22 Reacties

3 dagen geleden

Ik heb serequel of quetiapine jaren gebruikt. Ik ben er door afgevallen. Ik gebruikte een lage dosis voor de nacht 25 later 12,5 mg. Mijn zusje gebruikte het ook en die slok 3x daags 150mg. Die kwam wel aan. Het is echt een kwestie van waarvoor gebruik je het, hoeveel en goed instellen. Ik vond het geweldig spul. Mijn brein ging eindelijk eens uit. Ik heb het nu nog liggen voor als het nodig mocht zijn. Ik gebruik het nu al jaren niet meer maar het is fijn om te weten dat mocht het nodig zijn ik het heb.

3 dagen geleden

Hoi lieve mama, Herkenbaar, ik leef ook al jaren met periodes van goed en slecht slapen. In mijn zwangerschap was ik elke nacht minstens 1-2 uur wakker. En ook nu liggen mijn baby en partner soms lekker te slapen, maar zit er bij mij geen beweging in. Slapen is een interessant concept. Je hebt het nodig om goed uit te rusten, maar we weten er nog zo weinig van. Ook zijn ieders problemen anders: is het het inslapen, doorslapen of uitslapen wat bij jou lastig is? Slaapmedicatie pakt de symptomen van slapeloosheid aan, niet de oorzaak. Ik ben zelf een paar sessies gehad met een slaapoefentherapeut. Het heeft mijn problemen niet geheel opgelost, maar heeft mij wel meer handvatten en inzicht gegeven. Voordat je daar terecht kan, heeft het wellicht zin om een slaapdagboek bij te houden. Zie bv https://richtlijnen.nhg.org/files/2020-02/slaapdagboek.pdf of https://ruysdaelslaapkliniek.nl/content/uploads/2024/10/Ruysdael-Slaapdagboek-A4.pdf Dat gaf mij inzicht wat je zelf al kan doen. En eventueel patronen leren ontdekken.

3 dagen geleden

Hier ook jaren kleine dosering(12.5 en later 25mg) quetiapine gebruikt voor het slapen maar juist sinds 3 dagen na de geboorte van onze zoon coldturkey mee gestopt. Het was bij mij voor doorslapen en tsja, dat zat er met een newborn toch al niet in haha. Ik ben er nooit van aangekomen en ook nooit afhankelijk van geweest. Ik vergat het wel eens en dan merkte ik dat doordat ik rond 1u plafonddienst kreeg. Je kunt het gewoon eens een paar weken proberen als er echt geen alternatieven meer zijn, slaap is zo ontzettend belangrijk. En ik weet niet of het voor jou ook geld maar als ik slecht slaap snack ik veel meer onder het mom van "feel-good food" en daar kom je ook van aan dus dan zou ik toch liever voor wat slaap gaan. Soms neig ik ook weer even één te pakken maar gevoelsmatig is het zo dat ik nu ik m'n eigen slaapritme heb (met dus nog steeds veel wakker, zelfs als m'n zoon doorslaapt) alsnog vaak wel iets meer uitgerust wakker word dan ik voorheen met de medicatie was dus ik stel het zo lang mogelijk uit 😅.

3 dagen geleden

Ik gebruik al 10 jaar quetiapine en ben er nooit van aangekomen. Quetiapine wordt als antipsychotica op hoge dosis voorgeschreven, meestal 500-1000 mg per dag. Als slaapmedicatie slik je maar 12,5-25 mg per dag, dat is dus een snufje.. Ik heb zelf adhd en daardoor ben ik chronisch een slechte slaper, quetiapine zorgt dat je veel sneller inslaapt en beter doorslaapt, en ook belangrijk: het werkt niet verslavend zoals temazepam bijv wel werkt. Ik zou het zeker een kans geven. Slecht slapen is heel slecht voor je hele systeem. In het begin kun je in de ochtend nog wat duf zijn van quetiapine, maar dit verdwijnt na een week of 2 gebruiken. Succes!

3 dagen geleden

Reactie op Laurarara

Ik gebruik al 10 jaar quetiapine en ben er nooit van aangekomen. Quetiapine ...
Dankjewel voor je reactie! Ik heb zelf ook add. Momenteel slik ik ook antidepressiva omdat de huisarts denkt dat dat mij ook rustiger zal maken. Heb jij welleens adhd medicatie geprobeerd die ook positief effect had op slaap?

3 dagen geleden

Reactie op xmoo

Hier ook jaren kleine dosering(12.5 en later 25mg) quetiapine gebruikt voor ...
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!🤍

3 dagen geleden

Reactie op De.Hommel

Hoi lieve mama, Herkenbaar, ik leef ook al jaren met periodes van goed en ...
Dankjewel! Ga ik naar kijken

3 dagen geleden

Reactie op chemkitten

Ik heb serequel of quetiapine jaren gebruikt. Ik ben er door afgevallen. Ik ...
Dankjewel voor het delen van je positieve ervaring!🩷

3 dagen geleden

Ik gebruik ook al jaren quetiapine (adhd/depressies) en het helpt me enorm. Ooit begonnen met 50mg, nu inmiddels afgebouwd naar 12,5 en dat is echt prima. Heb niet het idee dat ik er van ben aan gekomen. Het helpt me vooral goed met inslapen (anders uren plafond dienst) en ook in elk geval een aantal uur heel diep slapen. Het is indd niet verslavend zoals de pammetjes, ook een mooi voordeel. Enige wat ik wel had met 50mg toen is dat ik wat langer suf bleef in de ochtend. Met mijn huidige dosering heb ik dat niet. Succes met je keuze!

3 dagen geleden

Hmmmm herkenbaar verhaal. Ik kan me niet anders herinneren dan altijd inslaapproblemen te hebben gehad, ook als kind al. Ik slik daarom al 8-9 jaar dagelijks zolpidem om gewoon te kunnen functioneren want niet kunnen slapen heeft echt zn weerslag op alles waardoor je gewoon niet kunt meedraaien in de maatschappij. Mijn huisarts is recent ook dwars gaan liggen want de regels zouden zijn aangescherpt en dus kreeg ik geen zolpidem meer voorgeschreven. Hier ook quietiapine als alternatief. Het doosje staat nog ongeopend in de kast. Het is een antipsychoticum en alleen dat al stuit me tegen de borst, al begrijp ik heus wel dat het off label in lagere doseringen voor slapeloosheid wordt gebruikt. Maar toch zie ik het niet zitten om dat te gaan gebruiken, ook ivm de bijwerkingen inderdaad. Maar ook omdat ik niet denk dat dit mij helpt omdat het heel anders werkt. Quetiapine maakt fysiek moe en suf. Dat is mijn probleem echter niet. Mijn hoofd blijft aan staan. En alleen van Zolpidem krijg ik rust in het hoofd. Ik krijg nu voorlopig toch zolpidem voor 3 dagen per week maar niet meer dagelijks. Ik probeer nu heel selectief te zijn met wanneer ik het gebruik. De ene dag is mijn hoofd meer "aan" s avonds dan de andere dag. Gaat op zich ok, al moet ik zeggen dat ik ook nog gedeeltelijk borstvoeding geef en dat ik niet weet hoe het is als ik daar helemaal mee zou stoppen. Verder dus helaas geen tips, wel een ervaring van een lotgenootje. 😩

3 dagen geleden

Reactie op NCLBB

Hmmmm herkenbaar verhaal. Ik kan me niet anders herinneren dan altijd insla ...
Je beweert een aantal dingen over quetiapine die gewoon niet kloppen. Ten eerste zijn de bijwerkingen waar je over spreekt eigenlijk niet aanwezig, ik gebruik het al jaren en heb géén bijwerkingen. Quetiapine in hoge doseringen, zoals bij psychoses, kan als bijwerking aankomen en metabool syndroom hebben, net zoals de meeste antipsychotica en antidepressiva, echter heb je het dan over 500-1000 mg inname per dag en niet over 12,5-25 mg per dag. Ten tweede is de antipsychotische werking pas bij een hoge dosis, de anti-histamine werking maakt dat je slaperig wordt en goed in slaap valt. Deze slaapverwekkende kwaliteit verdwijnt ook zodra je meer dan 100 mg in zou nemen. Quetiapine maakt fysiek niet moe en suf op zo’n lage dosis, alleen de eerste 2 weken kún je in de ochtend je wat duffig voelen, dit gevoel verdwijnt hierna en komt ook niet terug. Verder ben je overdag gewoon fit en zeker niet moe en suf. Het middel Zolpidem is een echte slaappil, net zoals bijv temazepam, deze middelen werken verslavend, de werking neemt steeds meer af, en juist van deze middelen kun je moe en suf blijven als ze niet goed uitgeslapen worden. Omdat ze verslavend werken zijn artsen niet happig op deze middelen. Quetiapine wordt daarnaast het eerste jaar na gebruik in de gaten gehouden op aankomen enz, maar dit zal op deze lage dosis niet gebeuren. Ik zou 100% quetiapine verkiezen boven verslavende slaappillen.

3 dagen geleden

Jaren geleden had ik mega inslaapproblemen. Ik woonde toen in de Randstad, altijd prikkels, hoofd dat niet uitging. Uiteindelijk kreeg ik zolpidem voorgeschreven. En ja… dat werkte. Het gaf rust, stilte, eindelijk slapen. Maar ook: gewenning en uiteindelijk verslaving. Ik ben daar nu niet meer zomaar vanaf en dat vind ik heel confronterend. Nu wordt quetiapine genoemd als alternatief. En ik merk dat ik daar enorm dubbel in sta. Aan de ene kant: wakker liggen is echt slopend, ik kan niet functioneren zonder slaap. Aan de andere kant vind ik de term antipsychoticum doodeng. Dat woord alleen al roept zoveel op, terwijl ik “gewoon” wil slapen. Zolpidem maakt me inderdaad heerlijk rustig, maar ik weet ook dat dit zo niet verder kan. Quetiapine voelt als een grote stap en ik ben bang voor bijwerkingen, vervlakking of mezelf kwijtraken. Daarom mijn vraag: Wie is van zolpidem naar quetiapine gegaan? Hoe heb je die overgang ervaren? Wat deed het met je slaap én met hoe je je overdag voelde? En hoe ga je mentaal om met dat label “antipsychoticum”? Alle ervaringen (positief of negatief) zijn welkom. Dank jullie wel alvast 🤍

2 dagen geleden

Reactie op BetrouwbareTulp723160

Jaren geleden had ik mega inslaapproblemen. Ik woonde toen in de Randstad, ...
Geen ervaring met omswitchen tussen deze 2 maar wilde wel even ingaan op één van de vragen. Dat het gebruikt wordt als antipsychotica (in hoge dosering) betekent toch niet gelijk dat je psychotisch bent? Dus waarom vind je dat zo heftig? Of even simpel gezegd: Paracetamol is toch ook voor heel veel dingen en als jij het slikt voor hoofdpijn betekent dat ook niet gelijk dat je artrose hebt omdat dat toevallig ook als klacht waarvoor je het kunt nemen omschreven staat? Zo werkt het in mijn ogen hiermee ook, het werkt in verschilde doseringen gewoon voor diverse doeleinden :). Hopelijk kun je door het wat om te denken de zwaarte er wat van af halen voor jezelf en dan beslissen wat je er van vindt. En zoals al eerder gezegd, het is niet verslavend dus proberen kan altijd, voor de één werkt het wel en voor een ander misschien niet maar dat weet je niet zonder te proberen.

2 dagen geleden

Jaren geleden had ik mega inslaapproblemen. Ik woonde toen in de Randstad, ...
Het is simpelweg geen antipsychoticum op die lage dosis. Vanaf 300 mg wordt het wel als antidepressiva voorgeschreven en boven de 500 mg als antipsychotica. En het slaapverwekkende effect komt niet door het antipsychotische aspect, maar doordat het een anti-histamine(=allergie verminderende) werking heeft in hele lichte dosis, dit werkt slaapverwekkend. Maak je niet druk om de term antipsychotica.. Het vlakt je niet af, en je verliest al helemaal niet jezelf erdoor..ook kom je hoogstwaarschijnlijk niet aan. Het gevaar van echte slaappillen is juist dat je meer moet gaan nemen om nog in te kunnen slapen. Dat zal quetiapine niet hebben..

2 dagen geleden

Als het je zo afschrikt zou je ook nog Promethazine kunnen vragen. Is ook een anti-histamine met een sterk slaapverwekkend effect, eigenlijk zelfde werking als quetiapine dus. Is ook niet verslavend en werkt ook goed om te slapen..

2 dagen geleden

Zijn er vrouwen die andere middelen gebruiken voor het slapen? Lees hierboven bijvoorbeeld promethazine. Ik wil echt liever geen antipsychotica..

2 dagen geleden

Ik snap niet zo goed waarom mensen aan gaan op het antipsychoticum gedeelte eerlijk gezegd. Wat maakt het uit? Als het maar helpt toch? En je bent heus niet meteen een gekkie ofzo 😅 het is maar een naampje in dit geval. Het klinkt veel heftiger dan dat het in werkelijkheid is. Maar goed, ieder zijn gevoel natuurlijk 🤗

2 dagen geleden

Zijn er vrouwen die andere middelen gebruiken voor het slapen? Lees hierbov ...
Ik heb al best veel geprobeerd en van de klassieke slaap medicatie had ik heel veel bijwerkingen, de hele dag een kots smaak in mijn mond was de meest bizarre. Pammetjes doen niets voor me en antidepressiva ook niet. Dit was voor mij echt het enig waar ik geen enorme bijwerkingen van kreeg en werkte. Bovendien geven ze het in een erg lage dosis echt mijn zusje met phygoses kreeg heel veel keer meer. Ik was binnen 30 minuten van de kaart met 1x25mg en zij stuiterde door met 6x50 in een keer.

2 dagen geleden

Het klinkt heel suf maar ik slaap altijd beter als ik mezelf door de dag heen fysiek moe maak ipv alleen mentaal moe. Dat is eigenlijk het enige waar ik nu aan kan denken, veel succes en sterkte!

2 dagen geleden

Helaas hier ook ervaring mee. Nachten lang wakker liggen, 14 nachten achter elkaar. Hallucinaties en depressieve gevoelens. Uiteindelijk heeft mijn man de huisarts gebeld. Lorazapine en olazapam voorgeschreven gekregen. Dit had wel het gewenste effect waardoor ik uit de cirkel kon komen. Dit kon in combinatie met borstvoeding. Ik kwam hier niet van aan. Nu gaat het stukken beter, alhoewel ik al twee weken vanaf 4 uur wakker ben.