28 Reacties

4 jaar geleden

Onze kleine gaat om 19.00u naar bed. Eerst omkleden en daarna een laatste fles. Vaak valt hij dan in slaap en leggen we hem op bed. Dus ik weet eigenlijk niet of ik dat een avond ritueel moet noemen haha.

4 jaar geleden

Hoi! Ik ga met mijn dochter naar boven, maak de kamer donker(nachtlampje aan), verschonen, pyjama aan, slaapzak aan. Ik ben ook benieuwd naar andere tips/ rituelen. Mijn dochter drinkt daarna nog even aan de borst en in mijn armen(wiegend) valt ze in slaap. Ik ben ook benieuwd hoe jullie het zelfstandig slapen hebben aangepakt!

4 jaar geleden

1.Eerst weltruste wensen aan de ouders en kinderen die er zijn. 2. Luier, slaapzak 3. Voor het raam kort de dag doornemen, rolluik volledig dicht. 4. Nachtlampje aan en muziekje 5. In bedje weltruste wensen 6. Knuffel en speentje 7. Slapen maar.. Werkt hier erg goed, 9 van de 10x slaapt ze makkelijk ( 20 weken jong)

4 jaar geleden

Reactie op Mine-24

Hoi! Ik ga met mijn dochter naar boven, maak de kamer donker(nachtlampje aa ...
Dit is precies de routine met mn zoontje en het werkt prefect😊

4 jaar geleden

Na haar fles van 5 u gaan wij eten. Daarna gaat ze samen met mij in gezellig in bad en kleed papa haar aan voor bed. Vervolgens doen we haar slaapzak aan, en kroel ik met haar terwijl ik een slaap liedje zing. Muziek projectie bol aan en kusje geven en weg lopen.. in deze 4e sprong wil ze nog wel eens jammeren. Maar wij gaan pas echt terug als ze echt overstuur is.. soms is het niet nodig.. soms maar 1 x en soms zelf 3 x..maar verder slaapt ze tot 10 u.. laatste fles om 10 u en dan slaapt ze tot 7 u sochtends..

4 jaar geleden

Met ieder slaapje doen we eigenlijk wel hetzelfde soort ritueeltje, alleen in de avond doen doen er ook evt een badje of soms massage, pyjama aan en gebruikt hij zijn speentje (overdag heeft hij hier bijna nooit behoefte aan) Bij de eerste vermoeidheidssignalen of anders na ander half uur pak ik onze zoon (16 weken oud) bij me en knuffelen we even, even ontspannen (gewoon beneden op de bank, niet kletsen enz). Daarna naar boven, even luier checken. Gordijntje naar beneden, slaap zakje aan, op de arm een liedje zingen en ondertussen klik ik de lamp uit, een aai van zijn knuffeltje en een paar kusjes van mama (of papa natuurlijk) . Ik zeg meestal ook dat ik later weer bij hem terug kom. Dan ga ik weg. Hij jengelt soms wat maar kan bijna altijd goed zelf in slaap vallen.

4 jaar geleden

Hey! Ik maak de kamer donker, daarna doe ik haar in bad. Weer aankleden.. en een flesje daarna nog even knuffelen en boekje lezen. Daarna gaat ze in bed liggen en kletst ze nog even tegen haar knuffels, ze slaapt van half 7 savonds tot 7 uur sochtends

4 jaar geleden

Wij doen Briek in bad, pyjama aan, flesje, naar boven, verhaaltje lezen en in bed. Hij slaapt ongeveer 10u aan stuk (20u- 6 a 7u). Wij hebben hier geen klagen :)

4 jaar geleden

Ons zoontje gaat tussen 18:30 en 19:00 uur op bed. Ik verschoon zijn luier en doe de laatste voeding in zijn kamertje met de gordijnen dicht, in alle rust. Daarna trekken we zijn slaapzakje aan, speentje in en gaan nog even met hem knuffelen op zijn kamertje. Soms lees ik paar bladzijden voor uit een boekje, daar wil ik nu wel meer mee gaan beginnen. Dan stoppen we hem in in zijn ledikantje, doen zijn knuffelbeer aan met rustgevende geluidjes, nog paar kusjes en dan gaat het lichtje uit 😊. Mijn man en ik doen dit bijna altijd samen (behalve het voeden dan, ik geef bv). Overdag leg ik hem op bed (mijn man is dan aan het werk, ik nog niet ivm Corona) en dan maak ik het ritueel korter. En voed ik hem altijd beneden in de woonkamer

4 jaar geleden

Zelf nog Aan het uitproberen, nog geen vaste ritueel, volgorde dan en tijdstip varieert ook nog soms, maar meestal rond 19u30 a 20u ofwel een badje ofwel wassen met washandje, verversen pyjamaatje aan en slaapzak, dan krijgt hij zijn flesje (soms krijgt hij zijn flesje voor dat ik hem in bad steek) in bed en dan zing ik beetje voor hem en sus ik hem.. soms valt hij zo in slaap, andere momenten moet ik hem wiegen

4 jaar geleden

Oh en badje doen we om de dag voor het slapen gaan, niet elke dag

4 jaar geleden

Hier pyjama aan, fles en nog ff knuffelen. Daarna naar boven slaapzak aan en nog ff een verhaaltje van Jip en Janneke. Dan de gordijnen dicht kus en welterusten. Soms moet ik nog ff een x terug voor zn speentje of een aai over zijn bolletje maar dat is heel soms.

4 jaar geleden

Rond 18.30 verschonen en de slaapzak aan.. Flesje.. Nog even knuffelen en dan naar boven.. Rolgordijn en gordijnen dicht.. In bed leggen en speen geven.. Knuffel met muziekje aan.. Kusje geven en dan gaan wij naar beneden (doen het bedritueel ‘s avonds vaak met z’n 2-en)

4 jaar geleden

Onze kleine man is 16 weken en we doen altijd schone luier en pyama aan op zijn kamer, dan gaan we naar beneden voor zijn flesje. Na zijn flesje doen we nachtlampje aan, de shutters dicht en slaapzak aan. Daarna knuffelen we nog even en leg ik hem in bed. Ik wrijf met mijn hand altijd over zijn buik en zeg dat hij lekker gaat slapen. Ik moet altijd nog een keer terug, omdat hij huilt en geef hem dan zijn speentje. Ik laat hem wel altijd 5 minuten huilen (tenzij hij echt over de rooie gaat) omdat ik ook denk dat hij zijn dag moet verwerken.

4 jaar geleden

Mijn dochtertje slaapt nog bij ons in de co sleeper. Om 20 uur slaapzakje aan, flesje geven, nog even knuffelen en dan leg ik haar in het bedje. Ik ga zelf dan ook in bed liggen en lees dan nog een boek of kijk tv. En dan slaapt ze van 20.30 tot 8-8.30 (i know, heel fijn)

4 jaar geleden

Mijn dochter is 19weken. Wij doen het volgende: beetje proper maken met washandje, pyjama aan, slaapzak, verhaaltje lezen (knisperboekje), 5min rondlopen en wiegen met muziekje, bedje in. Momenteel krijgt ze nog borstvoeding om in slaap te vallen, maar hoop ze mee te kunnen stoppen als ze het ritueeltje s avonds beter kent. Haar dutjesritueel is zonder borstvoeding, maar dat wil ze in de avond nog niet aannemen.. 😅

4 jaar geleden

Reactie op Sofievdb

Mijn dochter is 19weken. Wij doen het volgende: beetje proper maken met was ...
Alvast een mooi avondritueel! Geef je haar dan bv tijdens het wiegen?

4 jaar geleden

Reactie op Shanadr

Alvast een mooi avondritueel! Geef je haar dan bv tijdens het wiegen?
Ik leg ze na het wiegen in haar co-sleeper. Maak mezelf klaar voor in bed te kruipen (met ipad om tv te zien) als ze onrustig is leg ik ze aan voor wat te ontspannen. Laatste voeding geef ik eerder beneden.

4 jaar geleden

Wij doen hier om 17u ongeveer beginnen met het avond ritueel als in; eerst lekker warm in badje in haar kamertje met alleen een schemerlampje aan. Dan nog een ‘massage’ met babyolie. Pyjamaatje aan, naar de woonkamer daar een verhaaltje voorlezen en de papfles daarna welterusten ‘zeggen’ tegen papa (of mij) en dan gaan we naar haar kamertje toe, luier nog even verschonen, lampje doe ik dan uit en dan knuffelen we nog eventjes tot der oogjes wat dicht vallen en dan leg ik der in der bedje. Ze slaapt dan van 18.30 tot 6.30 met 1 ‘droomvoeding’ nog op 23u ongeveer.

4 jaar geleden

Reactie op NikkiHuitink

Wij doen hier om 17u ongeveer beginnen met het avond ritueel als in; eerst ...
Die wordt goed verwend met elke dag een massage 🥰 Klinkt wel heel rustgevend