15 Reacties

5 jaar geleden
Op de site vd Belastingdienst kan via een tabel kijken hoeveel % je terugkrijgt van je kinderopvang;
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/bedragen-kinderopvangtoeslag-2020
Het is nog zeker niet te vroeg om er mee bezig te zijn hoor, ik raad je aan om
tijdig je opvang te regelen.
Hoop dat je eruit komt :)

5 jaar geleden
Volgens mij is de beste betaalde baan in Nederland alleenstaande ouder zijn, dus daar hoef je je denk ik geen zorgen over te maken. Met jouw salaris krijg je volgens mij 80/90% van de kinderopvang vergoed, je krijgt inkomensafhankelijke combinatie korting, alleenstaande ouder toeslag oid, kinderbijslag.. Dat is veel geld. Ik denk dat je meer de keuze moet maken tussen hoe zelfstandig je wil zijn, welke goeie je nog in je carrière wil maken en hoeveel je thuis wil zijn bij de kids.

5 jaar geleden
Ik werk nu ook gemiddeld 10u per dag in de logistiek en ga volgend jaar 4 dagen werken van 8 tot 5 , kindje gaat 2 hele en 2 halve dagen naar de opvang, ik heb t geluk dat m'n moeder 2 middagen op wil passen, ga de donderdag vrij nemen voor het kindje en mij. Je krijgt alleenstaande ouder toeslag dit kan ook variëren tussen de 350 n 450 hoorde ik, buiten dat natuurlijk normale kinderbijslag en als koppel krijg je gemiddeld 70% van de opvang terug ben je alleenstaande loopt dat percentage op tot wel 75 of meer. Ik ga max 300 betalen in de maand aan opvang en ga er 300 op achteruit qua loon. Maar met de toeslagen zou het moeten lukken. Al zit ik wel heel goedkoop gehuurd voorlopig. Bij mij is de vader totaal niet in beeld dus ik ga geen alimentatie van hem krijgen, hij gaat t kindje niet erkennen en ik ga hem niet noteren als vader, dan kan ik op de overheid rekenen ipv hem. Nooit een overheidsgeld trekker geweest maar voor m'n kindje is alles welkom

5 jaar geleden
Hoe minder je gaat werken hoe meer geld je in verhouding overhoudt.. dus bij 4 dagen gaat er niet 20%van je salaris af maar een paar procent en dat compenseert de belasting met al de teruggaves.. bij 3 dagen is het in verhouding nog beter.. dus ik zou zeker kijken naar de mogelijkheden met je werkgever. Blijven werken is wel van belang voor je toekomst om op de arbeidsmarkt te blijven.

5 jaar geleden
Reactie op Jenanes
Volgens mij is de beste betaalde baan in Nederland alleenstaande ouder zijn ...
Zo kun je het natuurlijk ook bekijken, thnx!! 👍😘

5 jaar geleden
https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/#/panel/0
Via deze site kun je heel makkelijk verschillende situaties doorrekenen.

5 jaar geleden
Tijd met je kindje is natuurlijk het allermeest waard. Ikzelf ben wel samen met de papa, maar wil maximaal 3 dagen werken, echt niet meer. Kinderen zijn zooo snel groot, de tijd die ze op de opvang zitten kan je later niet meer inhalen. Je zou altijd als de kleine op school zit nog wat extra kunnen gaan werken onder schooltijd

5 jaar geleden
Zoals anderen al zeggen zou ik de verschillende situaties doorberekenen. Met jouw salaris kan ik me voorstellen dat je onder de streep minder over houd wanneer je 3 dagen gaat werken dan 4 dagen. Opvang is wel duur maar je verdient verhoudingsgewijs best veel. En inderdaad je hebt veel recht op toeslagen.
Ik zou je wel aanraden om nu al in te schrijven voor de opvang, en dan doe je dat gewoon voor 3/4 dagen. Je kunt er later altijd een dagje afhalen. Je zit nog nergens aan vast, pas als je gaat tekenen. Een dagje erbij kan lastiger zijn als het erg vol zit.

5 jaar geleden
Reactie op SVeld
Zoals anderen al zeggen zou ik de verschillende situaties doorberekenen. Me ...
Goeie tip, thnx! 👍

5 jaar geleden
Daarnaast misschien ook goed om, als je besluit te minderen, ouderschapsverlof op te nemen ipv je uren in te leveren. Dan bouw je toch je pensioen zo hoog mogelijk op. Plus, vanaf aug 2021 worden 6 weken 70% uit betaald. Als je dat in uren rekent Kun je al snel een half jaar of langer betaald met je kindje zijn.
Succes met alle berekeningen!

5 jaar geleden
Ik ben ook nu 3 jaar gescheiden en een dochter van 6 en werkte 28 uur met 1150 euro en 200 euro kinderalimentatie en had tot 2400 euro aangevuld met 3 toeslagen dus als alleenstaande ouder kom je nooit iets tekort hoor.Je hebt nog meer te besteden dan als je samen leeft met iemand.Maar op de site kun je proefberekeningen maken en mocht je voor de opvang kiezen..ga dan voor een gastouder die zijn goedkoper dan een kinderdagopvang in uurtarief.Succes

5 jaar geleden
Ik ben alleenstaand (papa heeft wel een rol in het leven van het kleintje maar wordt géén co-ouder)
Ik werk 40 uur, 9 uur per dag dus 4,5 dag p.w.
Ik wil komende tijd halve dag ouderschapsverlof en verlof opnemen.
1 dag thuiswerken ( die dag verdeel ik dan ook over het weekend)
1 dag oma.
2 dagen kinderopvang. Geen idee hoe duur dat is, ik verdien prima. Heb ook wel mazzel dat ik zelf uren kan indelen/flexibel werk.

5 jaar geleden
Ik werk nu 32 uur en ga 1 dag per week ouderschapsverlof opnemen dus 3 dagen 24 uur werken. Mijn vriend gaat ook 1 dag osv opnemen. 1 dag gaat ons kind naar het kdv en 1 dag naar opa en oma. Het zal aanzienlijk schelen in salaris maar wij vinden het fijn om tijd door te brengen met ons kindje