26 Reacties

2 jaar geleden

Onze zoon eet met vork en lepel. Fruit en dergelijke wel gewoon met de handen hoor...

2 jaar geleden

Met een lepel of vork, als het hem niet lukt schept hij het met z'n handje op z'n lepel. Anderen hebben niks te zeiken, zij hebben het ook moeten leren toen zij ooit kleine waren!!!! Kan daar zo boos om worden, laat kindjes toch lekker groeien en ontdekken op eigen tempo!!!

2 jaar geleden

Mijn dochter is van dezelfde leeftijd en eet ook 9 van de 10 keer met haar handen of lepel en is nu aan het leren om met een vorkje te eten. Ze probeert het met een lepel tot het haar te langzaam af gaat en dan gaan de handjes toch echt het bordje in 😂

2 jaar geleden

Hier bijna alles met handen en anders geven wij het nog met een vork. Het aanprikken lukt haar niet. Ik vind het ook geen probleem haha. Komt vanzelf!

2 jaar geleden

Ons zoontje eet sinds deze week met een vork, maar ik zou me niks aan trekken van wat een ander zegt of denkt hoor..

2 jaar geleden

Hij peuzelt met de handen als hij niet wil eten, maar hij eet eigenlijk altijd met een lepel. Wel moeten wij bijna altijd voor hem wat op de lepel doen. Fruit meestal met de handen en af en toe met de vork. Hij begint het prikken nu door te krijgen.

2 jaar geleden

Hier eet hij meestal met een lepel, af en toe een greep met de handjes. Dat gaat best goed, hij kan het allemaal heel goed zelf. Soms is hij lui en krijg ik de lepel in mijn handen geduwd om hem toch nog even te voeren. Fruit met een vork gaat ook prima. Men hoeft niet te oordelen het ene kind is het andere niet.

2 jaar geleden

Wij hebben al vrij snel lepel en vork voor onze dochter bij haar bordje gelegd. Ze mag (nog steeds) zelf kiezen. De ene keer eet ze met lepel/vork en de andere keer met haar handen. Het is juist heel goed om met handen te eten. Eten is voor de kleintjes niet alleen een levensbehoefte, maar ook een ontdekkingsreis. Hoe voelt het aan je handen en in je mond? Lekker met handen laten eten! En geef de mogelijkheid met bestek te eten.

2 jaar geleden

Lekker die afkeurende blikken negeren. Het is een kind van nog geen 2 🥰 Mijn kind gooit met eten of kiept z’n bord om als hij vol zit. Heel irritant, maar ik ben blij dat hij zelfstandig eet en niet kieskeurig is. Ik weet gewoon dat ik deze tijden ook ga missen. M’n zoontje eet ook meestal met z’n handen. Geef hem de laatste tijd vaker een vork zodat z’n motoriek fijner wordt. Als hij niet iets kan pakken met z’n vork, pakt hij het snel met z’n hand. Helemaal prima ☺️

2 jaar geleden

Hier eet ze vanaf 1 jaar met de vork of lepel maar ook nog regelmatig met de handen als dat makkelijker is. Maakt toch ook niet uit, zijn kleine kinderen toch! 😀

2 jaar geleden

Ons zoontje van 20 maanden eet ook met de handen. Als we hem de vork direct geven gaat hij klieren en eet hij niet meer. Dus nu geven er de vork als hij bijna klaar is met eten om te oefenen. Toetjes eet hij dan wel weer prima zelf met de lepel 😄

2 jaar geleden

Mijn zoontje eet het liefst met een lepel of vork in beide handjes. Of met alleen 1 lepel en legt dan met z'n andere hand het eten op de lepel om het zo van de lepel te eten. Of papa of mama moet hem voeren. Ligt aan de dag/vermoeidheid. Tot gisteren 🤣 Toen ging zelfs de yoghurt met z'n handjes ipv de lepel.. Ik vind voorlopig alles goed, zolang hij eet, niet alleen maar speelt en hij niet met volle lepels eten gaat zwaaien. We zijn bewust begonnen met hem zelf yoghurt laten eten met de lepel omdat dat de minst vlekken geeft op witte muren..

2 jaar geleden

Mijn zoontje kan wel aardig prikken met een vork en redelijk beschaafd eten met een lepel, maar meestal heeft hij daar het geduld helemaal niet voor en gaat hij na een paar happen lekker verder met z'n handen. Ik vind zelf dat daar niks mis mee is en ga hem ook zeker niet 'corrigeren'. Hij eet zelfstandig en oefent met de handjes ook z'n fijne motoriek. Als jij het prima vindt dat je kleine met de handen eet, dan zou ik me niks aantrekken van wat je ouders daarvan vinden;)

2 jaar geleden

Alle onderstaande berichten zijn een feest der herkenning. De verwachtingen van je schoonouders zijn zwaar onrealistisch. Helemaal als je laat zien dat je bezig bent hem hierin op te voeden.

2 jaar geleden

Ons zoontje kan vrij goed met een lepeltje en vork overweg maar hij pikt ook vaak met z'n handjes het eten op. Hij is ook 20 maanden, het interesseert me geen reet wat anderen er van vinden -> ik kan lekker rustig zelf eten :)

2 jaar geleden

Alles met handen

2 jaar geleden

Behalve yoghurt, dat kan ze zelf en doet ze zelf met een lepeltje

2 jaar geleden

Hier ook nog alles met de handen. Ik maak me er niet druk om, komt vanzelf wel :)

2 jaar geleden

Hier wisselt het elkaar af. Ze kan best goed eten met een vork of lepel maar soms vertikt ze het ofzo. Er wordt ook nog regelmatig met eten gegooid hier 😜 ik moet lachen om die afkeurende blikken.. mijn ouders zeggen ook regelmatig dat ze zo’n smeerkees is, dan zeg ik Hallo het kind is pas 1 🙈

2 jaar geleden

Mijn dochter eet wisselend met bestek of handen. We leggen altijd bestek voor haar klaar, maar ze kiest zelf. Op deze leeftijd is dat heel normaal. Voorlopig ook nog wel. Het hoort bij het ontdekken van het eten, ook als ze het al meerdere keren op hebben. Kinderen ontdekken en leren veel van het voelen van dingen. Dus is het eigenlijk heel normaal dat ze willen eten met hun handjes. Hier eet ze toetjes wel met een lepel, maar daar kiest ze zelf voor.. eten met bestek kan ze ook wel (ze kan met een vork overweg en de lepel lukt ook aardig), maar het over grote deel van de tijd heeft ze in haar ene hand een lepel of vork en eet ze met haar andere hand 😜