31 Reacties

6 maanden geleden

nou wat belachelijk ik heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk en ik heb geen idee wat ik weeg moet volgende week dat beval plan bespreken Moet je dan ineens weer op de weegschaal daar voor dan? ja zou ik ook verslagen door zijn en vind dat je heel Netjes maar 13 kilo Bent aangekomen dus ik denk ook wat een moeilijk gedoe daar 🥲

6 maanden geleden

Huh?? Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Volgens mij klopt dit niet hoor.. Er zijn zat vrouwen die boven de 100kg zitten (en zeker in een zwangerschap) die gewoon thuis mogen bevallen. Lijkt mij heel apart? Ik kan mij voorstellen als je écht heel zwaarlijvig bent dat het wellicht beter is om in het ziekenhuis te bevallen ivm mogelijke complicaties, maar dat is echt geen 100kg hoor.

6 maanden geleden

Reactie op mb1999

Huh?? Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Volgens mij klopt dit niet ho ...
Bij ons op de praktijk is dit nooit aangeven trouwens, en wij hebben ook vrouwen van 100+ kg. Wij hoeven ook nooit te wegen bij controles en er wordt ook niet gevraagd naar gewicht trouwens

6 maanden geleden

Mag je ook niet op de benedenverdieping bevallen? Ik heb wel gehoord dat je niet thuis kan bevallen als je te zwaar bent als je de trap af getild moet worden. Dit is dan ergonomisch niet haalbaar en daarom nemen ze het risico niet. Maar als jij op de benedenverdieping zou bevallen kunnen ze daar toch gewoon gebruik maken van een brancard ? Hopelijk kun je wat meer informatie vragen waarom het niet kan.

6 maanden geleden

Reactie op Sjakie88

Mag je ook niet op de benedenverdieping bevallen? Ik heb wel gehoord dat ...
Zoals beschreven mag het alleen thuis als het in de woonkamer is, maar daar heb ik niet de middelen of privacy die ik voor ogen heb gehad... We hebben bijvoorbeeld licht doorlatende gordijnen beneden en geen bed of dergelijke op de nodige hoogte.

6 maanden geleden

Reactie op LisanneEmile2025baby

Zoals beschreven mag het alleen thuis als het in de woonkamer is, maar daar ...
Zou je niet kunnen kijken naar tijdelijke verduistering? Desnoods handdoeken of vuilniszakken voor het raam zodat je privacy hebt. Kennis van mij is uiteindelijk op de keukentafel bevallen met matras. Misschien zou je tijdelijk je bed beneden kunnen zetten? Met wat creativiteit kun je denk ik gewoon thuis bevallen als je dat graag zou willen 🥰

6 maanden geleden

Zoals beschreven mag het alleen thuis als het in de woonkamer is, maar daar ...
Het bed zou je (gratis) kunnen lenen bij de medipoint. Maar ja je gordijnen is een ander verhaal. Maar ik snap wel waarom er dan gezegd wordt dat thuisbevallen ( op de bovenverdieping) niet mogelijk is. Ze kunnen het risico niet nemen dat je naar het ziekenhuis moet en dus ambulance medewerkers je naar beneden moeten dragen. Het is vervelend, maar ergens moeten ze een grens trekken. En dat is niks persoonlijks

6 maanden geleden

Reactie op Sjakie88

Het bed zou je (gratis) kunnen lenen bij de medipoint. Maar ja je gordijnen ...
Bed kun je inderdaad gratis lenen!

6 maanden geleden

Weet niet waar je woont maar bij ons (in het oosten van Friesland in dit geval) moet volgens de vk iedereen beneden bevallen omdat de ambulancedienst hier een afspraak heeft dat ze geen zwangeren/pas bevallen van de trap naar beneden tillen indien nood dus dan zou de hoogwerker vd brandweer moeten komen en dat kan dan weer niet in elk huis. Daarnaast kost dat ook heel veel tijd indien bijv enorm bloedverlies. Volgens haar gaat het in dit geval echt puur om het bevalstuk zelf. Eerste stuk vd weeën opvangen etc mag allemaal boven en ook als de placenta eruit is en je bent er toe in staat mag je gewoon weer naar boven. Dit staat dus compleet los van je gewicht. Wellicht kun je nog eens navragen bij de vk of zoiets ook voor jou geld?

6 maanden geleden

Hier is het zo dat als je 100+kg weegt je wel thuis mag bevallen maar op de benedenverdieping. Heeft inderdaad te maken met iemand de trap af dragen in het geval van nood. Ik hoor veel vrouwen die een matras op de keukentafel leggen, is gelijk de goede hoogte en je hoeft geen ruimte vrij te maken voor een bed beneden, wat ook een optie is als die ruimte er is inderdaad. Ik was voordat ik zwanger al meer dan 100kg, maar er is wel vroeg in de zwangerschap met mij over gepraat omdat er meer kans op complicaties zijn. Het is heel vervelend dat dat bij jou nu pas ter sprake is gekomen. Ik zou met je verloskundige in gesprek gaan, thuis bevallen zou gewoon mogelijk moeten zijn met wat creativiteit, en aangeven dat dit echt rauw op je dak valt dat het nu pas besproken is

6 maanden geleden

Ik vind dat ze enorm overdreven reageren op jouw gewicht dat nog echt meevalt hoor! Zwaardere mensen halen ze ook met ambulance brancard van bovenverdieping, maar goed als ze dat niet willen, zou ik er niet tegenin gaan. Wellicht kun je een mooi plan maken voor de benedenverdieping met goede gordijnen, een bed van medipoint of op de bank met fijne zoutlamp of lichtsnoer ofzo? Ik wens je een hele mooie thuisbevalling!

6 maanden geleden

Nu wil ik zelf geen thuisbevalling, maar ik vind het wel vreemd want ik woog 90kg voor de zwangerschap en de laatste keer wegen was ik 99.5 (5-6wk terug) dus zal ik nu ook over de 100 zitten, maar mijn verloskundige weet helemaal niet hoeveel ik weeg of woog en er is nooit naar gevraagd of gezegd dat dat een reden is voor een ziekenhuisbevalling. Vooral vervelend dat ze daar nu pas mee komen en je je er niet al op kon voorbereiden, want ze kunnen toch nagaan dat je minstens 10kg aankomt (11-16 is gemiddeld toch) en dan zouden ze dit al kunnen bespreken. Je bent in ieder geval echt geen vetklep, zo’n grens van 100kg geven we vooral emotioneel teveel waarde, dat getal reflecteert niet dat je zo te horen goed bezig bent met je gezondheid en dat je een kindje aan het groeien bent 🍀

6 maanden geleden

Voor referentie een foto van mijn lijf naar mijn inziens ben ik inderdaad niet echt super dik, maar ik sport ook veel en heb veel spieren (die dus ook veel wegen).

6 maanden geleden

Voor referentie een foto van mijn lijf naar mijn inziens ben ik inderdaad n ...
Nou lieve schat je bent absoluut niet dik, je bent prachtig zwanger! Zolang jij zelf en je kindje gezond zijn, is het getal op de weegschaal maar een getal. Laat je niet uit het veld slaan hierdoor! 🙏🏻

6 maanden geleden

Laat je niet uit het veld slaan!! Dit is puur een grens ivm het potentiële risico dat ze je naar beneden moeten tillen. Je bent absoluut niet dik!! Het lijkt erop dat ze de boodschap compleet verkeerd verpakt hebben….:-(

6 maanden geleden

Bij m'n eerste woog ik einde zwangerschap rond de 120 kg. Ben thuis bevallen. Dat stond ook op de planning. Nooit iets over gehoord. Baby woog tegen de 4500 gram, bleek achteraf. Alles is goed gegaan. Overigens woog ik voor m'n zwangerschap 75kg. Was veel aangekomen, voornamelijk vocht. Bij tweede woog ik tegen de 100k, voor zwangerschap 70kg. Kom elke keer veel aan. Nu zit ik op 90kg. Ga gewoon er vanuit dat er nog wel 10kg bij komt en gewoon weer thuis kan bevallen...

6 maanden geleden

Protocol is voor de hulpverlener... en is een advies! Jij bent baas over jou lijf!

6 maanden geleden

In de zorg is trouwens ook al wel bekend dat bmi nogal onbetrouwbaar is, er wordt geen rekening gehouden met spiermassa en hoe zwaar je bent zegt niet altijd iets over hoe gezond je bent. Ik zou nog eens het gesprek aangaan met je verloskundige en eventueel nog overstappen naar een andere praktijk. Ik ken zat vrouwen die zwaarder zijn dan jij en gewoon thuis mochten. Een ziekenhuisbevalling geeft ook weer extra risico's en dat lijkt me in jouw geval (als je liever thuis bevalt) echt onzin als dat verplicht wordt.

6 maanden geleden

Nog nooit van gehoord. Ik heb zeker mensen om mij heen die ook wel over die 100 kilo zaten en thuis mochten bevallen. Verplicht beneden bevallen hoor je wel vaker

6 maanden geleden

Mocht de ambulance moeten komen, kunnen ze je niet met zn tweeën naar beneden tillen. Dus moet de brandweer opgeroepen worden en evt een hoogwerker. Dat kost tijd die ws erg kostbaar is. (Mijn vriend zit bij de brandweer). Ze moeten de grens ergens zetten, maar als t moet, tilt de brandweer je naar beneden, maar het kost dus wel veel meer tijd die je dan miss niet hebt. Ik snap je wel helemaal in dat zij dit niet van tevoren hebben gezegd. Hopelijk kun je met alle tips wel gewoon thuis beneden bevallen :)