39 Reacties

4 dagen geleden

Waar slaapt hij? Bij ons is bed sharing erg fijn en slapen we allemaal een stuk redelijker. Die van ons komt elke 2/3 uur voor voeding ‘s nachts. Vooral als je bv geeft.. aanleggen voordat die echt wakker is.

4 dagen geleden

In zn cosleeper, bij ons in bed vindt hij niet zo fijn, hij is onrustig en wij daardoor ook 😅 ik had het erg gezellig gevonden haha

4 dagen geleden

Reactie op antje_romero

Waar slaapt hij? Bij ons is bed sharing erg fijn en slapen we allemaal een ...
Dit werkt bij ons ook het beste!

3 dagen geleden

Wij hebben ervaring met Ferber of een wellicht variant erop want volgens mij hadden wij andere minuten. Bij Onze oudste hebben we dit toepast bij 6/7 mnd omdat andere methodes niet werkte voor onze zeer alerte meisje. Zij sliep overdag 3x30 min en s nachts elk uur wakker. Ze was zwaar oververmoeid en bijna huilbaby. Wij hadden op de dag 2 grote vooruitgang geboekt. Het is voor jezelf even pittig, je moet echt iets gaan doen in de minuten dat hij huilt. Consequent zijn is bij deze methode echt belangrijk. Zet een timer! Ze is een heerlijk meisje, zeer sociaal, geen hechtingproblematiek. Wij zijn blij dat we dat toen gedaan hebben (wel mbv slaapcoach), we hadden een meisje dat sliep maar nog belangrijker. Ze was weer vrolijk. Toen ze zelfstandig in slaap kon vallen, huilde ze altijd 5 tot 10 min omdat ze haar prikkels moest verwerken. Nu is ze ondertussen 3 jaar en kletst ze eerst een half uur voordat ze gaat slapen 😅 Onze tweede dochter is helaas een kopie van de oudste. Alleen met alle kennis van de oudste slaapt zij wel beter. Wij starten na de kerst ook voor haar met deze methode. Volg je eigen hart want veel mensen zullen hier kritiek op gaan hebben!

3 dagen geleden

Reactie op IkPien

Wij hebben ervaring met Ferber of een wellicht variant erop want volgens mi ...
Ooh bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat er een positieve ervaring is hiermee! En doe je dan direct bij ieder slaapje? Ook in de nacht en overdag?

3 dagen geleden

Reactie op Lievanwal

Ooh bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat er een positieve ervaring ...
Wij hebben destijds alle slaapjes gedaan inderdaad. De eerste keer wel bij ochtend slaapje omdat ze dan nog geen slaap achterstand hebben opgebouwd. Maar s nachts was hier vaak niet nodig dan sliep ze al aan de borst/fles en konden we haar neerleggen. S avonds deden wij wel. Ik weet niet hoe het bij Ferber beschreven staat. Maar wij deden bij 6 mnd: 5, 10, 15, 15 minuten. Dan even eruit halen en troosten als een soort reset. En weer starten bij 5min. Bij ochtenddut dan nog een keer bovenstaande lukte het dan niet, dan op de oude manier zoals je altijd deed Bij middagslaapje deden wij bovenstaande maar één keer en dan in slaap wiegen. Omdat dit belangrijksten dutje vd dag was. Laatste slaapje 'hoefde' niet in bed omdat die alrijd lastig gaat en er al snel af is. Maar onze dochter pakte het zo goed op dat ze die ook in bed sliep. Naar ik moet zeggen dat wij overdag nooit opnieuw hoefde te beginnen bij de 5 min.

3 dagen geleden

Reactie op IkPien

Wij hebben destijds alle slaapjes gedaan inderdaad. De eerste keer wel bij ...
Bij 4 mnd zijn de minuten wel korter trouwens!

3 dagen geleden

Reactie op antje_romero

Waar slaapt hij? Bij ons is bed sharing erg fijn en slapen we allemaal een ...
Hier hetzelfde. Huilt daardoor nooit en slaapt direct weer na wat drinken. En ik ook.
Ik wou net een post maken, maar dit is precies mijn probleem nu. Hyperalerte FOMO baby, slaapt nergens, constant oververmoeid. We hebben nu wel dat we vaak 1 langer dutje voor elkaar krijgen. Inmiddels is het wegleggen 's avonds echt vreselijk. Eerst konden we haar slapend wegleggen, maar nu is het wiegen en dan 10 keer weer wakker worden bij het wegleggen. We gaan proberen haar weg te leggen nu en als ze wakker wordt in bed weer in slaap proberen te krijgen totdat het echt niet lukt (dan weer oppakken). Vandaag in het autostoeltje huilde ze ook 10 minuten maar daarna heeft ze wel 45 min geslapen. Ik denk dat het even laten huilen oke is als je begrijpt waarom ze huilt. Mijn dochter lijkt het ook te doen om prikkels te verwerken. Als ze echt gilt is het voor mij anders, en in de auto praat ik ook tegen haar en weet ze daardoor wel dat ik er ben

3 dagen geleden

Ik heb bij mijn oudste dochter de Ferber methode toegepast en dat werkte erg goed, ook in mijn omgeving veel positieve ervaringen.. wel waren de kleintjes net ietsje ouder (6 maanden +).. het is nu denk ik even de vraag of je hem al iets kunt ‘leren’, welke methode je ook toepast.. Wat je overigens ook kan proberen, werkte bij mijn dochter goed en nu bij mijn zoontje ook: klein spuugdoekje of speen doekje over de ogen leggen als hij moet slapen en dan even handjes vast houden dat hij niet kan aftrekken … Hier geeft hij binnen 2min over en gaat slapen, hij kan niet zelf afsluiten van de prikkels en dit helpt hem (zelfde effect als draagzak..

3 dagen geleden

Reactie op Logv

Ik heb bij mijn oudste dochter de Ferber methode toegepast en dat werkte er ...
Dat zal ik eens proberen! Ik doe dat inderdaad in de draagzak haha, capuchon erover en gaan!

3 dagen geleden

Reactie op InspirerendeRegenwoud405508

Ik wou net een post maken, maar dit is precies mijn probleem nu. Hyperalert ...
Ja heel herkenbaar, ons zoontje heeft ook enorme fomo en gaat helemaal over de kop soms, super gezellig en cute, maar wij zitten met de gebakken peren in de avond😂 Gisteravond ook 1,5 uur bezig geweest met wiegen, in bed (en dan denk ik dat hij écht in diepe slaap is) weer wakker worden en weer opnieuw beginnen. Echt intensief! In autostoeltje huilt hij van begin tot eind, denk een mate van discomfort ofzo. Anyway, succes met zelfstandig leren slapen! Wij gaan denk ik met ferber beginnen (afgestemd om 4 maanden)

3 dagen geleden

Reactie op IkPien

Bij 4 mnd zijn de minuten wel korter trouwens!
Klopt!! Goede tip!

3 dagen geleden

Reactie op IkPien

Wij hebben destijds alle slaapjes gedaan inderdaad. De eerste keer wel bij ...
Ben heel benieuwd, denk dat we t maar gewoon gaan proberen. Op reddit lees ik wel wat positieve verhalen bij 4 maanden

Reactie op Lievanwal

Ja heel herkenbaar, ons zoontje heeft ook enorme fomo en gaat helemaal over ...
Ik wacht nog even (gezien ze nog wat jonger is), maar ben benieuwd hoe het bij jou gaat. Wil je een update posten zo nu en dan hoe het gaat?

3 dagen geleden

Reactie op InspirerendeRegenwoud405508

Ik wacht nog even (gezien ze nog wat jonger is), maar ben benieuwd hoe het ...
Zal ik doen! Vanochtend begonnen (doen 1 dutje per dag oefenen) eerste 25 min rustig en brabbelen en daarna huilen. 20 min later gestopt want overstuur. (Intervallen van 1-3-5-5 aangehouden) ging eigenlijk precies t zelfde als bij training van bureau slaap, alleen nu laat je hem dus huilen in bed zonder oppakken. Bij training van bureau van slaap kon ik hem eigenlijk ook niet goed troosten met oppakken en hadden dus na 2 weken geen succes. Ik was wel heel verdrietig van het laten huilen, is echt heel moeilijk! Maar ik heb steeds de afweging in mn hoofd van hem niet kunnen slapen bij opa en oma en kdv (hij is dan gewoon de hele dag wakker) of nu door deze heeeeele zure appel heen bijten… Ik houd jullie op de hoogte!

2 dagen geleden

Reactie op Lievanwal

Ben heel benieuwd, denk dat we t maar gewoon gaan proberen. Op reddit lees ...
Succes, laat je weten hoe het gegaan is!

2 dagen geleden

Ik heb een hoop moedermaffia over mij heengekregen toen ik aangaf dat ik mijn zoontje (kort) liet huilen. Echter… ik heb wel ontdekt dat hij daardoor het beste slaapt…. Vandaag om 13:00 in bed gelegd. Na een paar minuten viel hij in slaap. Om 13:45 jengelend wakker. Getroost en weer weggelopen. Binnen een paar korte minuten sliep hij weer (en slaapt nu om 16h nog steeds). Bij het kdv doen ze dit ook, en daar zijn zijn middagdutjes nu vaak >1.5 uur…. Ik heb mijzelf ook ingelezen en kan ook nergens vinden dat dit hechtingsproblematiek oplevert… voor nu ga ik er mee door. Voor hem echt het beste omdat hij zo aan genoeg slaap komt

2 dagen geleden

Mijn eerste was een huilbaby, elke avond van 21-22u tot 3-4u 's nachts. Ik had geluk als ik van 4u tot 7u zelf even kon slapen. Overdag zat hij aan mij vast geplakt. Alleen naar het toilet gaan, eten maken en het ook nog eens opeten was een uitdaging. Bij iemand anders was hij ontroostbaar huilen. Na 3 maanden werkte het voor ons om te gaan babyzwemmen, zijn frustratie verminderde aanzienlijk hiermee. Met 9 maanden sliep mijn zoon zelfstandig en klok rond. Mijn tweede had verborgen reflux en kwam tot 1,5 jaar om de 2u voor een voeding van een uur. Dag en nacht. Hij sliep bij mij en af en toe in zijn co-sleeper. Ik had geluk als ik na een nachtelijke voeding even 30-60min kon slapen. Overdag moest ik ook weer voor mijn oudste zorgen. Inmiddels is de middelste 3,5j en slaapt ook hij 10-11u per nacht en hoef ik ook niet meer naast hem zitten totdat hij slaapt. Al met al sliep ik in totaal 3 uur per nacht, pas tegen zijn tweede verjaardag kon ik een keer 2-3 uur aaneengesloten slapen. Huidige baby (3maanden) slaapt volledig op mij, maar in vergelijking met mijn andere twee kinderen slaapt zij wel de nacht door (op mij/ in mijn armen) waardoor ik ook slaap. En dat maakt echt een wereld van verschil. Ik wil je hiermee een klein deel (h)erkenning geven dat een baby die niet (makkelijk) slaapt ontzettend zwaar kan zijn en veel meer van je vraagt dan een baby die wel slaapt. Verder is het echt wel heel normaal dat een baby veel nabijheid wilt hebben. Op deze leeftijd kunnen ze ook nog niet echt zelf reguleren, zeker niet wanneer ze gestresst zijn. Daar hebben ze echt hun ouders voor nodig. Bij al mijn kinderen ben ik geen voorstander geweest van het (gecontroleerd) laten huilen. Iedereen is hier anders in. De ene ouder kan het van zich af zetten, een baby dat huilt alsof zijn wereld aan het vergaan is. Ik kan dat absoluut niet, hoe zwaar ik het zelf ook had aan slaap te kort. Ik moet troost/nabijheid bieden. Ik wilde je een hart onder de riem steken. Een niet slapende baby kan een hel zijn om doorheen te komen.

2 dagen geleden

Ik wil niet super pessimistisch zijn, maar misschien is rond de slaapregressie periode niet het juiste moment om met slaaptraining te beginnen? 😬 Mits andere ouders daar juist goede ervaringen mee hebben..? Ik had wat tips gekregen van vriendin uit het boek 'Droomritme' dat heeft ons tot nu toe goed geholpen. Vergt wel volhouden en geduld. Ik wens jullie hoe dan ook veel succes! Weinig slaap is erg zwaar.