23 Reacties

5 jaar geleden

De beentjes van ons kindje vielen ook op... de verloskundige en echoscopiste maken zich geen zorgen, het maagje was nl. goed gevuld. Ze houden het bij ons ook in de gaten. Snap dat je je zorgen maakt, deed ik ook. Maar het is fijn dat ze het extra in de gaten houden, zo moet je maar denken :)

5 jaar geleden

Hier ook allen het buikje. Ben 31 weken en buikje zit op 28w en 3d. Dat is wel iets meer dan beneden de curve. Ik heb al zoontje van 3 jaar die is geboren met 40w en 3d en woog maar 3104gram. Ze weten dat wij geen grote kindjes maken, maar dit baart hun wel zorgen. Wij krijgen nu elke 2 weken een extra echo, groeit hij op deze lijn verder is geen probleem. Stagneerd het worden we door gestuurd en moet de toevoer van de navelstreng/placenta na gekeken worden. In ergste geval moet hij eerder gehaald worden omdat sommige kindjes het op een bepaalde periode beter doen buiten de buik dan binnen de buik. Dus snap je bezorgdheid, want wij leven ook continue in onzekerheid en weten niet waar we aan toe zijn🙈🙊😥

5 jaar geleden

Hier hetzelfde. Met 20 weken hoorde wij: oh ze heeft mooie lange benen. Met groeiecho 29 weken: oh ze heeft korte benen. Wij zijn beide niet klein dus moet vanmiddag weer. Maar ik maak mij echt geen zorgen. Ze werkt vaak niet mee dus ik denk dat het gewoon een fout meting is ofzo.

5 jaar geleden

Vriendin van mij kreeg dit nieuws ook. Heeft tussen de 25-36 weken in enorme onzekerheid gezeten omdat steeds het nieuws was dat de beentjes te klein zouden zijn. Bij 36 weken was er ineens niks aan de hand. Kindje is inmiddels geboren en is helemaal prima in orde en in verhouding. Dat is het nadeel van regelmatige controles. Ze kunnen een hoop (vaak ontetechte) onzekerheid brengen. Als je vk inschat dat er niks aan de hand is, dan zal dat ook zeker zo zijn. Ik hoop voor je, dat je het een beetje los lunt laten, want het is niet fijn om zo in onzekerheid gebracht te worden.

5 jaar geleden

Met de 20 weken echo was het hoofdje groot, buikje normaal, beentjes lang. Met 30 weken liepen de beentjes een klein beetje achter op de curve. M'n 1e heeft ook een lekker groot koppie, was niet gezien op de echo's, dus de echo's zeggen ook niet alles 😉 Als de kleine lekker beweegt en op de echo's te zien is dat de kleine groeit, dan zal het vast wel loslopen 🤗

5 jaar geleden

Sinds de 20 weken echo ook een kindje met te korte benen. Doorgestuurd naar het AMC voor prenatale diagnostiek (een GUO). Daar concludeerde zij het zelfde en 2 weken later nogmaals daar geweest om te kijken hoe het groeide. Alsnog te klein, de hele baby was nu te klein met dus nog extra kleine benen, en overgedragen naar een ander ziekenhuis om daar onder controle te blijven voor de groei. Elke 2 weken nu een groei echo wat er telkens uit ziet als zijnde te klein. Hij groeit op zijn eigen lijn verder dus als de echo van volgende week goed is dan mag ik weer terug naar de verloskundige. Ik lees het momenteel erg veel dat met name benen te klein lijken. Ik heb zelf al vanaf de 20 weken echo zoiets van als de experts zeggen dat er geen reden tot zorg is, dan is dat zo! Daar hou ik mij aan vast. Als alles er verder goed uit ziet, de placenta En de navelstreng goed functioneren en de baby op z’n eigen lijn groeit is er niks aan de hand. (Dat is mijn instelling iniedergeval)

5 jaar geleden

Hier ook de beentjes kleiner dan de rest dat wel 'in verhouding verhouding' is. Maak me er geen zorgen om. Als de arts zegt dat het verder goed is, dan zou ik daar ook vanuit gaan. De ene is nou eenmaal kleiner dan de ander. En als je het echt niet vertrouwd wellicht een second opinion

5 jaar geleden

Is een groeiecho standaard? Heb er nog niks over gehoord van mij VK

5 jaar geleden

Reactie op MariaF5

Dit was ook mijn vraag. Ik heb vanmiddag een afspraak bij de verloskundige, dan maar meteen vragen. Ook nog niets over gehoord.

5 jaar geleden

Van het begin af aan horen wij al dat de beentjes onder gemiddeld zijn. Wij zijn zelf ook niet heel groot en de kinderen groeien wel, dat is volgens de gynaecoloog het belangrijkste. Hopelijk kun je het voor jezelf een beetje loslaten, en blijf je er niet teveel over nadenken.

5 jaar geleden

Reactie op MariaF5

Volgens mij krijg je met 32 weken standaard een groeiecho. Al die groei echo’s die ik (en de meeste hier) heb zijn omdat er dus iets “afwijkt” van de norm. Dan wordt het gemonitord. Dus geen extra groei echo’s is juist positief naar mijn weten ;)

5 jaar geleden

Bij ons lopen de beentjes ook een beetje in achter. Maar zijn zelf ook de langste niet. Werd gezegd door gyno en vk ons geen zorgen te maken. Ze zullen de kleine wel in de gaten houden met groei echo's. En trouwens als 20 weken echo goed was hoe komt het dat je dan nu een groei echo moest? Deze zijn namelijk niet standaard.

5 jaar geleden

Reactie op MariaF5

Een groeiecho krijg je alleen bij bepaalde omstandigheden als ze bijvoorbeeld de groei niet aan de buitenkant goed kunnen voelen of als ze een afwijkende groei vermoeden. Sommige verloskundigen bieden rond week 30 een groeiecho aan als service, maar het is geen standaard. Als het niet in je behandelplan staat dan krijg je deze dus niet zomaar aangeboden. Dit is eigenlijk een positief iets, want dat betekent dat ze geen afwijkende groei vermoeden.

5 jaar geleden

Reactie op Dec2020

Dit was ook mijn vraag. Ik heb vanmiddag een afspraak bij de verloskundig ...
Nee dat is niet standaard doen ze eigenlijk alleen als obv de normale controle iets afwijkend wordt geconstateerd of vanwege medische indicatie. Meer echo’s worden door de verzekering ook niet vergoed zonder indicatie. Overigens in sommige praktijken doen ze dit wel als standaard.

5 jaar geleden

Reactie op FreyFrey

Bij ons lopen de beentjes ook een beetje in achter. Maar zijn zelf ook de ...
Bij onze vk praktijk doen ze standaard een groei echo. Dus zal wellicht verschillen per praktijk ☺️.

5 jaar geleden

Reactie op Maxxii3

Hier ook allen het buikje. Ben 31 weken en buikje zit op 28w en 3d. Dat i ...
Vervelend voor jullie zeg, snap dat je in onzekerheid zit! Zo te lezen gebeurt het vaker en loopt het gelukkig vaak met een sisser af. Hopelijk is dat voor jullie straks ook het geval en valt het allemaal reuze mee!

5 jaar geleden

Net vandaag met 28+5 wkn een groeiecho gehad. Bij de 20wkn echo zei de arts dat hij heel gemiddeld is alleen dat hij wat lange armpjes en beentjes heeft. Vandaag was hij weer heel gemiddeld alleen de beentjes waren wat aan de kleine kant🤔 Maar ze gaf aan er altijd wat marge is en dat ze de beentjes iets minder belangrijk vinden dan het rompje en het hoofdje. Met 30 wkn hebben we weer een echo, (in het ziekenhuis) zal het dan weer eens vragen, maar maak me er niet te druk om

5 jaar geleden

Net aan de verloskundige gevraagd. Hier doen ze met 35 weken de groei echo, omdat ze dan een meest betrouwbare inschatting kunnen maken voor een gewicht en lengte bij 40 weken. Maar gelijk een afspraak voor gemaakt.

5 jaar geleden

Reactie op Dec2020

Net aan de verloskundige gevraagd. Hier doen ze met 35 weken de groei echo ...
Aanvulling; als er geen medische indicatie of andere reden is dat ze het vaker of eerder willen/ moeten checken.

5 jaar geleden

Ik heb hem vandaag gehad. Geen reden of indicatie voor die echo. Bij mijn praktijk dus standaard! Bij ons was alles heel gemiddeld. Ze zei ook sowieso dat alle babys anders zijn, net als wij. De ene heeft een langere romp en kortere benen of andersom! Ze zei dat ze het buikje het belangrijkste vinden..