23 Reacties

5 jaar geleden

Ojee, hier ook onveilig gehecht en daardoor nooit gelukt een goede relatie op te bouwen. Nu dus bewust alleenstaand moeder. Ik ben erg op mijn hoede als het om de hechting gaat. Ik wil mijn zoontje daarom absoluut niet langer dan nodig (soms zit ik op de plee of sta ik te douchen, dan kan t even niet anders) laten huilen en iedere avond hebben we knuffeluurtje en leg ik hem in zijn romper op mijn borst in bed. Daarna gaat hij de co-sleeper in. Weet niet of dat lang aan te bevelen is, maar ik kon vanwege de bevallings-verwondingen beter niet teveel opstaan snachts. Ik ga eens googlen op AP, denk dat ik het onbewust wel toepas.

5 jaar geleden

Ken je kiindmagazine? Vrij vertaald naar het Nederlands is AP natuurlijk ouderschap. Je vindt bij kiindmagazine veel terug (zij hebben ook een comunity waar je lid van kunt worden en meer gelijkgestemden treft). Maar op instagram bijvoorbeeld ook Anke in München volgen. En dan kom je vanzelf bij meer terecht. Samen slapen is trouwens niet zo spannend als je denkt. Alleen moet je dat echt eerst even ervaren voordat het ook zo voelt. Mits je het veilig doet natuurlijk. Onze dochter van 6 weken ligt in de co-sleeper, maar de oudste 2 sliepen het liefst bovenop mij. Mooi pad bewandel je met AP! Veel geluk 🍀

5 jaar geleden

Reactie op Sazzy

Ojee, hier ook onveilig gehecht en daardoor nooit gelukt een goede relatie ...
Herkenbaar! Soms spring ik nog onder de douche vandaan haha!

5 jaar geleden

Reactie op marrlloess

Ken je kiindmagazine? Vrij vertaald naar het Nederlands is AP natuurlijk ou ...
Nee kende ik nog niet, bedankt voor de tip! Ja het is ook meer het onwennige denk ik. Ze slaapt wel aan ons bed trouwens.

5 jaar geleden

Ja hier ook! Ben dit gaan doen n.a.v. Het Borstvoedingsboek van Stefan Kleintjes. Merk dat wij hierdoor erg relaxed zijn, weten wat we willen en onze baby is ook super rustig. Heb mijn verlof met een maand verlengd en straks hebben mijn partner en ik allebei een eigen dag met onze baby. 1 dag gaan mijn ouders oppassen en die willen het AP ook hanteren. De andere 2 dagen zijn opvang, maar ik mag borstvoeding geven daar dus loop ik daarheen om te voeden 😊 wat dat betreft blij met het thuiswerken. Opvang zit 2 straten verder, dus dat is super.

5 jaar geleden

Reactie op Amber2607

Ja hier ook! Ben dit gaan doen n.a.v. Het Borstvoedingsboek van Stefan Klei ...
Wauw, wat mooi voor elkaar! Ik wil mijn werkgever vragen of ik thuis mag voeden in plaats van kolven. Even kijken hoe dat gaat met voeden op verzoek maar misschien een combinatie. Mijn schoonouders gaan oppassen, hoop dat ze ook AP willen toepassen.

5 jaar geleden

Wij doen dit denk ik ook maar dan onbewust. Het voelt gewoon natuurlijker! Ik geef borstvoeding en draag haar graag in de draagzak. In het begin sliep ze tussen ons in, in een nestje maar nu in een cosleeper naast mij. Wel zo veilig en rustig. Maar ik laat haar wel 2 slaapjes overdag in haar bedje doen, dus ze is niet constant bij ons. Daar laten we haar trouwens niet hysterisch huilen maar ze mag van mij wel 5 minuutjes "boos"-huilen haha. Daar hoor ik wel verschil tussen zeg. En dan valt ze altijd heerlijk rustig in slaap. Een ritme is denk ik ook geruststellend, elke dag een beetje hetzelfde proberen te doen, altijd hetzelfde liedje zingen als ze naar bed gaat, half inbakeren. Zo min mogelijk stress veroorzaken. Wat zijn eigenlijk die 5 B's? En dames met hechtingen problemen, wat goed dat jullie hier nu zoveel aandacht voor hebben! Dat gaat jullie kindje zeker waarderen 🤗

5 jaar geleden

Reactie op Amber2607

Ja hier ook! Ben dit gaan doen n.a.v. Het Borstvoedingsboek van Stefan Klei ...
Ow dat is slim (live borstvoeding geven op het kdv)! Dat ga ik ook eens bespreken

5 jaar geleden

Hier ook deels onbewust begonnen met AP vanuit intuïtie. Zoon is 6 weken te vroeg geboren en AP paste heel goed bij wat hij nodig had (en heeft). Het voelt goed en de kleine is er ook relaxt onder.

5 jaar geleden

Reactie op BabynrUno

Wij doen dit denk ik ook maar dan onbewust. Het voelt gewoon natuurlijker! ...
7 B's bedoel ik 😅 1. Birth bonding 2. Breastfeeding 3. Baby wearing 4. Bedding close to baby 5. Belief in the language value of your baby’s cry 6. Beware of baby trainers 7. Balance Dat wat je zegt over huilen herken ik wel. Ik pak haar ook niet direct bij elk jammertje op, dat verschil merk je inderdaad snel genoeg. Hier slaapt ze ook overdag wel eens op haar kamertje en blijf ik bij haar tot ze slaapt. Soms is ze dan ook een beetje boos haha.

5 jaar geleden

Hier gaat het onbewust vanuit mijn gevoel en intuïtie. Hij slaapt (veilig) bij ons in bed. Voeden hem op verzoek. Overdag ligt hij in de box of in de wipstoel die we dan op de salontafel zetten. Gezellig, dicht bij ons. En vele momentjes bij 1 van ons op schoot/in de armen, heerlijk!

5 jaar geleden

Hier ook, intuïtief mee begonnen. Maar past goed bij mij. Ik loop wel tegen veel dingen aan hoor. Baby wil niet graag in draagzak of bedje, ik zit aan de bank gekluisterd. Ik vind dat heel gezellig maar huishouden of koken is er niet bij op deze manier.

5 jaar geleden

Ben ik een slechte moeder als ik dit niet begrijp? Wat houd het in?

5 jaar geleden

Ik pas dit ook toe. Waar ik wel tegenaan loop is dat mijn vriend er wat minder van is. Onze dochter (9 weken) had veel last van krampjes. Dit resulteerde in avonden van 19.00-23.30 huilen. Mijn vriend heeft minder geduld dan ik. Hij kan niet tegen het huilen en laat haar huilen Ik pak haar dan op, omdat ik er van overtuigd ben dat bij papa of mama zijn en getroost worden als je pijn hebt, heel belangrijk is. Ook kan hij haar wel bij zich hebben, maar reageert dan geïrriteerd door bijv te zeggen: wat is er nou?! Je hebt alles, is waarom huil je’. Ik zeg dan dat hij even echt aandacht moet geven (zit dan op zijn telefoon terwijl hij wiegt) en wellicht kan lopen om haar te troosten, maar dat doet hij dan even en raakt weer geïrriteerd. Iemand tips?😅

5 jaar geleden

Reactie op lattemachiato

Ik pas dit ook toe. Waar ik wel tegenaan loop is dat mijn vriend er wat min ...
Ik herken dit zo erg. Hier precies hetzelfde ik zit in de avond soms uren met me zoon. Er is geen avond geweest dat ik tv heb kunnen kijken of op mijn telefoon heb kunnen zitten. Alles draait voor mij in de avond om die kleine om te zorgen dat hij zo min mogelijk last heeft van zijn krampjes. Wiegen lopen op mijn borst leggen dan weer wiegen wel een speen geen speen ga zo maar door.Mijn vriend houd hem 5 minuten vast en als hij dan niet stil is legt hij hem in de box en zeg dan ga je daar maar lekker huilen. Waarna ik hem natuurlijk weer op pakt omdat ik weet dat het dan alleen maar erger word als hij plat gelegd word. Heb hem laatst een sneer gegeven dat ik hem echt vreselijk ongeduldig vind. Voor de rest zou ik niet weten wat je eraan kan doen. Is gewoon het aard van het beestje denk ik. Ik heb me erbij neergelegd dat ik de baby tijd voornamelijk zal doen en dat hij later weer met hem gaat voetballen enzo🤷🏻‍♀️

5 jaar geleden

Reactie op Nimfijn

Hier ook, intuïtief mee begonnen. Maar past goed bij mij. Ik loop wel tegen ...
Je hebt ongetwijfeld al meerdere dingen geprobeerd maar mijn meisje protesteert soms ook de eerste 10 minuten in de draagdoek, dan geef ik een speentje en loop ik rond. 9 van de 10 keer valt ze heerlijk in slaap. Wie weet werkt het voor jou ook?

5 jaar geleden

Reactie op Littl-one

Ben ik een slechte moeder als ik dit niet begrijp? Wat houd het in?
Absoluut niet. Ik zou zeggen Google even 😊

5 jaar geleden

Reactie op lattemachiato

Ik pas dit ook toe. Waar ik wel tegenaan loop is dat mijn vriend er wat min ...
Zou het er mee te maken hebben dat mannen over het algemeen wat praktischer zijn ingesteld? Als we hier een probleem hebben, bijvoorbeeld huilen wil mijn man het ook oplossen. Door uit te leggen dat huilen niet altijd een probleem is en dat het commucatie van een baby is begrijpt hij ook beter dat het niet direct opgelost hoeft te worden. Ik laat mijn man dan ook vooral de praktische hulp doen, pittenzakje opwarmen bijvoorbeeld of theetje brengen zodat het voor mij zo comfortabel mogelijk is. Klinkt ook een beetje als clusteren. Gewoon aan over geven, je kleintje wil lekker bij je zijn ❤

5 jaar geleden

Hee wat grappig ik doe dit en wist het niet. Eigenlijk alles. Mijn zoon is 2maanden en slaapt sinds week 2 bij ons in bed. Hij slaapt super goed en overdag overal. En ik neem hem veel mee op stap uitjes naar werkplek, nieuwe huis, en vrienden/familie. Heb hem altijd bij mij. Ik kan inmiddels tijdens wandelen of uitstapjes ook al voeden vanuit de draagzak 😂 . Heb wel heel veel behoefte om een keer (paar dagen) alleen te zijn of iig zonder hem, herkent iemand dit? Ook is uitgebreid koken soms een worsteling.

5 jaar geleden

Wij paste natuurlijk ouderschap al onbewust toe bij onze zoon nu inmiddels 2 jaar. Ik pak alles heel natuurlijk aan, volg echt mijn kindje wat hij nodig heeft. Mijn schoonmoeder noemt ons het vaak 'alternatief' Moet er altijd om lachen want het staat toch juist heel dicht bij je gevoel en instinct en vind het juist een hele normale basis manier van opvoeden. Onze maatschappij heeft naar mijn mening een onrealistische en ongezonde verwachting van babies en ouders willen zsm een oplossing voor alles. Ik moest lachen toen er in mijn kraamweek werd gevraagd of mijn baby al doorsliep 😅🤣 Wij doen verder ook dragen in de doek (toen ik weer een dikke buik had droeg ik mijn peuter ook nog), wasbaar luieren, hem nooit suikers geven (ok 1 hapje van mama's taart, alhoewel ik voor zijn 2de verjaardag een heerlijke suiker vrije taart heb gemaakt), zoveel mogelijk biologisch en verantwoord en hem via de rapley methode hebben laten eten vanaf 6 maanden (hij is dol op eten). Deze methode kwam ik ook zomaar tegen toen mijn zoontje een baby was en paste heel goed bij onze manier van opvoeden en borstvoeding (maar ook heel goed toe te passen bij kv). Hij gaat straks ook naar een vrije school. Kinderopvang doen wij niet (werk zelfstandig thuis) en peuterspeelzaal mag hij met 2,5 jaar naartoe als het mee zit. Lekker spelen met andere kindjes :) Pas veel later kwam ik er achter dat deze basis van opvoeden AP heette oftewel natuurlijk ouderschap. Nu pas ik dit uiteraard ook weer toe bij mijn dochtertje en omdat ik het gewoon interesant vind heb ik een boek gehaald over AP. Het bevestigd meer mijn manier van opvoeden dan dat ik mezelf iets opdring/aanleer, maar vind het gewoon erg interessant hierover en dergelijke onderwerpen te lezen :) Toen ik er over las vond ik het erg fijn herkenning te lezen en dat mijn manier toch niet zo gek is. En nu krijgen we regelmatig complimenten van mijn schoonouders (die er wel even aan moesten wennen, maar juist verrast zijn op een posetieve manier Oh zo kan het ook!) hoe goed we het doen en hoe vrolijk en zelfstandig ons zoontje is 😍 Ik geef nu aan beide kindjes bv en zelfs daar nog nooit negatieve opmerkingen over gekregen 🤗❤️