30 Reacties

5 maanden geleden

Ja volgens mij heb jij gelijk hoor, je hebt gewoon recht op je ouderschapsverlof op basis van de uren die je nu op contract hebt staan 🥰

5 maanden geleden

Mijn vorige zwangerschap precies hetzelfde gedaan als jou. Inderdaad contract uren verlaging gaat pas in nadat je alles hebt opgenomen dus in februari.

5 maanden geleden

Ik doe hetzelfde als jou en werk ook in de kinderopvang. Ik weet het niet zeker maar wat ik heb gelezen is het per werkgever verschillend. Als ik bijvoorbeeld mijn contract wil beëindigen na mijn ouderschapsverlof mag mijn werkgever het verlof met terugwerkende kracht in rekening brengen. Dit heb ik weer ergens gelezen.. Lijkt mij het beste met HR in gesprek te gaan en twijfel je.. misschien FNV raadplegen?

5 maanden geleden

Reactie op CorientjeV

Ik doe hetzelfde als jou en werk ook in de kinderopvang. Ik weet het niet z ...
En anders (heel lullig) kom je een maand terug voor 24 uur en zeg je dat het toch teveel is en verlaag je je contract... zou wel flauw zijn als je die gewerkte uren niet krijgt voor ouderschapsverlof omdat je naderhand je contract wil verlagen..

5 maanden geleden

Mijns inziens mag je zelf aangeven vanaf wanneer je je uren wil minderen. Een werkgever mag niet zelf besluiten (zonder zwaarwegende redenen) om je uren te minderen op een bepaald moment dat hen uitkomt. Als jij dat niet wil en ze verlagen je uren toch, dan geldt dat zelfs als gedeeltelijk ontslag en kan je ww aanvragen voor die uren. Je kan enkel minder uren gaan werken op een moment dat jullie dat beiden overeengekomen zijn. Dus je werkgever kan het niet afdwingen dat je al eerder je uren mindert. Ik snap vanuit de werkgever overigens dat zij liever hebben dat je eerder terug gaat in uren, want dat scheelt ze geld en daarvoor kunnen ze iemand anders aannemen voor de uren die jij mist. Ze stellen hun eigen belang voorop in deze zaak. Maar de manier waarop ze het brengen als een voldongen feit is niet correct, ze moeten het brengen als een voorstel.

5 maanden geleden

Hoi hoi, klopt wat jij zegt hoor! Je uren aanpassen gaat in overleg maar betekent niet dat ze dat al eerder moeten laten ingaan dan jij wil. Bovendien krijgen zij die 70% van jouw ouderschapsverlof gewoon vergoed dus er is geen reden waarom je eerder terug zou moeten in je uren!

5 maanden geleden

Begrijp ik goed dat je alleen de weken deels betaald ouderschapsverlof op gaat nemen en niet het onbetaalde ouderschapsverlof waar je dan nog recht op hebt? Ik zou als ik jou was je contract hetzelfde houden en ipv echt je contracturen omlaag te gooien onbetaald ouderschapsverlof inzetten. Je kunt dan wanneer dat op is er alsnog voor kiezen om vanaf dat moment je echte contracturen te verlagen. Daarnaast klopt het dat je dit gewoon kan verlagen vanaf februari hoor.

5 maanden geleden

heyyy ze kunnen je contract niet zomaar eenzijdig aanpassen zonder dat jij een nieuw contract ondertekend :) maar waarom wil je je contracturen terugschroeven? zie dat hieronder ook wordt voorgesteld om je niet- betaalde deel ouderschapsverlof in te zetten voor die dag per week minder. dat ga ik ook op die manier. ik neem het 9 weken betaalde deel in één keer op en daarna nog 17 weken 3 dagen/week met ouderschapsverlof. dan zou je evt daarna je contracturen kunnen verlagen, maar dan ben je al weer zo veel verder! En over dat terugbetalen volgens mij verschilt dat per cao. idd evt FNV vragen.

5 maanden geleden

Reactie op MamavanEmmaMH

Mijns inziens mag je zelf aangeven vanaf wanneer je je uren wil minderen. E ...
Dit doe ik inderdaad ook zo, ontbetaald verlof inzetten ipv contractvermindering

5 maanden geleden

Op zich mag je die 9 weken direct inzetten. Vaak zijn er in arbeidsvoorwaarden/CAO dan wel regels dat je niet binnen een jaar je arbeidsuren mag aanpassen. Omdat je anders teveel verlof zou krijgen tov uren die je werkt. Misschien een idee om de uren die je minder wilt gaan werken als onbetaald ouderschapsverlof op te nemen

5 maanden geleden

Bij ons is het zo dat de werkgever het betaald ouderschapsverlof aanvult tot 100% salaris ipv 70%, maar dat geldt alleen als je in het jaar erna je contracturen niet naar beneden aanpast. Als je dus wel minder gaat werken erna dan moet je dat verschil terug betalen. Dit is volgens mij bij meer sectoren zo, misschien is dat waar die 'boete' vandaan komt? Dat is iig terug te vinden in je CAO.

5 maanden geleden

Reactie op Dominique110825

Bij ons is het zo dat de werkgever het betaald ouderschapsverlof aanvult to ...
Ja klopt! Die 70% betaald is gewoon wettelijk en daar kan je geen boete over krijgen. Alleen dus in sommige gevallen als je baas het aanvult tot 100%.

5 maanden geleden

Reactie op Mel1234567

Ja klopt! Die 70% betaald is gewoon wettelijk en daar kan je geen boete ove ...
Aha! Dus die 70% kunnen ze nooit terugvragen eigenlijk? Ook al neem je zelf ontslag..

5 maanden geleden

Reactie op CorientjeV

Aha! Dus die 70% kunnen ze nooit terugvragen eigenlijk? Ook al neem je zelf ...
Nee!

5 maanden geleden

Reactie op Mel1234567

Ja klopt! Die 70% betaald is gewoon wettelijk en daar kan je geen boete ove ...
Goed om te weten! Ik krijg helaas alleen 70% uitbetaald die 9 weken. Maar was er al bang voor dat ik erna ineens een boete zou krijgen.

5 maanden geleden

Reactie op Loi05

Goed om te weten! Ik krijg helaas alleen 70% uitbetaald die 9 weken. Maar w ...
Nee dat kan niet 😊 heel veel succes!

5 maanden geleden

Reactie op Dominique110825

Bij ons is het zo dat de werkgever het betaald ouderschapsverlof aanvult to ...
Klopt inderdaad, dat is bij mijn werkgever ook zo. Na het betaald ouderschapsverlof zet ik nog onbetaald ouderschapsverlof in, daarna ga ik pas terug in contracturen.

5 maanden geleden

Je kan geen verlof krijgen met 32 uur en terug komen met 24 uur. Je kan idd wel onbetaald verlof opnemen die 8 uur. Maar volgens mij moet je, als dat op is, minstens één bepaald aantal maanden 32uur werken. Anders zou ik mijn verlof met 40uur ingaan en met 24uur uitkomen. Beetje scheef. Oneerlijk.

5 maanden geleden

Reactie op Lauraaah13

Je kan geen verlof krijgen met 32 uur en terug komen met 24 uur. Je kan idd ...
Werk je in dezelfde branch?

5 maanden geleden

Reactie op Lauraaah13

Je kan geen verlof krijgen met 32 uur en terug komen met 24 uur. Je kan idd ...
Bij mij gaat dit wel zo hoor 🫣 Mijn manager zei het zelf, we doen het zo want anders ben je een dief van je eigen portemonnee 🤣