11 Reacties

10 uur geleden

Ik probeer indd ook als ik echt met de baby zit ook niet echt de telefoon te pakken. En tijdens het geven van de fles wil ik indd nog wel de tv aanzetten of mijn tablet voor een serie. Maar dat komt meer door de adhd hier. Fles geven (en dus stil zitten) vind ik echt een opgave. Door iets te kijken wat mij afleiding biedt is het voor iedereen prettiger. En vanaf 18u gaat meestal het nieuws aan. De kleine ligt dan op de grond weg van de tv of in de box met de tv boven hem. Dit hebben we met de 1e ook zo gedaan. Helemaal ontkomen doe je het niet. Maar denk vooral dat een balans, het woordje te hierin wel een rol speelt. Ik ben ook opgegroeid met schermtijd qua tv. En we zetten niet die irritante tekenfilmpjes aan ook niet voor de peuter. Daar worden ze echt niet leuker van.

9 uur geleden

Geen schermtijd of geluid, of minimaal dat we bijvoorbeeld iets belangrijks dat we moeten appen of bellen met elkaar, of muziekje opzetten voor de dutjes of slapen gaan. Rekening houden met de afstand van mobieltjes, smartwatch, google nest en wifi router vanwege de straling die schade kan geven aan kwetsbare schedel van baby's. (Eigenlijk ook voor ons lichamelijk al is het erg - bewezen ook).. Schermtijd zal pas een onderwerp na 2-3 jaar een onderwerp worden, bijvoorbeeld als kleine met ons samen kijkt, of door griep of verkoudheid de kleine niet lekker voelt, dan specifiek met filmpjes met 'trage' beelden/maximale fps zoals van Nijntje. Helemaal vermijden of beperken kan lastig worden, maar het is voor hun bestwil en ontwikkeling. Ik wil niet voor mijn eigen plezier/gemak met eigen handen schade brengen aan kinderen.

9 uur geleden

Hier geen schermtijd als de baby het kan zien. Dus telefoon niet of uit zicht. TV in principe uit en bij hoge uitzondering als zus tv kijkt maar dan blokkeren we het zicht voor de baby en geluid staat extra zacht.

8 uur geleden

onze kleine man kijkt vrolijk tv mee, hij vind het heel interessant, ik probeer het natuurlijk wel te beperken maar k wil zelf ook wel eens een filmpje of iets kijken waar hij bij is

7 uur geleden

Tv kijken of serie voor onszelf doe ik alleen als alles op bed ligt. De tv staat nu wel elke dag wel even aan voor m’n peuter van 2,5. Wat meer dan hij voorheen keek, ook om hem soms ven af te leiden wanneer hij het moeilijk vindt om aandacht te delen met de baby als die bijv gevoed moet worden. Het is dan echt ongelofelijk hoe de baby ook geïnteresseerd is in de tv… probeer zoveel mogelijk uit het zicht te houden van tv maar is onvermijdelijk dat ze soms war ziet door de oudste. Telefoon gebruik ik met regelmaat, maar zo veel mogelijk uit zicht van de kinderen. Met de oudste kies ik trouwens stukjes uit van slow tv.

5 uur geleden

Reactie op mommytobe229

onze kleine man kijkt vrolijk tv mee, hij vind het heel interessant, ik pro ...
Als dit een bewuste keuze is natuurlijk je goed recht. Ik vroeg me alleen af of je de onderzoeken hebt gelezen zoals bijvoorbeeld van de WHO. Ik ben daar zelf van geschrokken. Onze oudste (5) mag ook geen Paw Patrol en andere drukke dingen meer kijken.

4 uur geleden

Reactie op Maria Slot

Als dit een bewuste keuze is natuurlijk je goed recht. Ik vroeg me alleen a ...
nee ik heb geen onderzoeken gelezen, k zal me er eens in verdiepen, dankjewel!😊

3 uur geleden

Ik ben hier totaal niet mee bezig. We hebben nog een peuter die graag super simple songs kijkt of filmpjes van de Efteling in de ochtend.. en wij kijken ook wel eens tv. Mijn telefoon .. tja dat is gewoon een ding die er is.. waar ik het nieuws op lees in de ochtend. En waar ik mijzelf wakker mee hou tijdens de vroege ochtend voeding en eventueel nachtvoedingen. Maar waar maak je je druk om? Dat jullie kindje verslaafd wordt? Of dat ze slechte ogen krijgt? Vroeger stond thuis bij iedereen waar ik kwam de tv haast 24/7 aan en ik geloof niet dat ik daar iets aan over heb gehouden. Je moet later een keus gaan maken mag mijn kind tv kijken. En als dat ja is wat dan. Hier zijn series zoals cocomellon, paw patrol, angle baby,….. uit den boze.. dit zijn echt onzinnige tv programma’s. Maar een programma zoals Story bots (netflix) bevat weer veel leerzame dingen op een kinderlijke manier uitgelegd. De top 2000 begint van de week weer.. dat staat hier 24/7 aan. Meestal alleen geluid. Wij zijn niet zo moeilijk. Van de week waren wij beide ziek. Nou succes met 2 kinderen. De jongste vermaakt zich prima in de box of in de baby gym. Maar de oudste heeft energie voor 30… we hebben film middag gehouden en een beetje gebouwd met duplo.. Soms ontkom je er niet aan. Ik denk dat het vooral belangrijk is wat last ik mijn kind zien. Als baby zijnde hebben ze die schermen totaal nog niet “nodig” en zullen er ook echt niks om geven. Als je ze voor flikkerende kerstlampjes zet zullen ze het zelfde reageren🙈

3 uur geleden

Waarom maken mensen zich zo druk om Schermtijd?…. Die van mij zet ik lekker voor de tv als ik ga douchen.

3 uur geleden

Ik denk wat je zelf fijn vind. Wij kijken hier tv als de kleine ligt te slapen in de box of onder het eten. Zijn wij bewust met hem aan het spelen dan gaat de tv uit omdat hij dan minder actief is en zelf ook tv gaat kijken. Uit de onderzoeken blijkt dat als je veel tv kijkt kinderen minder taal mee krijgen omdat je minder met ze praat en ze zijn minder gefocust enzo. Lijkt mij als je daar buiten genoeg tijd geef zonder scherm dit gewoon moet kunnen. Wij hebben ook wel eens de muziek wat harder gezet zodat die kleine juist met geluid kon slapen, en nu maakt het hem echt niet uit wat er in huis of om hem heen gebeurt hij slaapt heerlijk. Pas na een baby concert geweest en iedereen was jaloers omdat hij de laatste 10 minuten inslaap was gevallen 😅 vooral doen wat goed voelt voor jou, blije mama is een blije baby.

2 uur geleden

Reactie op Sjakie88

Ik ben hier totaal niet mee bezig. We hebben nog een peuter die graag super ...
Precies dit!