14 Reacties

3 jaar geleden

Wij hebben ook zo boef die gaat schateren bij het woord nee. Wat wij nu doen is het echt heel boos zeggen en hem evt uit de situatie halen. Ook laten wij het gewenste gedrag zien en oefenen dit met hem samen. Is dat een optie voor jou? Samen oefenen om het gewenste gedrag te bereiken?

3 jaar geleden

Reactie op LMR

Wij hebben ook zo boef die gaat schateren bij het woord nee. Wat wij nu doe ...
Werkt tot nu toe helaas nog niet echt. Pak zijn handje vast, zodat hij de kat in ieder geval los laat, dan zeg ik streng nee en daarna probeer ik hem te laten zien dat je de kat lief moet aaien....

3 jaar geleden

Oow hier ook idd.. ik vroeg me al af of het al zin heeft om ze dingen (af) te leren.. maar hier ook schaterlachen als ik op een boze toon nee, of niet doen zeg🤣🙈

3 jaar geleden

Volgens mij had ik ergens gelezen dat een baby nog geen nee begrijpt op deze leeftijd. Zelf hebben we ook katten. 1 kat heeft al meerdere keren uitgehaald terwijl ze niet eens hardhandig is maar het maakt haar wel voorzichtiger nu. Ik probeer zelf haar vooral af te leiden als ik wil dat ze iets niet doet en met de katten het goede voorbeeld te geven hoe je aait etc.

3 jaar geleden

Hier ook steeds naar de cavia kooi, balletje eruit halen, zaagsel uit de kooi op de grond gooien, hooi uit de verpakking trekken. Vre-se-lijk. Ik zeg duidelijk nee, haal hem weg en laat hem met wat anders spelen.

3 jaar geleden

Kastjes open doen en dichtgooien is hier favoriet. We hebben wel van die vergrendeldingetjes maar dan kan de deur toch nog een stukje open. Meerdere malen hebben z'n vingertjes er al tussen gezeten maar het helpt nog weinig. Afleiden en ergens anders neerzetten helpt hier wel, tot ik hem weer zelf laat spelen🤣 dan gaat hij snel weer terug

3 jaar geleden

Als ze iets doet wat niet mag zeg ik eigenlijk alleen: uhuh.. mag niet. Naar mijn mening zijn ze nog te jong om nu al te begrijpen / te onthouden dat ze iets niet mogen doen. Blijven herhalen totdat ze op een leeftijd komen dat ze het echt snappen. Bij mij trekt ze steeds aan de lamp dan zeg ik ook uhuh mag niet. Ze laat meteen los. Wel probeert ze uit en dan blijf ik zeggen: uhuh. En zo blijf ik doorgaan. Meerdere keren per dag, dag in dag uit.. ik ga er vanuit dat ze nu dus nog te jong is om dat te onthouden dus ik blijf herhalen. Dit doe ik ook met spullen op de tafel, ik haal niks weg, laat alles staan. (Ik heb het dan uiteraard niet over hete thee of andere dingen die gevaarlijk kunnen zijn).

3 jaar geleden

https://www.24baby.nl/baby/ontwikkeling/nee-dat-mag-niet/#

3 jaar geleden

Reactie op Annika030

Als ze iets doet wat niet mag zeg ik eigenlijk alleen: uhuh.. mag niet. Na ...
Gaat hier hetzelfde hoor. Alleen op de kastjes zitten van die vergrendeldingetjes maar dat is vooral omdat er kleine of gevaarlijke dingen in liggen voor hem. Voor de rest hebben we soms dikke lol om wat niet mag omdat hij gelijk begint te schateren en als ik hem weg til "rent" hij super schattig met z'n beentjes mee🤣

3 jaar geleden

Reactie op Annika030

https://www.24baby.nl/baby/ontwikkeling/nee-dat-mag-niet/#
Mooi en duidelijk artikel!! Mn mannetje kneep ons wel eens. Waarschijnlijk gewoon onhandig "aaien" maar dat kon best pijnlijk zijn als ik zn nageltjes niet net geknipt had. Wij zeiden steeds: voorzichtig! En als hij dat dan deed zeiden we, heel goed! Lief hoor! (Of zoiets) maar sinds een tijdje doet hij het alleen nog heel voorzichtig. Het heeft dus wel gewerkt

3 jaar geleden

Ik hoef nu maar d'r naam te zeggen op een strengere rustige toon en ze stopt waar ze mee bezig is

3 jaar geleden

Mijn dochtertje deed dit ook bij de katten, ze weten echt wel wat nee betekend hoor, als ik nee tegen haar zeg op een wat lagere toon stopt ze direct en loopt weg! Ze weet ook wat aaien is, heb samen met haar haar handje gepakt en de kat geaaid en daarbij aai of aaien zeggen, als ze nu naar de kat loopt zeg ik aaien en dan steekt ze dr vingertje uit om de kat aan te raken! Dat heeft een week geduurd en nu weet ze precies hoe of wat! Ze begrijpen echt meer dan wij denken hoor, ze weet ook al welke naam bij welke kat hoort

3 jaar geleden

Reactie op Tekno23

Ik hoef nu maar d'r naam te zeggen op een strengere rustige toon en ze stop ...
Hier ook, dan kijkt ze naar me.. draait zich om en gaat gewoon vrolijk verder..😂 ze heeft er echt lak aan

3 jaar geleden

Hier ook een boefje die lekker aan het ontdekken is. 🥰 Ze begint "nee" al wel te begrijpen. We proberen het duidelijk op een strenge maar niet boze toon te zeggen. Soms begint ze dan echt keihard te huilen omdat ze weet dat het niet mag, maar ze wil het wel graag. Zoals haar handjes in een kopje hete thee stoppen. 😅 Maar goed, dan troosten we haar, leggen haar uit waarom het niet mag (ook al snapt ze dat misschien nog niet) en laten haar zien wat wel mag.