11 Reacties

6 dagen geleden
Hoi, ik ben ook medisch dit keer want vorige bevalling 2.5 liter bloed verloren. Wat vervelend dat je er zo’n nare ervaring aan hebt overgehouden. Ik heb ondanks het vele bloedverlies en dat je weg van je baby naar de OK moest toch als heel positief ervaren. Bij mij bleef het personeel heel rustig en kon ik nog lekker met mijn baby blijven liggen terwijl ze me klaar maakten voor de OK. Tijdens de operatie hebben ze veel filmpjes en fotos gemaakt van onze baby, de zorg voor hem, z’n eerste eten, huid op huid met papa etc. zodat ik kon zien wat er in de tussentijd is gebeurd. Ik denk dus dat het goed is dat je je angsten met je verloskundige deelt. Wat maakte je angstig, wat had je anders gewild. En dan kun je die wensen in je bevalplan opnemen voor als dit mogelijk weer gebeurd. Vaak heeft het met verlies van regie te maken, over jouw eigen geboorteproces. Dus maak het vooral bespreekbaar want zoals je bij mij leest hoeft het geen nare ervaring te zijn.

6 dagen geleden
Ik heb ook veel bloed verloren, 2liter, en ben ook daarna naar de OK gebracht. Ondanks dat er veel gebeurde, heb ik het niet als traumatisch ervaren.
Ik zou het idd goed met je verloskundige overleggen. Mijn verloskundige heeft met de gynaecoloog overlegd of ik medisch wordt of semi-medisch omdat 2 liter bloedverlies de grens is. Ik ben nu voor deze bevalling semi-medisch, dus ik moet wel naar het ziekenhuis (wat ik helemaal prima vind, want wil niet alsnog met de ambulance naar het ziekenhuis moeten), en ik krijg een waakinfuus zodat ze snel kunnen handelen mocht het nodig zijn. Maar heb wel mn eigen verloskundige.
Maar dat het een keer gebeurd is, hoeft niet te betekenen dat het weer gebeurd. Volgens mij had die vrouw van Bevallen als een baas dit ook en heeft haar 2e bevalling thuis gedaan, zonder dus zoveel bloedverlies. Misschien heeft zij hier nog info over

6 dagen geleden
Ik ben ook 2 liter bloed verloren tijdens mijn vorige bevalling. Was thuis begonnen, maar uiteindelijk naar het ziekenhuis gegaan voor eventuele oxytocine. Uiteindelijk zonder medische ingrepen of medicatie natuurlijk bevallen in het ziekenhuis. Ik heb alleen een ijzerinfuus gehad, verder niks, kon gewoon bij mijn kindje blijven en naar de afdeling. Geen OK oid.
In principe heb ik nu een medische indicatie, maar mijn verloskundige durft het ook prima thuis aan en dat is waar ik dit keer ook weer voor ga denk ik. Het is vanuit het ziekenhuis een advies, je moet niks. Je bent als zwangere niet per definitie ‘ziek’ en hoeft dus niet per se naar het ziekenhuis. Wat jij fijn vindt. Weet in elk geval dat mijn VK heb prima thuis aandurft omdat je de tweede keer helemaal geen fluxus hoeft te hebben.

VRIEND
6 dagen geleden
Hoii! Hier medisch vanwege andere aandoeningen.
Maar 1e bevalling ook 2L bloed verloren door placenta die niet los wou laten. Gelijk door na de OK.
Mijn 2e zwangerschap was de bevalling oke! Geen leuke, maar geen bloedverlies! Op dat moment dacht ik er ook niet aan..
Nu zwanger vannde 3e en ik mag gewoon weer vaginaal bevallen. Ze houden je nauwlettend in de gaten als je dit een keer eerder mee gemaakt hebt.!

5 dagen geleden
Hoi! Hier ook flink veel bloed verloren bij de eerste. Thuisbevalling dus met ambulance naar het ziekenhuis enzo, best naar.
Bij de tweede daarom uit voorzorg in het ziekenhuis bevallen. Ik kreeg gelijk nadat mn dochter was geboren een infuus om de baarmoeder goed samen te laten trekken. Maar 400 ml bloedverlies gehad, dus dat was super!
Verloskundige zei dat waarschijnlijk ook zonder medicatie het deze keer wel goed zou zijn gegaan. Geruststellend idee. Hopelijk stelt dit jou ook een beetje gerust!

5 dagen geleden
Dankjewel voor jullie reacties! Het klinkt allemaal gerust stellend gelukkig! Fijn dat jullie het niet als enorm vervelend of angstig hebben ervaren ☺️ ik denk dat ik t wel fijn vind om t in t ziekenhuis te doen just in case. Het was zo beangstigend omdat ik slecht kon ademen, m’n bloeddruk erg fluctuerend was en het voelde alsof ik bewusteloos ging raken. M’n zoontje werd ook weggenomen en zijn vader werd de kamer uit gestuurd. Ik had een bevalling van 28 uur dus ik was tegen die tijd ook helemaal oververmoeid wat ook niet mee geholpen heeft in het stress gevoel 🤣🤭

5 dagen geleden
Ik heb alleen een tip. Op de website van house of mothers staat het verhaal van Nira van Dijk. Zij heeft zich hier (wetenschappelijk) in verdiept na ook zo'n eerste bevalling. Denk dat het ook aan bod komt in haar cursus. Misschien de moeite waard om je angst te verminderen :)

4 dagen geleden
Ik heb ook een bloeding gehad, waardoor ik nu poliklinisch ga bevallen. Het is denk ik niet vergelijkbaar met jou, want ik was met wat infusen er zo weer bovenop. Ik heb begrepen dat je een iets grotere kans op hebt op nog een fluxus, maar volgens mij is dat geen hele grote kans hoor. Misschien helpt het om die kans nog na te zoeken. Ik vind het wel fijn om weer in het ziekenhuis te bevallen, moet er zelf niet aan denken om thuis te bevallen met de dingen van mijn vorige bevalling (in vruchtwater gepoept en fluxus). Vond het juist een hele fijne bevalling omdat ze zo snel konden handelen bij alles.

4 dagen geleden
Hi! Ik had op een andere manier een heftige bevalling waardoor ik heel angstig was voor de komende bevalling en ik heb voor deze voor mij traumatische bevalling emdr gedaan. Twee sessie waarbij eentje terugging naar de 1e bevalling en 1 sessie vooruit keek naar de komende bevalling. Ik was toen we begonnen heel huilerig als ik er aan terugdacht en aan t einde weer helemaal rustig. Kijk nu ook met veel meer rust naar komende bevalling. Misschien heb jij daar ook wat aan. Laat maar weten als je wat meer informatie wilt. Succes!!

4 dagen geleden
Reactie op Qnna1990
Hi! Ik had op een andere manier een heftige bevalling waardoor ik heel angs ...
Hi! Ik ga toevallig emdr starten aankomende maand voor andere trauma’s maar slim om deze mee te nemen ☺️

3 dagen geleden
Hier ook altijd redelijk wat bloed verloren. Bij de eerste net geen liter. Bij de 2de eroverheen. Toen gaven ze wel advies voor 3de int ziekenhuis maar ik wilde wel thuis dus dat gedaan. Wel meteen na de placenta een prik gekregen tegen bloedverlies. Ik weet eigenlijk niet hoeveel bloed ik toen verloren ben maar wel minder in ieder geval dan bij de 2de.