18 Reacties
3 weken geleden
Mijn beide kindjes heb ik nooit echt de speen gegeven om bovenstaande reden.
Leg mn zoontje gewoon aan de borst als hij echt troost nodig heeft. Vaak valt hij juist daardoor in een diepe slaap.
Ook geen gedoe met afleren op latere leeftijd want zie bij leeftijdsgenootjes van mn dochter dat dat drama is 🙈
3 weken geleden
Je zou ook kunnen beginnen met wanneer ze wakker wordt haar speen uit te laten en dan weer in slaap proberen te krijgen met hand op buik/ hoofdje. Wellicht komt ze weer in slaap zonder speen
3 weken geleden
Mijn zoontje slaapt zonder speen. En overdag wilt hij hem af en toe even. Ik ga hem zoiezo binnenkort helemaal weg halen maar nu vind ik het nog wel fijn om het onrustige uurtje voor bedtijd te overbruggen. Dan vind hij zijn speentje nog wel fijn
3 weken geleden
Reactie op eensolomama
Mijn beide kindjes heb ik nooit echt de speen gegeven om bovenstaande reden ...
Ja dit dus. Het lijkt wel standaard tegenwoordig maar mijns inziens geeft het alleen gedoe.
Wij hebben twee kindjed zonder. Eerste weken misschien wat pittiger omdat kindje veel aandacht nodig heeft maar ze leren wel slapen zonder speen en ook dat de zuigbehoefte betekent bij mama zijn.
Geen tip dus voor nu maar wel voor een volgende. Gewoon niet aan beginnen.
En onze kleine man doet dutjes van drie uur. Word soms wakker tussendoor maar wrummelt dan een beetje en valt dan zelf weer in slaap. Heel relaxt.
2 weken geleden
Bij mijn oudste ben ik cold turkey gestopt met 4,5 maand om dezelfde reden als jij. Ik keek er enorm tegenop maar het viel me alles mee. Ik had een weekeind vrij geboekt maar na het 2e dutje op de eerste dag was het klaar. Even 10 minuten huilen, ik zat ernaast en gaf hem troost. Toen was het helemaal voorbij. Mijn jongste is ook gek van die ellendige speen en ik ben van plan het weer op dezelfde manier te doen. Ik kijk er tegenop maar hoop dat het weer zo mee valt.
Hopelijk heb je hier wat aan!
2 weken geleden
Wij willen binnenkort ook stoppen, geven het nu nog met slaapjes overdag en soms ‘s nachts. Maar merk dat hij bij zijn slaapjes wanneer zijn speen uitvalt, hij wakker wordt.. voorheen spuugde hij de speen juist uit en sliep heel diep verder. Maar die fase is dus voorbij😅 Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring met het stoppen!
2 weken geleden
Ik wil ook binnenkort stoppen met de speen. Ik heb gelezen dat je dit het beste kunt doen rond de 16 weken, gewoon cold turkey stoppen. Ze zijn die speen echt zo vergeten!
2 weken geleden
Reactie op CharmanteBeuk392476
Wij willen binnenkort ook stoppen, geven het nu nog met slaapjes overdag en ...
Nou, wij hebben toch besloten niet te stoppen. De nachten zijn ineens weer een stuk beter en we merken gewoon dat het ook een stukje rust geeft bij onze dochter. De afgelopen dagen wel een paar x zonder geprobeerd, maar dat was binnen 2 minuten al helemaal overstuur en dat vinden wij het dan niet waard...
5 dagen geleden
Inmiddels al meer moeders die zijn gestopt met de speen? Nog ervaringen en tips?
Wij willen na de Kerst misschien ook een poging wagen om (cold turkey) te stoppen met de speen. Dan is onze dochter 4,5 maanden. Ze heeft de speen echt nodig om in slaap te vallen, maar de laatste dagen laat ze de speen veel uitvallen zodat we die vaak terug moeten stoppen voor ze slaapt. Misschien heeft het ook te maken met verkoudheid dat ze hem daarom minder goed kan vasthouden. Aan de andere kant twijfel ik omdat ze wel veel troost uit de speen haalt en ik vind het eigenlijk een beetje sneu om haar dat te ontnemen.
4 dagen geleden
Wij zijn gestopt om dezelfde reden met 15 weken en na drie dagen sliep hij weer door! Het dieptepunt was idd elk uur wakker voor het speentje. Succes! We klopten hem op de billetjes om rustig te krijgen en vlak voordat hij in sliep viel stopten we.
11 uur geleden
Vraagje aan degene die de speen cold turkey hebben weggenomen; hebben jullie nu moeite met jullie baby te troosten?
Ons zoontje valt ook in slaap met de speen en ik wil deze graag komend weekend cold turkey wegnemen. Maar zo af en toe is die speen toch ook wel fijn om te troosten. Maar ja dat kan dat ook niet meer. Hoe ervaren jullie dit?
1 uur geleden
Reactie op Klaas96
Inmiddels al meer moeders die zijn gestopt met de speen? Nog ervaringen en ...
Bij ons echt precies hetzelfde. Wij willen ook weekend na kerst meteen cold turkey wegnemen. Maar weet niet zo goed hoe ik dan om moet gaan met die kleine troostmomentje waar het speentje vaak nog wel helpt. Houd me op de hoogte!
39 minuten geleden
Ik heb weleens gelezen dat het kan helpen als je ipv de speen iets anders aanbiedt waardoor die in slaap kan vallen. Bijv wat vaker met de wandelwagen gaan lopen en daarin dan zonder de speen in slaap vallen. Dan leert ie iig dat de speen niet perse nodig is. En dan vanaf daar verder uitbreiden. 's Avonfs bijv vlak na de voeding wegleggen, dan heeft ie ook z'n zuigmomentje gehad maar is het niet de speen.