18 Reacties
8 maanden geleden
Reactie op sjannie22
Hi! Een kok hier! De wijn gaat erbij als de uien afgeblust worden, dus in p ...
Fabel! Er blijft ALTIJD een gedeelte alcohol achter.
Ja, je kookt een groot gedeelte eruit, maar alles niet.
8 maanden geleden
Bedankt voor de waarschuwing! Als ik het recept van de kok hieronder volg, kan het nooit veel wijn geweest zijn wat je binnen hebt gekregen. Maar goed dat je de kok ook hebt gezegd dat ze het moeten vermelden - ben ik het mee eens. Ook in toetjes enz. Ben zo verbaasd hoe vaak er nog alcohol in gerechten zit zonder dat je het doorhebt! Maar voor jouw situatie nu geen zorgen maken hoor 🫶🏼
8 maanden geleden
Heel eerlijk je kunt de kok niet vragen of ze even van te voren aangeven of iets met alchemist gemaakt is.
Ik heb zelf jaren als kok gewerkt en heb ook verschillende opleidingen gedaan, en je wilt niet weten waar er allemaal alcohol in gaat. Dat is de rede dat ik duidelijk zeg vanaf het begin ik ben zwanger kan ik dit eten.
Uiensoep op klassieke franse wijze wordt met alcohol gemaakt en dit kun je dus inderdaad niet veilig eten als je zwanger bent omdat echt niet alle alcohol verdampt helaas
Voor in het vervolg geeft het heel duidelijk aan. Want zelfs bij de meeste lunchrooms is het niet slim om een gekookt ei te eten op een huzarensalade bijvoorbeeld omdat deze al (lang) voorgekookt zijn en in zo een vieze stinkende emmer zitten met veel conserveringsmiddelen hier kan listeria ook in groeien en is dus een risico..
Mensen die beweren dat de alcohol verdampt snappen niet dat er wel degelijk wat achterblijft.
Het is eenmalig en zal echt niet zoveel effect hebben op jouw kindje. Maar ik zal in het vervolg echt heel duidelijk aangeven ik ben zwanger ik mag dus veel niet eten.
Heel veel sauzen zijn uit den boze. Vaak wordt een pepersaus en een champignon saus ook met wijn gemaakt zeker als je in een klassiek restaurant eet waar de franse, Spaanse of Italiaanse keuken centraal staat.
8 maanden geleden
Het Voedingscentrum zegt:
Verdwijnt alcohol uit gerechten door verhitting?
Voeg je aan een gerecht alcohol toe, dan verdwijnt deze alcohol niet helemaal door verhitting. Er blijft altijd een deel van de alcohol over. Hoeveel overblijft, hangt van verschillende factoren af. Wat is de temperatuur? Verbrand je de alcohol of verdampt het alleen? Hoe lang verhit je het? Hoeveel water zit in het gerecht? Hoe lang bewaar je het product? Enzovoorts.
Na 2 uur stoven is nog ongeveer 5% alcohol over in een gerecht. Hoe korter je een gerecht verhit, hoe meer alcohol overblijft. Na flamberen, oftewel in brand steken van de alcohol, blijft rond de 75% van de alcohol over.
Ook in gerechten die je niet verhit, verdampt een deel van de alcohol. Hoeveel alcohol verdampt, hangt dan af van de manier van bewaren. Bijvoorbeeld de temperatuur, hoe lang je het bewaart en of je een gerecht afdekt. Als voorbeeld: in een roomtaart met alcohol die onafgedekt een nacht in een koelkast stond, was nog tussen de 70% en 77% van de alcohol over.
Gerechten waarin je alcoholische drank verwerkt zijn daarom niet geschikt voor zwangeren of kinderen.
Maar zoals je verloskundige al zei, gebeurt is gebeurt en je kan ook alcohol in je bloed krijgen door alcohol doekjes te gebruiken of desinfectie middel waar het in zit. Wees bewust van wat je doet maar wees ook vooral mild naar jezelf als je iets een keer fout doet omdat je het niet weet.
Bewust alcohol gebruiken ben ik wel wat uhm, sterker in qua mening want ik ken een aantal fas kindjes en dat is niet cool om bewust te doen.
8 maanden geleden
Reactie op Sjakie88
Heel eerlijk je kunt de kok niet vragen of ze even van te voren aangeven of ...
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Natuurlijk kan je nooit 100% garanderen dat alle kleine beetjes eruit zijn, maar dan kan je oprecht niks meer eten. Als ik risotto maak, of uiensoep, oid. Zoals ik het op school heb geleerd, steek je de pan aan. De vlam die er dan komt, is letterlijk de alcohol. Is die vlam uit, is zo goed als alle alcohol eruit. Je mag er echt vanuit gaan dat; mits je bij een net restaurant eet; je echt veilig kunt eten als je aangeeft dat je zwanger bent.
8 maanden geleden
Reactie op sjannie22
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Natuurlijk kan je nooit 100% garand ...
Als een persoon die de analyses heeft uitgevoerd op voeding zeg ik je, nope meeste zit er nog in. Kijk ben ik simpel, ik doe het niet en wat jij doet moet jij weten. Ik heb er een mening over ja maar daar hoef je niets mee. Ik vindt geïnformeerd zijn belangrijker dan de keuze die wordt gemaakt met de informatie. Dit is mis informatie. Zit er veel alcohol in? Nee. Zit er alcohol in? Ja. Doe er mee wat je wilt.
8 maanden geleden
Reactie op sjannie22
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Natuurlijk kan je nooit 100% garand ...
2sec googelen verteld je genoeg. En je opleiding had je dit ook moeten leren. De alcohol verdampt niet. En het bewijst dus wel dat je niet zomaar bij een restaurant kan eten als jij als kok denkt dat dit gewoon kan 😂.
8 maanden geleden
Je kan er nu niets meer aan doen en het zal echt wel meevallen. Het is niet alsof je 3 glazen wijn hebt gedronken. En zelfs daar zal je baby niet direct iets van krijgen.
Ik vind echter wel dat het de verantwoordelijkheid is van de zwangere om aan te geven dat je zwanger bent en na te vragen of je gewenste gerechten geschikt zijn om te eten.
8 maanden geleden
Het was bij het bedrijfsrestaurant, ik ben van mening dat je ervan uit mag gaan dat daar niet met alcohol wordt gewerkt..
8 maanden geleden
Reactie op Rechtzodiegaat
Het was bij het bedrijfsrestaurant, ik ben van mening dat je ervan uit mag ...
Oh dat is idd bijzonder. Bedrijfs horeca en ziekenhuizen/ zorg instellingen verwacht je idd dat alles 100% alcohol vrij is. Of misschien ben ik gewoon erg conservatief dat kan ook.
8 maanden geleden
Reactie op Rechtzodiegaat
Het was bij het bedrijfsrestaurant, ik ben van mening dat je ervan uit mag ...
Nou dat vind ik inderdaad ook een bijzondere gang van zaken…