij gewend is!

Reactie op ZachtmoedigeTijger188274

Wat lastig! Mijn zoontje is even oud. Hij gaat nu sinds 2 weken naar de opv ...
Sorry ik lees nu dat het een zij is. 😊

4 dagen geleden

Wat lastig en sneu voor de kleine meid. Niet in hetzelfde schuitje, maar had wel een out-of-the-box gedachten: kan je haar op een andere manier een beetje helpen met leren aan vreemde mensen? Dus bijvoorbeeld een uurtje naar een buurvrouw of -man die je vertrouwt? Of ergens in een koffietentje iemand aanspreken en vragen of ze even je dochter vast willen houden? Kan me voorstellen dat het een beetje gek voorstel is, maar schoot me te binnen als een suggestie. Veel succes in ieder geval!

3 dagen geleden

Awh wat sneu dat het niet goed is gegaan. Zo een eerste dag hoop je natuurlijk dat het allemaal mee valt. Ik weet niet wanneer je weer gaat werken misschien vaker een wendag inplannen? Hoevaak gaat je dochtertje naar de opvang? Hopelijk gaat de volgende wendag een stuk beter.

3 dagen geleden

Hoe is je dochter met bezoek? Had je dit verwacht? Kun je een inschatting maken waar het door komt?

3 dagen geleden

Vind het trouwens ook zowat dat ze zeggen 'dit gaat niet'. Zij zijn wel wat gewend neem ik aan? Hebben ze verteld wat ze gedaan hebben om te proberen te troosten?

3 dagen geleden

Oh jeetje dat is niet fijn! Ik werk zelf op een babygroep en heb nu net zelf een klein ventje gekregen. Vaak is het het wennen aan de hoeveel heid prikkels. Dit kost kinderen erg veel energie daarom raden ze vaak aan kortere dagen. Dit is vrij lastig als je zelf moet werken. Misschien kan je haar mee nemen in drukkere situaties waardoor ze aan veel prikkels wordt blootgesteld zo went dit ook sneller als ze naar de opvang moet. Wij hebben ons zoontje vanaf week 2 overal mee heen genomen de supermarkt, veel kraamvisite etc... Nu is hij 1x wezen wennen 2 uurtjes op de opvang en hij gaf geen kik als een ander kind begon te huilen. Ook kan het schelen of het een drukke dag is met veel kinderen op de opvang of een rustige dag. Misschien anders op een rustigere dag laten komen wennen?

3 dagen geleden

Reactie op Pretii Silva

Vind het trouwens ook zowat dat ze zeggen 'dit gaat niet'. Zij zijn wel wat ...
Ja ze hebben gewiegd en daardoor heeft ze wel 20 min op haar geslapen maar hier hebben ze niet altijd tijd voor, wat ik ook snap natuurlijk

3 dagen geleden

Reactie op Pretii Silva

Hoe is je dochter met bezoek? Had je dit verwacht? Kun je een inschatting m ...
Nee ik had dit niet verwacht omdat ze heel sociaal is naar andere altijd lachen, heb haar ook veel laten vast houden door familie/vrienden. Maar heb het idee door dat sprongetje is dat nu misschien even wat moeilijk.

3 dagen geleden

Hey wat ontzettend vervelend.. Mijn 3e kindje gaat binnenkort naar de opvang en heb bij de 1e 2 nooit problemen gehad, gingen vanaf 12 weken oud heen. De 2e ook maar 1 hele dag per week. Mijn dochter nu, de 3e, wordt (lot van de 3e) aan dubbel zoveel prikkels blootgesteld, sneller even bij oma gebracht of moet zich even wat langer alleen vermaken,, maar de opvang is ook te druk voor haar. Ik had dit ook al verwacht.. Ik neem elke maandagmiddag vrij (ouderschapsverlof) zodat ze eerst maar een halve dag hoeft en ben van plan haar extra op woensdag of donderdag ochtend te brengen zodat ze wel 2x per week gaat maar niet meteen een hele dag hoeft. Ik ga die ochtend dan extra werken. Mijn andere 2 werkdagen is 1 bij papa en 1 bij oma. Ze weigert ook nog de fles dus moet sowieso haar voeden bij opvang, oppas etc.. heel lastig. Maar het is even zo.. is er niet iets mogelijk in je werk? Evt in combi met ouderschapsverlof? Misschien is het maar heel kort nodig.. ze zijn nog maar zo klein, logisch wel dat zon opvang dan overweldigend kan zijn. Dit verschilt denk ik ook per kind en blootstelling aan extra drukte of prikkels lijkt mij geen oplossing. Ik kan nog steeds niet over drukte en prikkels 🤪 Andere optie kan nog zijn zoeken naar een gastouder, die hebben minder kindjes in een meer huiselijke setting.

3 dagen geleden

Hey wat vervelend voor je dochter dat ze het er zo lastig mee had. Het kan natuurlijk een kwestie van wennen zijn en dat het de volgende keer of de keer erop al veel beter gaat maar dat is nu helaas nog niet te voorspellen. Hoeveel dagen gaat ze straks naar de opvang? Is er iemand in de omgeving die hierbij kan helpen? Oma of een oom of tante waar je dochtertje even heen kan als het mis gaat op de opvang? Moet natuurlijk wel iemand zijn die je dochter al kent. Anders kan je met je werkgever misschien overleggen dat je ouderschapsverlof opneemt? Ik weet niet wat voor werk je doet maar kan je misschien ‘s avonds nog wat doen als je dochter slaapt? Ik hoop voor jullie dat het inderdaad een sprongetje is en ze straks wel met plezier naar de opvang kan gaan

3 dagen geleden

Ik ben nog niet gestart met werken, maar mijn zoon gedraagt zich ook zo door sprong 4! Bij iedereen krijsen behalve bij mij als hij moe wordt.. Maar ook ik heb moeite hem overdag in slaap te krijgen. Sprong 4 is gewoon een hele pittige, maar je hebt inderdaad ook gewoon je werk.. wat lastig

2 dagen geleden

Kan zijn dat je kind zich nog niet veilig voelt op de groep. Nieuwe geluiden, nieuwe gezichten. Tis ook allemaal wennen voor zo’n kleintje

2 dagen geleden

Bij ons was het op de eerste dag ook veel huilen geweest. De dag daarna ging het al een stuk beter. Ik had de tweede dag ook een hydrofieldoek met mijn geur meegegeven (die had ik een dag en nacht op m’n lijf gedragen. Bij mijn bh ingehad) Dat bood wel troost op de momenten dat ze verdrietig werd en ze viel er rustig en relatief snel door in slaap. Wellicht is dat nog een bruikbare tip voor je.

2 dagen geleden

Hi, een pm’er babygroep hier 🙋🏼‍♀️ Wat een ontzettende lastige situatie zeg.. ontzettend naar om zo te moeten starten! & ik ken de context van het gesprek verder niet, maar ik vind het vrij heftig om deze uitspraken te doen na 1x 2 uurtjes wennen.. Want: -Wat ging niet goed? -Wat gaat niet werken? -Hoezo anders maar halve dagen?? Ik mag hopen dat ze jou wel meer uitleg geven hebben dan dit? Want: -Wat hebben zij geprobeerd om je dochter rustig te krijgen? -Wat verwachten zij van haar? Is dit realistisch? -Zijn ze met oplossingen of tips gekomen? Ze kunnen het echt niet maken om jou te verplichten “anders maar halve dagen te komen” en zeker niet na 1x 2uurtjes wennen.. dit zou een voorstel kunnen zijn als alles geprobeerd is en er weinig verbetering in de situatie zit.. ze kennen jouw dochter helemaal nog niet en wie weet had ze “gewoon even haar dag niet” (of een sprongetje of het maakt eigenlijk niet uit waarom) Ik zou hier toch over in gesprek gaan.. dit lijkt mij niet “de manier” Eventueel tips vanuit mij: -vraag of je misschien een uurtje mee mag wennen. Zo ziet je dochter dat jij ontspannen bent, kunnen de pm’ers zien wat jij doet als jouw dochter verdrietig wordt. -heeft ze een knuffeltje of iets van thuis mee? Mag ze die bij haar houden, zodat ze de veilige geur van thuis/mama bij zich heeft? Kom liefdevol voor jezelf en je kindje op.. als je dingen tegen jouw gevoel in moet doen, zit jij straks niet oké op je werk!❤️🍀 sterkte!

2 dagen geleden

Nou wat heftig zeg. Jouw kindje zal toch niet de eerste zijn die niet goed slaapt of moet huilen. Mijn zoon moet nog gaan, dus ik kan er verder niet over mee praten, maar zoals het nu klinkt vind ik het niet professioneel over komen. Zij moeten toch weten hoe ze met verschillende kindjes om moeten gaan. En dit gebaseerd op 2 uurtjes lijkt erg kort door de bocht
Bij ons ging het begin ook niet goed. Ze sliep niet, huilde veel en vond de andere kindjes ook erg spannend. Wij hebben uiteindelijk ook een opbouwschema moeten hanteren met eerst een week halve dagen, en dan iedere week wat langer. Dit was wat gepuzzel met werk van mij en mijn man. Ik dacht eerst ook dat de opvang niet professioneel was omdat ze hier niet mee om konden gaan, maar uiteindelijk ging het hun om het feit dat ze niet wilde dat mijn dochter een negatieve associatie kreeg met de opvang en waren blij als ze een halve dag positief konden eindigen met mijn dochter. Mijn dochter had in het begin gewoon meer aandacht nodig dan dat zij konden geven voor een hele dag, en dat kan ik ook begrijpen. Nu na 4 weken gaat het goed, kent ze de leidsters, is ze gewend aan de andere kindjes, en slaapt ze beter (sommige dagen nog steeds kort, maar het is te doen). Ze is nu helemaal haarzelf als ze thuiskomt en niet enorm overprikkeld of iets dergelijks. Het komt dus wel goed, maar je moet misschien accepteren dat het een aantal weken kost.