7 Reacties
één jaar geleden
Hey! Onze kindjes zijn nu 2.5 jaar dus dat is bij de meeste gemeente echt nog op tijd met inschrijven.
Voor je een rondleiding gaat doen is het fijn om eerst het schoolbeleid goed door te lezen, kan je je hierin vinden, levert dit nog vragen/onduidelijkheden op? Dan kan je dat namelijk aan het eind van je rondleiding gelijk vragen.
Leuke vraag is naar uitstroom docenten te vragen, verwachten ze niet en als de uitstroom hoog is hoe komt dat dan?
Het fijne van naar meerdere basisscholen (en twee is soms al genoeg) is dat je de rondleidingen kan vergelijken. Hierbij zou ik wel je gevoel leidend laten zijn. Als het niet goed aanvoelt kan het praatje nog zo mooi zijn maar dan is het het vaak niet.
Wat mijn grootste tip zou zijn ga eens op de fiets na schooltijd, dus bij uitgaan school, bij het plein kijken. Hoe gaan de kinderen weg, wat is de sfeer. Ook een aantal keer rond pauze tijden of buiten speel tijd langs fietsen. Hoe gaat het er dan aan toe?
Het is even een knoop om door te hakken maar komt goed! We weten pas over heel wat jaartjes of dit de juiste keuze is geweest.
één jaar geleden
Reactie op LMR
Hey! Onze kindjes zijn nu 2.5 jaar dus dat is bij de meeste gemeente echt n ...
Wat een super fijn, uitgebreid bericht! Onwijs bedankt.
Mensen roepen dat ik nu al te laat ben etc... maar ik hoor daar eigenlijk verder niets over vanuit scholen dus ben erg benieuwd.
De tips van met de fiets ga ik zeker even doen, de scholen heb ik zelf al uitgebreid doorgenomen via internet dus even live kijken vanuit de zijlijn is inderdaad een goede tip!!!
één jaar geleden
Reactie op Kleintje1991
Wat een super fijn, uitgebreid bericht! Onwijs bedankt.
Mensen roepen dat i ...
Je bent niet te laat hoor, je kindje heeft vanaf 5 jaar leerplicht en de gemeente is dan ook verplicht te zorgen voor onderwijs in je omgeving. Het kan echter wel zo zijn dat dit dan niet jouw voorkeur school is, dus een mooi moment om een bezoek te plannen.
Mijn zoontje staat nu een aantal maanden ingeschreven en de school heeft al aangegeven dat hij daar mag komen als hij 4 is, ze gaven aan dat ik ruim op tijd ben. (En dat terwijl er hier in het hele dorp op alle 9 kdv's de komende 1,5 jaar geen plek voor hem is).
In onze wijk zitten 2 basisscholen vlak bij elkaar. Ik heb me ingelezen op de visie van beide scholen en ben bij beide scholen gaan kijken. Ik heb uiteindelijk op gevoel mijn keuze gemaakt.
Beide scholen waren echt heel leuk, ik zag dat er veel veranderd is sinds ik zelf 24 jaar geleden van de basisschool af ging, positief.
Ik heb bij beide scholen gevraagd of er grote veranderingen op de planning stonden, zoals verbouwing. Ze gaan allebei verbouwen, de school die het niet geworden is gaat tijdelijk in noodlokalen en dan een nieuw gebouw bouwen. De school waar ik voor gekozen heb gaat eerst een nieuw gebouw bouwen en blijven in het huidige gebouw tot het nieuwe klaar is. Dit heeft meegewogen in mijn keuze; voor de leraren is het misschien 'maar 2 jaar in een noodlokaal', maar voor mijn zoontje is het zijn hele kleuterklas periode in chaos en tijdelijke oplossingen, ik vind dat nogal wat.
Maar goed, lang verhaal kort, je kunt waarschijnlijk via de website of telefoon een bezichtiging aanvragen, de kans is groot dat je al snel na de vakantie terecht kunt en dan is de inschrijving snel geregeld. Waarschijnlijk kunnen ze ook direct zeggen of ze plek hebben. Als je erg twijfelt kun je uiteraard bij beide scholen aanmelden zodat je nog even bedenktijd hebt.
één jaar geleden
Reactie op Justsuus
Je bent niet te laat hoor, je kindje heeft vanaf 5 jaar leerplicht en de ge ...
Super bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik ben zowiezo van plan 2 scholen te bezichtigen. Puur ook denk ik, dat ik me niet op 1 school stort ofzo.
Even het verschil "proeven"..
Ik ga direct na de vakantie bellen, kan ik dat ook weer van t lijstje afstrepen!
één jaar geleden
Het ligt er echt heel erg aan waar je woont en hoe ‘populair’ een school is. Wij hebben op 1 school al met 1,5 ingeschreven en we weten nog niet of er plek is. 😶
Een andere school bij ons heeft nog wel plek en is ook gewoon ‘goed’.
Je zou wel aan een school kunnen vragen of ze plek verwachten, of er überhaupt een wachtlijst is etc.
Wij hebben een rondleiding/info ochtend gedaan bij de 2 scholen die hier vlakbij zijn. Bij allebei een goed gevoel, maar de ene is wat groter en komt professioneler over, de ander iets kleinschaliger en persoonlijker. Dat is net wat je zelf zoekt.
We hadden bij allebei een goed gevoel en dat is voor ons het belangrijkste.
We hebben daarnaast nog wat rondgevraagd bij buren en in de Facebook groep van onze wijk (tip!) ervaringen gelezen.
Op deze site kan je nog wat achtergrondinformatie van scholen vinden en ze daarop vergelijken: https://scholenopdekaart.nl/
één jaar geleden
Reactie op Lilaaa
Het ligt er echt heel erg aan waar je woont en hoe ‘populair’ een school is ...
Deze website kende ik niet. Dank daarvoor. Toch nog een school gevonden die me ook aanspreekt. Waarvan ik het bestaan niet wist😅.
één jaar geleden
Hier kan je pas vanaf de 3e verjaardag inschrijven en kinderen uit de omliggende wijk worden niet geweigerd zeggen ze