46 Reacties

2 dagen geleden

Wilde ook heel graag borstvoeding geven, helaas heb ik cystes in het verleden in beide borsten gehad.. na mijn bevalling kwamen die allebei terug in beide borsten... toen de keuze gemaakt om geen borstvoeding te geven, omdat de cystes zelf al heel pijn deden🙈

2 dagen geleden

Ik geef volledig borstvoeding, zowel live als afgekolfd. Borstvoeding geven heb ik altijd iets moois gevonden. Dat je met je eigen lichaam een baby groot kunt brengen is gewoon fantastisch! De voordelen die borstvoeding heeft zijn voor mij de motivatie om zo lang mogelijk door te gaan, ondanks dat het soms echt pittig is

2 dagen geleden

Ik geef een mix van bv en kv. Ik was van plan alleen de eerste 6 weken bv te geven en daarna af te bouwen naar kv aangezien ik bv echt vreselijk vind. Ons dochtertje heeft echter problemen met haar mond motoriek waardoor fles drinken heel moeilijk is voor haar. Ze krijgt nu 1 fles kv per dag en loopt bij logopedist etc. Maar zodra het kan stop ik met bv en ga ik volledig over op kv.

2 dagen geleden

Hee! Mijn zoontje krijgt bv. Zowel live als afgekolft (als ik weg ben). Ik had voor ik beviel geen sterke voorkeur voor bv of kv. Ik dacht, als bv lukt, is dat mooi en fijn, maar als het niet lukt, dan is kv ook prima. Ik voelde van te voren dus geen druk om per se bv te geven. In de kraamweek bleek de bv toch goed op gang te komen, mijn zoontje kon gelijk goed aanhappen en drinken, en zodoende dus geen kv gegeven. Persoonlijk vind ik bv heel fijn, omdat ik dit nu helemaal gewend ben. Het is altijd beschikbaar, ik heb een gezellig en fijn momentje samen aan de borst, ik hoef geen flesjes te soppen (op af en toe een gekolft flesje na), het is "gratis", (oké, een kolf is best prijzig), hij kan nooit teveel krijgen. Mijn zoontje is de eerste drie maanden een huilbaby geweest. Het enige wat (som) hielp was de borst. En nog steeds, als hij huilerig is, is de borst een fijn troostmiddel. Nadelen van bv vind ik dat ik er s nachts uit moet en dat er meer geregeld moet worden als een ander hem wil voeden

2 dagen geleden

Mijn borstvoeding kwam niet op gang. Ik heb me suf gekolfd en van alles geprobeerd maar ik had niet eens genoeg voor 1 baby. Na 6 weken proberen gestopt. En volledig over gegaan naar kv. En met een tweeling vind ik het ook wel prima zo. Al vind ik het soms ook wel jammer want je mist een soort hechting die je anders wel zou hebben.

2 dagen geleden

Ik geef voor de 3e keer uitsluitend live borstvoeding. Afgekolfde melk hebben geen van mijn kinderen gedronken, enzymen die de smaak verandert. Alles wat ik kolf is voor in bad. Mijn keuze voor borstvoeding kwam mede voort uit het feit dat mijn moeder het niet kon geven. Die kreeg hoge koorts, viel extreem af en moest van de artsen na 3-4 dagen stoppen. Het leek mij vooral ook heel praktisch: altijd bij de hand, altijd op temperatuur, geen gedoe met flesjes, vooral in de nacht super makkelijk. Daarbij alle goede bacteriën / antistoffen in borstvoeding die je niet terugvind in kunstvoeding leek dit mij een win-win situatie. Bij mijn eerste ben ik begonnen met bv middels kolven. Hij lag à terme op de couveuse afdeling door traumatische bevalling voor ons beide. Het was geen gemakkelijke start, maar ik weigerde op te geven. Ik kan behoorlijk koppig zijn en opgeven doe ik niet gauw. Uiteindelijk bijna 1,5 jaar borstvoeding gegeven. Bij mijn tweede ging het vanaf de geboorte van een leien dakje. Nooit problemen gehad als een borstontsteking of kloven, bij mijn eerste ook niet. Nu alweer 3 maanden voor de 3e keer onderweg. Ik hoop het weer minimaal het eerste jaar te kunnen blijven doen, elke dag daarna is mooi meegenomen. We hebben ook kunstvoeding op de achterhand in huis. Voor het geval dat het nodig is. Maar het liefst laat ik die pot dicht. We letten wel op de houdbaarheidsdatum, ruim een maand voordat die verloopt geven we de dichte pot weg en halen we een nieuwe.

2 dagen geleden

Ik had (helaas) te weinig productie en zij had problemen met aanhappen, waardoor borstvoeding aan de borst niet lukt. Ik ben toen gaan kolven en aanvullen met kunstvoeding. Ik kolf nu voltijd en vul aan met kunstvoeding indien ik te weinig kolf. Ik ben best trots dat ik dit al 3,5 maand zo volhoud. Ze groeit er super goed op!

2 dagen geleden

Borstvoeding omdat het natuurlijk is, makkelijk en gratis 😅

2 dagen geleden

Wij hebben alleen kv gegeven. Mijn moeder lag op sterven en bv er dan bij geven zou veel te zwaar zijn geweest. Ik had dan nooit een keer een voeding kunnen laten doen door mijn man en zelf slapen. Nee, goede keuze dit voor ons. Daarnaast vind ik het nu ook heel handig! We voeden hem samen, hij heeft niet zoveel voedingen meer, geen clusteren en geen spuitluiers 🤭

2 dagen geleden

Ik geef volledig bv, live en gekolfd. Van te voren bedacht dat het me mooi leek als dit zou lukken, heb van dichtbij gezien dat dit niet altijd vanzelf gaat dus ook gelijk gezegd als bv niet lukt wordt hij op kv ook gewoon groot dus ook prima. Toen ik aan het werk ging getwijfeld of ik combi bv en kv wou doen maar aangezien de bv heel goed loopt en ik alle tijd en ruimte krijg op het werk om te kolven kan ik gewoon doorgaan met de bv.

2 dagen geleden

Die podcast is heel interessant inderdaad. Aanrader voor alle moeders hier. Ik geef bv op verzoek en kolf af en toe voor als ik even weg ben. Vanaf januari weer 2 dagen werken, dus probeer een voorraadje op te bouwen maar dat lukt nog niet echt. Voornamelijk omdat ik kolven irritant vind. Ik heb voor bv gekozen omdat ik inderdaad dacht dat het het allerbeste zou zijn. Wel met in mijn achterhoofd dat als het niet zou lukken, het ook ok zou zijn. Nu ruim 4 maanden verder ben ik blij dat het lukt. Ik vind het vooral heel makkelijk, (nog) geen gedoe met flesjes etc. Maar af en toe ook zeker zwaar, hoe letterlijk vast ik aan de baby zit.

2 dagen geleden

Ik ben net als bij mijn eerste begonnen met bv en na twee weken langzaam over gegaan op kv. Ik en mijn man kunnen hierdoor allebei een fles geven en ik vind niets magisch aan bv geven. Hetzelfde fijne moment ervaar ik met een flesje. Hierdoor is het ook wel fijn dat we de nachten kunne afwisselen aangezien onze dreumes nu veel wakker word slapen we nog steeds geen hele nachten maar kunnen we wel de kinderen afwisselen 😂

2 dagen geleden

Hier bv en erg veel moeite moeten doen om het op gang te krijgen door een slechte start. Ik vind het magisch hoe borstvoeding zich aanpast aan je kindje. Ik vind het geven gezellig en fijn en ik zou niet weten hoe ik hem anders moet troosten of in slaap zou moeten krijgen. Ik produceer net genoeg dus ik hoop dat als ik weet ga werken ik bv kan blijven geven. Ik kolf ook maar meestal net wat minder dan nodig is.

2 dagen geleden

Mijn 1e zoon stond ik zeker open voor BV. Maar door complicaties lag hij 10 weken op de Nicu. Geprobeerd te kolven toen maar hij heeft nooit kunnen aanhappen oid. En door alle stress rondom zijn ziekenhuis had ik geen productie. Dus bij de 2e zelfde verhaal, stond weer open voor BV. Maar hij is macrosoom geboren met een enorm hoge voedingsbehoefte en suikerdip na de bevalling waardoor we toen al KV moesten bijgeven. Ik ben het toen gaan proberen. Maar hele platte tepels, met hoedje lopen klungelen. HG zwamgerschap gehad en heb zelf type 1 diabetes en ADHD. Ik was dat gehannes aan mijn lijf na 2 dagen helemaal zat. Kind schreeuwde moord en brand van de honger dus maar KV gaan geven. Geen moment spijt gehad. De hoeveelheid die hij dronk (en nog drinkt) had ik echt nooit kunnen produceren. Dus ja zodoende 2x KV. Heb 2 heerlijke tevreden mannen. Tis goed zo 🎉

2 dagen geleden

Ik geef bv. In het begin deed het veel pijn maar heb weten door te zetten, ik vind het een mooi moment samen en het is makkelijk vooral snachts. Ik had me voorgenomen als ik zou gaan werken dat ik zou stoppen maar gaande weg ging toch overwegen te kolven op het werk want wilde het niet opgeven. Kolven liep niet echt, bracht weinig op. Tot mijn verbazing van de week mijn eerste werkdag en ik ging kolven, ik had maar 2 zakjes meegenomen van 180ml want ik dacht dat het toch niet ging lukken, ik heb zoveel gekolfd dat ik het door de gootsteen moest spoelen😅, half uur eerder naar huis gegaan met nog pijnlijke volle borsten🤣. Volgende werkdag maar meer zakjes meegenomen. Dus voor de moeders waarvan het kolven thuis nog niet zo lukt, mss dat het voor jullie ook beter gaat op het werk! Maar ik heb wel een ander probleem. Mijn dochter drinkt het moeilijk, mss denkt ze waarom zit mama's melk in een fles maar kv daarin tegen drinkt ze wel goed, dus mocht het toch niet lukken met afgekolfde melk dan ga ik combineren met kv, sorry voor het lange verhaal maar hoop dat iemand hier wat aan heeft.🩷

2 dagen geleden

3e keer borstvoeding. Zeker met de nodige uitdagingen maar ik vind het persoonlijk geen probleem mijzelf een tijdje weg te cijferen, al vind ik dat ook wat te zwaar klinken. Ik vind het handig dat het altijd dichtbij is en op temperatuur. Daarnaast magisch om je kindje die spekjes te zien kweken op mijn melk, zo mooi. Voor mij persoonlijk is er geen andere optie, omdat ik ook makkelijk kolf. Mocht bv niet lukken kolf ik het jaar vol (zoals bij onze 2e destijds na een tijdje) Neemt niet weg dat ik een ieder in hun waarde laat en vind dat iedereen moet kiezen wat goed voelt. Of als bv wel te zwaar voelt ook diegene zich niet schuldig moet voelen.

2 dagen geleden

Ik wilde heel graag bv geven vanwege met name de gezondheidsvoordelen. vooral nu tijdens het griepseizoen (bijvoorbeeld m’n vriend ligt al dagen met koorts op bed) ben ik heel blij dat ik dit kan doen en haar extra kan beschermen. inmiddels weet ik niet meer hoe ik het zonder bv had moeten doen want het troost, helpt bij inslapen en is makkelijk vooral ‘s nachts

2 dagen geleden

Zelf stond ik open voor bv. Ik had een zware zwangerschap (hg) met ook ziekenhuis opnames. Na de bevalling kwam de bv niet op gang ook geprobeerdmet kolven en lukte het bij maar niet. Daardoor toch gekozen voor kv.

2 dagen geleden

Door veel bloedverlies (1,5 l) kwam bv heel moeilijk op gang en aanhappen ging vaak moeilijk. Ik ben al een tijdje aan het kolven, maar het wordt maar niet meer (nog niet iig). Ik blijf toch doorgaan zodat ze hopelijk genoeg antistoffen van mij binnen krijgt voor de juiste bescherming. Ons meisje krijgt sinds dag 2 kv en is grotendeels haar voeding (95%).

2 dagen geleden

Bv en sinds een maand een hele enkele keer kv. Ik kolfde steeds net te weinig wat veel stress en een hongerige baby gaf. Ik vind ‘puur natuur’ een fijn idee en vind het suuuuper bijzonder dat ik mijn kindje kan voeden. Hoop nog zeker een paar maanden door te kunnen zo, zolang hij t ook fijn vindt natuurlijk :)