12 Reacties

3 jaar geleden

Rond 18 maanden is er weer een slaapregressie. Maar daarnaast kan ook spelen dat je kleine klaar is voor 1 dutje. Mijn dochter is met circa 16 maanden overgestapt naar 1 slaapje. Maar rond 17 maanden was het weer even rommelig en onrustig. Hier kwamen naast de slaapregressie ook nog kiezen door. Tijdelijk weer 2 slaapjes en nu weer rustig en 1 lange middagslaap van circa 3 uur

3 jaar geleden

Onze dochter doet al een aantal maanden, denk sinds 13/14 maanden nog meestal maar 1 slaapje per dag, sowieso op kdv en thuis af en toe 2 maar over t algemeen ook maar 1. Tis maar net wat ze nodig hebben. Ze slaapt dan snachts wel echt als een roos. Nu de laatste hete dagen wat minder goed in slaap te krijgen, meestal inderdaad rond half 9 of zelf half 10, al leggen we haar gewoon reguliere tijd op bed omdat je merkt dat ze moe is. Ik weet soms ook niet waar we goed aan doen. Wij leggen haar nu gewoon normale tijd, rond 7 uur half 8 op bed en als ze dan lang wakker is lezen we nog even een extra boekje voor en dan daarna gaat t meestal ineens beter. Succes in ieder geval

3 jaar geleden

Tot nu toe heeft ze nog 2 dutjes nodig gehad, is in de ochtend ook echt moe (en zeker als ze zo vroeg al op is). Herkennen jullie iets in wat ik schrijf qua signalen dat jullie kleintje toe was aan 1 dutje?

3 jaar geleden

Ik denk dat je het beste kan proberen het ochtenddutje pas om 10u te doen. Wij hadden dit ook een tijd. Dan was ie om hf6 klaarwakker. In z'n bed laten tot hf7 en dan pasl ater een ochtendutje doen. Anders wordt dat vroege opstaan beloond met alweer snel een dutje en stopt dat vroege wakker worden nooit.

3 jaar geleden

Verder niemand die iets herkend? Vandaag voor de verandering twee prima slaapjes gedaan en gewone tijd naar bed zonder mopperen. Wel na een uur weer overstuur wakker, dat doet mij toch aan eerdere slaapregressies denken 🤷‍♀️

3 jaar geleden

Wellicht klaar voor 1 dutje. Wij merkten bij onze zoon (die ook nog lang 2x per dag sliep) dat als het een keer zo uitkwam dat hij 1x sliep, hij de volgende ochtend ook langer sliep. Het was een paar weken rommelig en even een overgang maar nu gaat hij na de boterham naar bed toe (rond 13u) en slaapt dan bijna altijd 2 tot soms 3 uur! Slaapt smorgens tot een uurtje of 7, uitzonderingen tot half 8. Het was dan vaak zo dat hij rond 11 uur een dipje kreeg (nog steeds weleens krijgt) en daar moesten we hem doorheen helpen. Al moet ik zeggen, als hij heel vroeg wakker was en echt te moe was om tot de middag te rekken paste ik me daar toch even op aan (rust momentje samen, stukje wandelen, iets eerder de lunch...)

3 jaar geleden

Reactie op Mrke

Wellicht klaar voor 1 dutje. Wij merkten bij onze zoon (die ook nog lang 2x ...
Hier gaan de slaapjes overdag eigenlijk weer prima, alleen savonds is het een feest en sochtends nog steeds heel vroeg wakker. Ze is sochtends niet te genieten en ik ben blij als ze om 9 uur gaat slapen. Ik zie niet hoe we ooit de lunch gaan halen op deze manier. De dagen dat zd naar kdv gaat doet ze 1 dutje vanwege hun schema. Dan slaapt ze nog geen uur op de dag en zijn de avonden vaak tot laat erg onrustig. Ik weet nog steeds niet waar ik goed aan doe.

3 jaar geleden

Ook een periode gehad en toen per dag bekeken of hij 1 of 2 slaapjes nodig had. Na een maand beetje aanrommelen over naar 1 slaapje en slaapt snachts weer stukken beter. Sliep overdag soms wel 4 uur in 2 slaapjes. Nu vaak 2-3 uur.

3 jaar geleden

Ik herken wel een beetje wat je zegt, en wij zijn om die reden net een ruime week overgestapt naar 1 slaapje, maar al wel om 11 uur, dan meestal 1,5-2uur. Nog niet heel lang en dus gaat ze s avonds ook een half uur tot uur eerder naar bed. Werd daarvoor echt rond 5 wakker, nu is dat rond 6/6.20 dus wel wat beter geworden. Tot na de lunch lukt nog niet maar ik denk dat wij er op deze manier naartoe gaan werken, dus steeds wat later slapen en dan broodje naar voor het slapen verplaatsen als het laat genoeg is. Gelukkig gaan ze hier op de opvang ook in mee. Misschien zoiets proberen? 🤷🏼‍♀️ vind het ook lastig hoor! Nu 18 maanden

3 jaar geleden

Reactie op Baby-2020-

Ik herken wel een beetje wat je zegt, en wij zijn om die reden net een ruim ...
Sinds dit weekend zijn we over op 1 slaapje, ze werd uit zichzelf ineens om 7 uur wakker. Dat was een mooie start om het te proberen vol te houden tot de lunch. De ene dag gaat het beter dan de andere, maar nu ze sochtends later wakker wordt en geen dutje meer wil doen heb ik pas het idee dat ze er aan toe is. Ik wilde niks forceren, om de nachten niet onrustig te maken. Ik denk dat de onrust ook echt met ontwikkeling te maken heeft, ze kletst honderuit! 😏

2 jaar geleden

We zijn inmiddels over op 1 dutje, maar nu is het 'probleem' van het niet in slaap komen verplaatst naar de avond. Slaapt tussendemiddag moeiteloos in, rond 12.30 uur. Slaapt 1,5 tot 2,5 uur. Vervolgens s avonds niet naar bed te krijgen, enorme hysterie en tot laat wakker (soms wel tot 21.00 uur). Wat houden jullie voor bedtijd/wakkertijd aan?

2 jaar geleden

Hier al een paar maanden op 1 slaapje, deze week is de nachtmerrie van het 's avonds naar bed begonnen. Krijsen, schreeuwen, snot vliegt in het rond. Deze week al 3 x tussen ons in laten slapen. Snapte nooit waarom ouders dat deden maar weet nu welke wanhoop hieraan ten grondslag ligt.