12 Reacties
2 dagen geleden
Kolven geen optie? Meestal als je op de helft van de voedingen zit gaat het afbouwen ineens snel. Je kan ook bij je huisarts langs voor medicatie om het binnen 2 dagen te stoppen overigens.
2 dagen geleden
Mocht je keuze al vast staan, en je geen zin hebt in een peptalk. Negeer me dan 😅😂
Maar je bent de moeilijkste periode nu net voorbij, straks na de 4 maanden wordt het alleen maar makkelijker. Je kleintje krijgt vaste voeding en gaat minder melk van je vragen, dat bouwt al snel af en kun je toch blijven voeden.
Je zou ook alleen de laatste voeding kunstvoeding kunnen geven, ze schijnen dan langer te kunnen slapen.
Maar het wordt vanaf nu alleen maar makkelijker en handiger dat je altijd en overal melk bij je hebt en zo ook troost kan bieden! 🥰
2 dagen geleden
Waar heb je het meest behoefte aan, tips om (snel) te stoppen of toch een aanmoediging om misschien door te gaan?
2 dagen geleden
Hee haha, voor extra info; ik kolf op mn werk en in andere situaties wanneer het zo uitkomt. Dit is mn tweede kindje, en ik merk dat ik op dit moment minder rust ervaar om bijv te kolfen, en dat ik meer behoefte heb aan “samen” doen van de voedingen. Veel meer dan bij mn eerste, gewoonweg omdat ik het met een stuiterende peuter icm een kleintje als zwaarder ervaar.
Ik merk dat het me allemaal veel energie kost en heb er behoefte aan dat wat voedingen betreft niet alles op mij aan hoeft te komen ;)
Mvandaar dus mijn vraag, of er ervaringen zijn om wat vlotter af te kunnen bouwen dan de 1-voeding-per-weer ;)
VRIEND
2 dagen geleden
Ik ben gewoon cold Turky gestopt.. met af en toe de spanning eraf kolven en af en toe avond leegkolven. Telkens meer tijd er tussen laten, maar dit geeft wel risico's. Ik heb dit ook zo gedaan bij ons 2e zoontje. En het is niet altijd goed voor je kindje omdat die in een keer geen bv krijgt. Mijn zoontje had er gelukkig geen last van.
gisteren
Ik 'moet' ook.. onze jongen van vandaag 4 maanden weigert sinds een week de borst (alleen snachts neemt hij hem). Ik had best wel veel melk in de vriezer dus ben kv langzaam gaan introduceren eerste 2 dagen 30ml kunst mengen met borstvoeding, laatste avond 60 kunst enz. Zitten nu ongeveer op 120 kunst per fles. Kolven lukt bij mij helaas niet, ik krijg geen toeschietreflex. Altijd al zo geweest en alles al geprobeerd. Ik haal alleen af en toe de ergste druk eraf met de hand. Hopelijk kan hij snachts nog wel blijven drinken zolang hij het nodig heeft.
gisteren
Ik ben in 11 dagen (van 4x kolven per dag) afgebouwd. Was er ook ineens klaar mee dus kon voor mij niet snel genoeg stoppen. Mijn linkerborst hield er al een paar dagen eerder mee op (die gaf ook minder). Ik heb het een beetje zelf geëxperimenteerd ipv iedere week 1 voeding. Ik ging pas kolven als ik als ik merkte dat er hardere plekken ontstonden (en die dan ook goed wegmasseren), en 1x per dag helemaal leeggekolfd zodat ik geen borstontsteking kreeg. Heb zo heel snel de tijd tussen de kolfbeurten kunnen verlengen. Ging eigenlijk heel vlot! Weinig last van de hormonale shift ook.
Succes!! (en ook met het mentale stuk dat je straks geen bv meer geeft! Dat is ook niet niks)
gisteren
Ik ben in 1 weekend gestopt nadat ik op vrijdag besloot klaar te zijn met fulltime kolven.
Ben gelijk alleen gaan kolven als het echt veel zeer deed, op zaterdag was dat 3x en heb ik maximaal 5 minuten de kolf gebruikt. Op zondag alleen in de ochtend en vlak voor het slapen gaan 3 minuten, op maandag in de ochtend nog 1x in de ochtend 3 minuten en toen compleet gestopt.
Wij hadden een voorraad gekolfde melk in de vriezer dus op die manier hebben we om de dag 1 fles kunnen vervangen met kv totdat ze compleet overgestapt was.
gisteren
Ik merkte ineens dat ik minder produceerde. Had gelukkig veel gekolfde melk in de vriezer liggen.
Met hulp van lactatiekundige besloten om fulltime te kolven, maar waar ik eerst minimaal 150ml kolfde, kwam ik nu niet verder dan 70.
Besloten om dus in 1 keer volledig te stoppen met borstvoeding en afgekolfde melk.
Beste keuze ever. Zoveeeeel meer rust! En de kleine doet het heel goed op kunstvoeding.
Elke keer als m’n borsten vol voelde heb ik de druk er af gehaald met kolven, en binnen 1 week was het klaar!