13 Reacties

4 jaar geleden
Ik lees mee onze dochter is 8+1 en doet dit ook ineens heel erg, schrok er een beetje van.

4 jaar geleden
Waarom baby’s bellen blazen
Dat bellen blazen is een goede oefening om alle spiertjes van de mond en tong die nodig zijn om te praten te trainen. Ook zal je kind steeds vaker geluiden na proberen te doen. Na deze fase zal je kind al heel wat gevoelens kunnen uitdrukken door geluid te maken. Zo kan hij vanaf een maand of vier lachen als hij iets grappig vindt en – helaas – ook gillen. Zie het maar als een goede training van de stembanden.
Communiceren door bellen te blazen
Zoals gezegd: door bellen te blazen (in het Engels noemen ze het letterlijk vertaald ‘frambozen blazen’), te kwijlen en zijn lippen te tuiten bereidt een baby zijn mond voor om er straks mee te kunnen communiceren. Hij oefent zijn mondspieren om met jou te leren praten. Zie het als een soort work-out voor je baby; hij leert op deze manier hoe hij zijn stem kan reguleren en van volume kan veranderen. Hij oefent mond, lippen en tong te navigeren en tot de juiste geluiden te dwingen.
Het bellen blazen en geluidjes maken zorgt ervoor dat hij de spieren van zijn lippen los van zijn kaak en tong kan gebruiken. En dat is niet alleen handig in verband met de spraakontwikkeling: het is ook een cruciale vaardigheid voor als je kind straks met een lepel gaat eten, voeding krijgt die niet helemaal gepureerd is en uit een glas gaat drinken.

4 jaar geleden
Onze dochter ook! Ik hoorde dat het komt omdat ze dan proberen geluidjes te gaan maken!

4 jaar geleden
Ik had gehoord toen dat dat betekend dat ze smaak gaan krijgen en voorbereiding op fruit hapjes dalijk. Ons zoontje van 2 maanden begint het ook te krijgen.

4 jaar geleden
Hoort bij de ontwikkeling, heeft met de spraak te maken. Onze dochter bij 5.5 week.