13 Reacties
gisteren
Hier goede ervaringen! Denk dat je er wel bent met wat je hebt gelezen😄je kan evt nog op Facebook de groep van kleintjes methode opzoeken voor real life inspiratie
gisteren
Hier ook dochter rapley methode gebruikt en at al heel snel heel mooi en proper kregen we vaak complimenten over. Nu zoontje momenteel nog voornamelijk sondevoeding maar we mogen onderhand beginnen afbouwen en dan wel eerst met gemixt beginnen samen met flesjes , als hij het goed toelaat gaan we systematisch rapley introduceren ook onze onthaalmoeder geeft via rapley aan bijna al haar kindjes.
gisteren
Hier ging het heel goed, het geeft alleen geen garantie voor de toekomst. Hij ontwikkelde gewoon een eetstoornis. Maar nu doe ik nog pure en soms al kleine stukjes van wat ik eet. Straks krijgt ie dan gewoon een eigen stukje.
16 uur geleden
Beginnen jullie dan ook rond 6 maanden? Ik twijfel zo waar ik goed aan doe, er zijn zoveel verschillende meningen! Rapley klinkt voor mij heel logisch, maar de arts van het cb vond op 6 maanden beginnen dan eigenlijk weer te laat, en vond dat we dan wel eerder toch met gepureerde hapjes moeten beginnen en dan later over op stukjes. Hoe doen jullie dat?
15 uur geleden
Bij mijn dochter (nu inmiddels 4) zijn wij destijds met de Rapley methode begonnen. Ging direct super goed, ze is een makkelijke eter. Ik vond het destijds ook vooral gezellig, ze kon lekker op haar eigen manier eten ontdekken.
Bij ons zoontje gaan we dit keer ook weer voor de Rapley methode.
9 uur geleden
Reactie op RustigeVogel967142
Beginnen jullie dan ook rond 6 maanden? Ik twijfel zo waar ik goed aan doe, ...
Ik kreeg dit gevoel ook een beetje bij cb, maar voornamelijk vanwege ei, pinda etc. Hoe vroeger je daarmee begint hoe minder de kans op allergie.
Ik weet ook niet waar ik precies goed aan doen. Maar alles wat ik erover lees is 6 maanden vroeg genoeg, ook vanwege de ontwikkeling van maagdarmstelsel. Onze meid heeft ook vaak krampjes nog dus ga zeker niet beginnen voor 6 maandan. Daarnaast raad WHO ook aan om pas te beginnen als je baby zelfstandig kan zitten. Mijn meisje van 5 maanden kan dat nog niet.
Belangrijkste is denk ik je eigen gevoel volgen. Heb jij het gevoel dat jouw baby er al klaar voor is?
8 uur geleden
Dit ligt echt aan het kind. Meneer hier zit al sinds ie twee is mee te loeren bij het eten en al vanaf drie maanden te kwijlen en grijpen naar eten. Ik wilde hem niet langer laten wachten het was goed zo. Dus nu vooral potjes of pure en dan straks over naar stukjes. Is jouw spruit nog niet geïnteresseerd in eten kan je wachten en eventueel wel nu pinda en ei introduceren maar niet echt als “eet moment” maar meer als vitamine d druppels moment.
8 uur geleden
Hoi! Hier ook rapley bij 2 kinderen. Gewicht tot ze konden zitten in de kinderstoel, wat bij beide met 6 maand wel was. Ik vond het zelf ook heel leuk en praktische, echt samen eten. Ook zijn mijn beide kinderen goede eters en lusten nagenoeg alles. Dit kan ook toeval zijn natuurlijk, maar ik voel me er vooral erg goed bij om het op deze manier te doen. Ik mocht wel eens een prakje geven aan een nichtje maar ik vind dat ook helemaal niks aan, dat gehannes en geklaai met die tong en later die handjes die naar dat eten grijpen. Ook nooit tegelijk eten want iemand moet tussendoor of voor of na de tijd je kind voeren. (Absoluut niet negatief bedoelt naar de ouders die dit wel doen hoor, puur hoe ik dit ervaarde) ook idd de WHO gelezen rondom darmrijping wat maakt dat dit voor ons in combi met de borstvoeding als een heel logische keuze voelt. Ja ze kwijlt en kijkt aandachtig mee naar ons eten, maar dat betekent bij ons niet dat ze niet meer kunnen wachten. Ze vinden gewoon alles interessant. Ik heb ook hetzelfde als jij gedaan destijds en daar redde ik me prima mee. Wel ook nog een cursus ehbo voor kinderen maar meer omdat ik dit in het algemeen handig vond. Mijn kinderen hebben wel eens gekokhalst maar dat is juist goed want dat reflex moet ook goed werken. Maar denk beide hooguit 3 a 4x. Het waren echt natuurtalentjes. Heel benieuwd hoe onze kleine meid het gaat doen.
6 uur geleden
Wij hebben bij de eerste rapley gedaan en zijn het bij de tweede nu ook van plan. Ging heel goed en ik sta er helemaal achter. Wij hebben inderdaad ook vaak Solid Starts gebruikt en heb wat info van de Kleintjes methode genomen en ook veel van de Groene Vrouw (heeft een boek genaamd Poepdokter junior)!
3 uur geleden
Ja met Rapley kan je niet veel eerder beginnen omdat ze goed rechtop moeten kunnen zitten in een kinderstoel. Je kan op de Instagram van Solid starts kijken naar een post over ‘readiness’ oid