29 Reacties
5 jaar geleden
Speen kan je makkelijk afleren door wanneer die 2 a 3 is hem op een gegeven moment steeds een klein stukje af tr knippen en aan je kleine uit te leggen dat het door zn tandjes komt er is dan op een gegeven moment dat hij de speen niet meer in zn mond kan houden en dus geen speen meer heeft.
Qua zuigbehoefte geef ik dus gwn de speen of eventjes mn pink voor de afwisseling
5 jaar geleden
Onze kleine man heeft ook erg veel zuigbehoefte. Na het voeden krijgt hij dan ook gewoon zijn speen. De oudste 2 hadden dat zomaar afgeleerd.. En mijn man doet hier het boeren vaak, omdat hij bij mij ook melk ruikt en blijft zoeken naar de borst. Hij gaat ook makkelijker slapen als mijn man hem weglegt
5 jaar geleden
Hier dezelfde struggles :) voordeel is wel dat ze een hele sterke nek krijgen van het headbangen 😂
In de draagzak probeer ik er een speen tussen hem en mijn borst te doen zodat deze niet uitvalt, werkt meestal wel goed. En afleiden door heen en weer te lopen/bouncen en ook even uit laten huilen.
Enige wat bij borstvoeding helpt om hem te laten stoppen met headbangen is een rondje lopen zodat hij om zich heen gaat kijken. Wat ook helpt is als ik hem aan de andere borst leg die vol melk zit en dan is hij meestal na 5 minuten knock out. Ik laat hem dan even tot rust komen en daarna voorzichtig boeren.
Heb je al een andere speen geprobeerd? Hier werkt alleen de Philips avent ultra soft. En dit werkt alleen als ik hem tegen me aanhoudt met de speen er tussen in. Hij slaapt veel beter zonder speen dus wat ik ook vaak doe als hij zo aan het snuffelen en happen is, is mijn pink aanbieden tot hij rustig is en half slaapt en dan trek ik deze zachtjes weg. Werkt eigenlijk beter dan die stomme speen die de hele tijd uitvalt.
5 jaar geleden
Tsja ik snap dat van die terughoudendheid met de speen niet. Een baby wordt niet voor niets een zuigeling genoemd. Onthouden omdat je zelf het afleren maar lastig vindt, is voor mij maar een vreemd argument. Hij heeft gewoon die behoefte.
5 jaar geleden
Bij 5 weken is er nog geen gewenning, dat komt pas later (ik dacht drie maanden), want dan neemt de zuigreflex af. Nu kan het dus gewoon. Ik heb dezelfde struggles, maar zou dit eerder borstvoedingsstruggles willen noemen;).
5 jaar geleden
Reactie op meisje89
Zou het misschien kunnen zijn dat hij behoefte heeft aan huid op huid conta ...
Zou kunnen! Dit probeer ik wel regelmatig te doen maar dagelijks lukt niet
5 jaar geleden
Tsja ik snap dat van die terughoudendheid met de speen niet. Een baby wordt ...
Hee ja het is niet dat ik helemaal geen speen wil geven, maar ik had het idee dat 4u op een dag op de speen sabbelen wel heel veel is.
5 jaar geleden
Hier een jongetje die zonder speen de hele dag schreeuwt. Is makkelijker af te leren dan een duim 😉
Wij gebruiken de avent soft, als hij diep slaapt dan valt ie zelf al uit zn mond.
En als je er klaar mee bent, zeg je gewoon dat hij nu een grote jongen is en dat de speen wordt opgestuurd naar een baby die hem nodig heeft (soort aftel kalender maken dan?) En dan gewoon met enveloppe in de brievenbus gooien. Dan is er geen weg meer terug...
5 jaar geleden
Onze dochter heeft ook enorme zuigbehoefte en wij geven daar gewoon aan toe door haar de speen te geven. Wel letten wij erop dat we niet te vaak de speen gebruiken om haar stil te krijgen als er iets anders is dan zuigbehoefte bijv wanneer zij honger heeft of huilt tijdens het verschonen.
5 jaar geleden
Reactie op MarleenH87
Hee ja het is niet dat ik helemaal geen speen wil geven, maar ik had het id ...
Ik heb geen idee wat veel is. Die van mij wilt na de voeding zujn speen. Hij drinkt heel snel en zijn zuigbehoefte is dan nog niet bevredigd. Hij laat de speen zelf uit zijn mond vallen als hij er klaar mee is. Soms is hij onrustig en laat hij de speen vallen terwijl hij er nog niet klaar mee is en dan is het bleren. Dan moet ik opstaan om hem speen weer te geven. Soms 5 keer achter elkaar. Tsja hij moet leren zelf in slaap te vallen, ik ga hem niet in slaap wiegen. Ik leg hem slaperig weg. Soms net niet slaperig genoeg. Dan maar 5x die speen aan hem geven. Ik ben weer wat strikter met zelf in slaap vallen, jij met de speen. Zo hebben we allemaal wel wat. Ik weet ook niet 100% of ik het goed doe, dit was slechts mijn gedachte over de speen. Doe wat goed voelt, elk kind is anders en er is geen perfecte manier van opvoeden. Mijn excuses als ik wat bot overkwam. 🙂
5 jaar geleden
Gewoon die speen geven.. Zuigbehoefte moet je niet negeren. Het helpt tegen darm krampjes, en ze worden er moe van. Dus slapen beter.
Je ziet later wel hoe het afleren gaat. Dat hoeft pas rond het 1e jaar... Dat duurt nog zo lang. Miss ding ze na een half jaar wel klaar met de speen.
5 jaar geleden
Ons meisje krijgt kv maar heeft daarnaast ook veel zuigbehoefte. Probeer die speen toch te accepteren want ons kindje geeft het erg veel troost tegen darm krampjes en dat ze zich ook geborgen wilt voelen. De speen afleren komt wel maar ik vind persoonlijk niet dat je dit signaal aan zuigbehoefte moet negeren omdat het moeilijk af te leren is. Misschien valt het wel mee.😊
5 jaar geleden
Ik zou ook gewoon die speen geven! Zuigbehoefte hebben ze nu eenmaal en die is er niet voor niets.
beter een speen dan een duim, en nu is je kindje nog jong en heeft nog niet zozeer door dat hij duimen heeft maar over een paar weken krijgt hij die door en begint hij daar op te sabbelen. En duimen is veel slechter voor het gebit en vele malen moeilijker af te leren, je kan er namelijk geen puntje van af knippen en ze zijn ook nooit “kwijt”
Ik geef zelf geen borstvoeding dus geen idee maar misschien kun je kolven en hem voor het slapen een flesje geven met een “moeilijke” speen. Mijn dochter kreeg het in het begin te makkelijk uit de fles en had dus de hele verdere dag zuigbehoefte, nu heb ik een speen waar ze harder aan moet zuigen, en na 20 minuten 120 ml is ze lekker moe en kan ze heerlijk rustig in slapen zonder dat ik steeds die speen in moet doen
5 jaar geleden
Hier 5,5 week en ook zuigbehoefte en geef flesvoeding. Maar wel headbangen en zoeken naar speen. Ze zijn nog zo jong en is echt niet erg als je de speen geeft. Dus nu al denken over afleren is nog niet aan de orde.
Hier ook 600 gram binnen 2,5 week aangekomen. Volgends cb is het gewoon zuig behoefte. Het is lastig, kleine zuigt hier soms zo hard dat hij de speen er uit werkt. Soms wil je het vast zetten met Tape.
Wij gebruiken een knuffel om er overdag tegen aan te leggen.