28 Reacties
5 jaar geleden
Ook ik heb een fluxus bevalling gehad (2L verloren), dit omdat de nageboorte niet uit zichzelf kwam in de tijd die daarvoor staat.
Binnen 10min werd ik naar de OK hiervoor gereden.
Na de operatie heb ik een zak van 500ml toegediend gekregen en mocht ik na 24uur na huis. Ze twijfelde om mij nog een tweede zak toe te dienen ivm risico’s. Ik heb toen recept gekregen voor de ijzertabletten maar mocht daar niet gelijk mee beginnen.
Ik heb 3 dagen geleden de vk huilend opgebeld omdat ik merkte (toen 11 dagen na de bevalling) dat ik na het douchen licht in m’n hoofd was en er wel mee wil beginnen.
Ik slik nu 4 dagen de pillen, nog geen bijwerkingen. Ik let goed op vezel inname en ook iedere dag ijzerrijke voeding, floradix en roosvicee fero.
Ik vind de nasleep niet niks, dat je ene moment weer zo energieloos kunt voelen.
5 jaar geleden
Ik heb niet al teveel bloed verloren. Maar ze zijn net voor mijn bevalling erachter gekomen dat ik extreem ijzer te kort had.
Dus kreeg voor mijn 2 liter bloedtransfusie en na de bevalling 3 liter bloedtransfusie. Totaal 5 binnen 24 uur.
Artsen zeiden ook als ik geen bloed had gehad dat ik de bevalling niet had overleefd.
Ik heb super goeie hulp gehad en nog steeds maar door deze ervaring weet ik nog niet wat ik er mee moet en dubbele gevoelens en emoties. Kan niet uitleggen. Ene kant denk ik moet ik alsnog hulp zoeken , ik ben niet depressief maar wil ook niet dat ik straks langzaam die richting op ga.
Sorry ik heb geen tips voor je , maar lees graag mee omdat ik wel wat dingen herken in je verhaal.
Ik ben 25 dec. Bevallen.
5 jaar geleden
Reactie op Wendy28
Ik heb niet al teveel bloed verloren. Maar ze zijn net voor mijn bevalling ...
Hoi. Ze zijn er bij mij ook achter gekomen dat mijn ijzer te laag is. Ik ben alleen nog niet bevallen. Ik heb wel een ijzer infuus gehad en gebruik medicatie maar het lijkt allemaal niets te helpen. Mag ik vragen wanneer ze er bij jou zijn achter gekomen en welke acties er zijn ondernomen?
5 jaar geleden
Hai, ik heb bij mijn fluxus bevalling 3,5 liter bloed verloren. Na 4 zakken bloed heb ik nog steeds maar een hb waarde van 4,4 waardoor ik niet rechtop kan zitten of staan.
We zijn nog in het ziekenhuis en hopen morgen naar huis te gaan. Hier zal ik dan gebonden zijn aan bed de komende tijd. Ik voel me een waardeloze mama want geen bloed is geen borstvoeding en ik kan haar niet eens oppakken wanneer ze huilt. Ik kan geen luier verschonen, het badje heb ik gemist, aankleden kan niet. Het enige dat kan is knuffelen wanneer ze bij me wordt gelegd en haar aanleggen om de borstvoeding wel te stimuleren.
Hier in het ziekenhuis adviseren ze te kijken naar de feiten:
Ik ben teveel bloed verloren, mijn waardes zijn te laag.
Ik heb hierdoor geen energie en moet herstellen.
Dit is een lang herstel waarbij te snel gaan alleen maar tegenwerkt.
Ik ben aan bed gebonden en anderen moeten hier omheen werken.
Als je dit zo als lijst weet te accepteren zal het herstel veel sneller gaan. Dit omdat je jezelf remt in teveel doen wat je wel geneigd bent te doen.
Dit is het enige advies dat ik je kan geven. Tijd heelt alle wonden, maar je moet eerst je situatie accepteren. Succes!
5 jaar geleden
Het klinkt gek, maar fijn om ervaringen van andere mama’s te lezen over dit onderwerp... Ik ben nu bijna 4 weken geleden bevallen van ons eerste kindje. Ons kleintje moest binnen 10 minuten persen geboren worden vanwege een té hoge hartslag (niet bepaald een pretje 😅..).
Eenmaal geboren normaliseerde haar hartslag niet en werd zij helaas bij ons weggehaald en naar de kinderafdeling gebracht voor verder onderzoek. Helaas ging het met mij ook niet goed na de bevalling en heb in korte tijd 2L bloed verloren omdat de placenta niet direct vanzelf los kwam. Vanwege de fluxus heb ik twee bloedtransfusies gekregen en heb twee dagen moeten herstellen in het ziekenhuis. Ons kleintje moest ook ter observatie blijven maar lag met papa op een andere kamer, anders kon papa niet blijven (erg krom). Gelukkig mochten we na een aantal dagen als nieuw gezin eindelijk naar huis.
Door de valse start is de borstvoeding niet echt op gang gekomen, hebben wij niet als kersvers gezin samen kunnen zijn na de bevalling en heeft ‘t een tijd geduurd voordat ik haar zelf heb kunnen tillen/verschonen etc. vanwege de flauwtes.
Mijn advies: pak zoveel mogelijk rust tijdens de kraamperiode en praat er veel over. Misschien kunnen nagesprekken met de verloskundige/gynaecoloog helpen? Dat heeft bij mij wel geholpen. Sterkte in ieder geval en ik hoop dat je het uiteindelijk een plekje kunt geven en kan gaan genieten 😘.
5 jaar geleden
Reactie op miieesss
Hoi. Ze zijn er bij mij ook achter gekomen dat mijn ijzer te laag is. Ik be ...
Ze waren al bezig met voorbereiden voor inleiden. Had ruime 2cm en weeen waren al begonnen.
Maar infuus prikken was niet te doen. Ze zeiden dat ze met inleiden standaard even testen maar het had al veel eerder gemoeten. Ik had geluk dat mijn vliezen nog niet gebroken waren en tijd had voor bloedtransfusie.
Mijn ijzer was een 3. Terwijl het tussen 6 en 8 moet zitten.
Ze waren ook verbaasd dat ik binnen kwam lopen.
5 jaar geleden
Op 18 december vroeg in de ochtend bevallen en daarbij ruim liter bloed verloren. De kleine is kort (ongeveer een minuutje) bij me op de borst gelegd en daarna moest ik door naar de OK. Een dag later heb ik twee zakjes transfusie gehad a 280ml per stuk. IJzertabletten ga ik niet slikken. Behalve heel moe voel ik me best prima. Maar als ik ‘veel’ doe op een dag merk ik echt dat het me daarna opbreekt. Gisteravond kort op visite geweest en vandaag bijna de hele dag in bed gelegen en in de avond eindelijk een keer gedoucht.. En als de kleine bijvoorbeeld in de ochtend in bad gaat, doe ik de volgende activiteit pas in de middag. Dus ik spreid ook heel erg de dingen die ik ‘moet’ doen. Kraambezoek voor vanavond ook afgezegd, omdat ik te moe was. En moest dan kiezen tussen douchen en visite. Dan gaat douchen voor 😊
De vermoeidheid uit zich bij mij niet echt in lichamelijke ongemakken, behalve af en toe buikkrampen. Bij mij uit zich het vooral in huilbuien, maar gelukkig heb ik een hele lieve vriend die wanneer het nodig is de nachtvoedingen van me over neemt (we doen sowieso om en om, maar als ik heel moe ben doet hij meerdere achter elkaar).
In het begin probeerde ik ook nog borstvoeding te geven, maar de kleine hapt niet goed aan en in combinatie met mijn vermoeidheid was dat gewoon mentaal niet haalbaar voor mij. Ik ben zo blij dat ik over gegaan ben op kunstvoeding maar dat ik wel mijn best heb gedaan 😊
Maar dat mijn vriend het kan overnemen als ik kapot ben, dat is zo fijn!
5 jaar geleden
Ik ben 2,5 liter bloed verloren. Dit door een nood knip om ons mannetje er snel uit te krijgen. Hij had navelstreng om zn nekje. Gingen voor de check voor hem met ambulance naar het ziekenhuis maar daar aangekomen ging het met mij ook heel slecht. Heb ook bloedtransfusie gehad. En merk ook nu na 10 dagen nog steeds dat ik snel moe ben. Soms wat duizelig. Of wazig zien..
5 jaar geleden
Reactie op Wendy28
Ze waren al bezig met voorbereiden voor inleiden. Had ruime 2cm en weeen wa ...
O ja. Nu ben ik thuis maar krijg om de 4 dagen vitamine b12 injecties komende 10 weken en afspraak met internist. En foliumzuur niet van compleet mama die je kan kopen maar andere via apotheek op recept dan. Elke dag innemen.
5 jaar geleden
Ik ben in bad bevallen en weet dus niet hoeveel aan bloed ik daar ben verloren. Mijn placenta kwam pas toen ik weer op de kamer lag. Ze hebben mij een spuit in mijn bovenbeen gegeven om de placenta te laten komen omdat je baarmoeder dan verkrampt. Daarbij zeiden ze dat ik niet veel bloed kwijt was. Echter een week daarna ben ik nog gecurreteerd omdat er een placenta rest achter was gebleven en ben ik meerdere grote stolsels verloren. Sindsdien merk ik dat ik enorm duizelig ben en als een dronkenlap rond loop. Ik moet met mijn ogen echt op één punt focussen anders gaat het niet goed. En merk dat mijn hart in heel mijn lichaam bonst. Volgens de huisarts heb ik nu bloedarmoede, maar krijg er geen ijzer tabletten voor. Ons meisje is nu 4 weken oud en nog voel ik me zo beroerd. Ik ga morgen weer de huisarts bellen om mijn klachten door te geven en ga vragen of ze opnieuw mij bloed willen prikken om alles na te laten kijken.
5 jaar geleden
Ik ben 5 weken geleden bevallen van een zoon. Hij werd op de OK met de vauum gehaald en ik heb ook meer dan een liter verloren. In het ziekenhuis kreeg ik de keuze tussen ijzerpillen, een ijzerinfuus en bloed bijgeven. Ik heb het infuus gekozen, omdat je lang de pillen moet slikken wil je je wat beter voelen. Ook zat ik met een totaal ruptuur niet op harde ontlasting te wachten. Nu 5 weken laten ben ik weer helemaal up and running.
5 jaar geleden
1,5 liter bloed verloren en daardoor hb van 7 naar 4,5 nadat de placenta operatief is verwijderd. Ik kreeg ook de keus bloedtransfusie, ijzer infuus of ijzer tabletten. Na infuus gekozen te hebben raadde de dokter met klem een bloedtransfusie aan. Dit voor de snelheid, zag er uit als een dweil. Hier door voelde ik me de volgende dag wel een stuk beter. Hb naar 5,5 gegaan en de rest moet je lijf gaan doen. Even je hb laten checken kan denk ik geen kwaad.
5 jaar geleden
Pff ik reageerde dus suuuuuper heftig op die ijzerpillen!!! Nu 7 dagen verder (3 dagen pillen geslikt) en ben er mee gestopt sinds gister, voel me al heel veel beter. Ik werd er dus super misselijk van, met enorme hitte aanvallen, trillen en zelfs stuiptrekkingen. Heel eng. Gelukkig was mijn HB niet heel laag na de bevalling dus ga het nu oplossen verder met floradix en voeding. Geen bekende bijwerkingen maar het begon duidelijk 3x een half uur na inname van de pil. Voelde me volgens mij uiteindelijj slechter van de pillen dan het bloedverlies zelf 🤣
5 jaar geleden
Bij m’n eerste bevalling ruim 3 liter bloed verloren. Na m’n missed abortion ook in ziekenhuis beland ivm te veel bloedverlies. Nu bij deze bevalling bijna 2 liter bloed verloren. Bij mij trekt mijn baarmoeder niet goed samen na de geboorte van de placenta. Ben daardoor bij de bevallingen meteen naar de OK gegaan. Heb de laatste keer een ballon in m’n baarmoeder gekregen. Omdat ik had verwacht dat ik weer zou blijven bloeden heb ik voor de bevalling ervoor gezorgd dat mijn hb zo hoog mogelijk was met behulp van floradix. Na de eerste bevalling heb ik maanden moeten herstellen, na de laatste bevalling kon ik de volgende dag vrijwel alles weer doen. Wereld van verschil als je met een hoog hb start. Dus mocht er nog een keer een kindje bij jullie komen, denk dan aan de floradix in de zwangerschap. Houd er rekening mee dat je herstel lang kan duren en praat er vooral over met je omgeving en/of bijvoorbeeld je huisarts/verloskundige/gynaecoloog. Het is niet niks zo’n start en vond het ook wel deels traumatisch. Doe rustig aan!
5 jaar geleden
Vier weken geleden bevallen en ruim twee liter bloed verloren (nood knip en placenta liet niet snel genoeg los). Heb direct zout toegediend gekregen en moesten nog een nacht blijven ter oberservatie. In de middag ('s ochtends om 6.00 uur bevallen) is nog eens bloedgeprikt en toen had ik als waarde 5.6 Tijdens mijn zwangerschap had ik erg hoge HB-waarden. De hoogste die gemeten is, was 8.9 De eerste dagen heb ik denk op vooral op adrenaline geleefd, want merkte nauwelijks dat ik een laag HB had. Tijdens dag 4 en 5 in de kraamweek kreeg ik wel meer last van duizeligheid en licht in m'n hoofd. Ben zelfs een keer onderuit gegaan onder de douche. Gelukkig was de kraamhulp dichtbij, zodat ze me kon helpen! Heb vanuit 't ziekenhuis ijzertabletten gekregen en slik nog steeds Floradix. Na twee weken merkte ik echt wel verbetering! Kan nu weer 5 kilometer wandelen, zonder dat ik ergens last van heb 😊 Wel bijzonder om te lezen dat elk ziekenhuis anders handelt...