15 Reacties
5 jaar geleden
Volgens mij heeft hij die al gehad.. Hij is 7 weken volgens de uitgerekende datum. Hij lacht en volgt al met z’n ogen.
En het ontevreden zijn heeft hij inmiddels al best een tijd.
Maar bedankt voor het meedenken!
5 jaar geleden
ik herken het wel een beetje in je verhaal. mijn dochtertje nu 10 weken had ook zoiets en wilde voor mijn gevoel alleen maar drinken om het uur of 2 uur. nagekeken door CB en ze groeide wel gewoon goed. Als ze na BV sneller kwam gaf ik haar KV erbij. maar ze bleef onrustig en toen heb ik de stap gezet om af te bouwen. ze is nu stuk rustiger meer voldaan na de voedingen.
het gaf mij meer stress dat ze minder kreeg. de BV voelde voor namelijk leeg en aan mijn productie nu te zien dat er echt bijna niks uit komt. heb ik liever dat ze KV krijgt en dat ik meer weet dat ze genoeg heeft.
ik wil er niet mee zeggen dat t bij jou kindje ook zo is,maar hou het in de gaten. ik ben blij dat ik me dochtertje weer tevreden heb.
5 jaar geleden
Hi, herkenbaar. Ik werd ook af en toe gek van het hele tijd aan de borstvoeding zitten. Ik grap steeds dat er in onze bankstel een kuil is ontstaan waar ik sinds 8 weken zit :)
kan het clusteren zijn? Het schijnt namelijk dat je borstvoeding nooit echt op is, maar zo’n hele slappe tiet die leeg voelt, was voor mij ook aanleiding om te clusterkolven, heb het pas 1 keer gedaan, maar ga het wel weer doen.
Dit zeggen ze op borstvoeding.com over clusteren. Google zelf eens ook clusterkolven, misschien herken je je erin? Als niet, blijf zoeken en vragen, ik ben heel blij dat ik na een heftige bv periode met tepelhoedje, niet heb opgegeven. Tepelhoedje weggepleurd en ik geef nu exclusief borstvoeding en zonder kl#te tepelhoedje :)
Vaak merken ouders een aantal dagen of weken na de geboorte dat hun kind op een bepaalde tijd van de dag onrustig is, veel huilt en steeds zuigbehoefte heeft. Bij sommige kinderen gaat dit samen met een periode van wakker zijn en niet meer van voeding tot voeding willen slapen. Het kan ook samen gaan met een of meer regeldagen. Soms zijn moeders dan bang dat de kwaliteit of kwantiteit van hun moedermelk niet meer voldoende is. Ze zijn zich er niet van bewust dat het normaal gedrag is van een jong kind. We noemen het clusteren.
Vaak is het clusteren niet alleen een manier om de zuigbehoefte te bevredigen, maar ook een zoektocht naar rust en geborgenheid. Moedermelk bevat rustgevende en slaapverwekkende hormonen. Ook stimuleert het drinken aan de borst bij de baby de afgifte van het hormoon oxytocine en cholecystokinine. Het rustgevende effect van het drinken aan de borst is daarom sterker dan het drinken uit een zuigfles of het zuigen aan een fopspeen. Als een kind in een rustige omgeving mag clusteren zoals hij wilt, slaapt hij na het clusteren vaak wat langer aan een stuk. Wanneer jij zelf moe bent, kan het clusteren van je kind een handig moment zijn om ook te rusten en daarna ook zelf te slapen.
Clusteren komt vaak onverwacht en dat kan onhandig zijn. Maar een kind clustert niet om jou of anderen te irriteren of dwars te zitten. Het clusteren is een uiting van zijn behoeften. Hij kan behoefte hebben aan moedermelk, maar ook aan lichaamscontact of een rustig sociaal moment met jou.
5 jaar geleden
Misschien goed om een lactatiekundige mee te laten kijken of hij goed drinkt als je daaraan twijfelt. Wat ons richting gaf was hem voor en na het voeden wegen (niet voor de controleweging verschonen). Kan ook heel goed een sprongetje zijn of dat hij oververmoeid is (dit hadden wij. Lijkt op wat jij beschrijft dan is het buiten het voeden om drama en soms maakt de borst het zelfs erger). 120cc lijkt trouwens best veel in vergelijking met wat mijn zoontje krijgt, maar jouw zoontje kan natuurlijk zwaarder zijn (ik hanteer de formule die in jouw geval 140xgewicht:aantal voedingen is)
5 jaar geleden
Wow dit had mikn verhaal kunnen zijn. Nacht en ochtend voedingen oke en vanaf halverwege de middag zit hij uuuuuren bij me te drinken. Telkens een paar minuutjes en dan valt ie in slaap voor 5 minuten en dat gaat dus zo heel lang door.
Ik ben toen de middag voeding kunstvoeding of afgekolfde melk gaan geven en zelf die voeding gaan kolven. Tevreden baby en ik was geen uren meer bezig.
Uiteindelijk besloten hierdoor helemaal te stoppen. Productie werd steeds minder en hij liet steeds korter tussen fe voedingen (kwam ns 2 uur alweer, soms ns 1 uur al). Mijn tepels zijn nu al blij met mijn keuze.
Je kunt eem lactatiekundige vragen om mee te denken.
5 jaar geleden
Mijn dochter valt as we speak aan de borst in slaap. Soms heeft ze dat even nodig. Zat al 45 min met haar te sukkelen en steeds werd ze wakker na 10 min en was ze huilerig. Ik zit er echt niet mee. Aan de borst in slaap vallen is niet erg. De borst heeft meer functies dan alleen voeding en is ook een stukje veiligheid en geborgenheid. Ik merk dat als zij écht moe is of overprikkeld dat zij dan aan de borst in slaap wil vallen.
Ook heb ik wel eens dat ze maar wil blijven sabbelen ook al drinkt ze niet meer actief. Soms laat ik dat gewoon. Savonds heb ik minder productie dus biedt ik vaker 2 borsten aan, terwijl smorgens en overdag 1 volstaat. Ze is soms al na 8 min klaar en alsnog onrustig, dan zit er een boertje vast en drinkt ze daarna zo nog 10 minuten aan de andere kant.