23 Reacties
5 maanden geleden
Ik zou denk ik straks met mooi weer gewoon geen luier aan doen en lekker de tuin in. Potje daar neerzetten en daar het anders maar lopen. En mocht je op het potje zitten of een plasje doen, overdreven blij en trots doen. Hele dikke knuffels en kus geven. Daarna de hele dag door nog herhalen dat je zooooo trots bent. Dit hielp bij mijn dochter om van het tutje af te komen en snachts zindelijk te worden!
5 maanden geleden
Hier hetzelfde, ze durft absoluut niet meer op het potje/wc. Ze raakt helemaal in paniek als ze moet plassen en het niet in haar luier kan doen. En uiteindelijk dus een nat onderbroekje. We hebben echt alles geprobeerd, met luier om op het potje zitten, zonder luier, stickers, cadeautjes… niets helpt.
We hebben in overleg met de peuterspeelzaal nu besloten om het even helemaal los te laten en niet aan te dringen/proberen. Ze laten haar nu telkens kijken als de andere kindjes ook gaan plassen en mocht ze over een paar maanden nog niet durven, schakelen ze de pedagoog op school in 👍🏻
Blijkbaar is het voor haar op dit moment heel lastig om die controle los te laten…
5 maanden geleden
Reactie op Dolfijn12
Hier hetzelfde, ze durft absoluut niet meer op het potje/wc. Ze raakt helem ...
Dat is ook waar ik op uitkwam. Je kunt stimuleren maar niet afdwingen. Spannend en lastig met 4e verjaardag die dichterbij komt maar toch voor nu idd maar loslaten.
Wanneer wordt jullie dochter 4. En heeft ze nu wel of geen luier om? Veel succes
5 maanden geleden
Reactie op ericaatje88
Dat is ook waar ik op uitkwam. Je kunt stimuleren maar niet afdwingen. Span ...
Ze is van 29 december, dus nu bijna 3,5
Ze heeft eigenlijk altijd een luier om, tenzij ze er zelf om vraagt. En dat is heel af en toe en dan kan ze het rustig de hele ochtend ophouden. Maar uiteindelijk toch een ongelukje omdat ze niet op het potje durft
5 maanden geleden
Reactie op Dolfijn12
Ze is van 29 december, dus nu bijna 3,5
Ze heeft eigenlijk altijd een luier ...
Oh dat is heel dicht bij elkaar.onze dochter is van 30 december.
Ze wil nooit zonder luier. Ik probeer van de zomer wel in de zwemluier te laten lopen. Die lekt door en dan wel zien hoe ze reageert. Veel succes
5 maanden geleden
Poeh, herkenbaar. En lastig he! Mijn zoontje is volgens mij al helemaal zindelijk, maar hij wil absoluut niet op het potje of de wc. Hij kondigt het continu aan. 'Mama, ik moet plassen'. Dan zeg, ik 'Kom maar, gaan we naar de wc'. 'Nee mama, ik heb toch een luier om'. Elke ochtend droog, geen plas meer 's nachts. Maar wij moesten het omdat hij continu in paniek raakte ook echt minimaal 5 maanden er geen aandacht aan besteden.
Aangezien hij nu zo goed aangeeft dat hij moet plassen, denk ik dat ik hem binnenkort 3,5 maak. Dat we een feestje geven. Taartje eten, etc. En dat kindjes van 3,5 geen luiers meer passen. Benieuwd of dat werkt 🙈 Het maakt me iig echt wanhopig.
5 maanden geleden
Heb je dat sticker programma gecombineerd met geen luier meer om te doen? Dat schijnt het beste te werken. Niet in geval van Dolfijn haar kind, maar denk wel een poging waard nog bij jouw kind? Wij hadden toen in kerstvakantie gezegd je bent nu 3, vanaf morgen geen luier meer. En toen gewoon alleen nog met slapen luier aan. En dan elke keer plasje of poep op de wc inderdaad een sticker. Beginnen met klein stickervel, 3 stickers is cadeautje. Op dag 3 moest ze 5 stickers, op dag 4 zeven stickers etc. Na dag 2 overigens niet meer in broek geplast alleen nog gepoept. Eerste 2 dagen waren we dus wel even aan huis gekluisterd want anders is het te moeilijk als ze het ook direct moeten kunnen uitstellen. Maar op dag 7 volledig zindelijk overdag, diploma gemaakt en gestopt met het beloningssysteem. Nachtluiers heeft ze toen nog 3 maanden aan gehad. Gewoon totdat ik merkte dat ze al veel ochtenden droog wakker werd en ze zei zelf ook ik hoef geen luier.
5 maanden geleden
Oh en in ons geval was het dus echt, geloven in het programma en echt 7 dagen doorzetten en niet denken oke toch maar weer die luier aan. Terwijl ze dus echt dagenlang in haar broek poepte maar op dag 7 was ze het zelf ook echt zat met die poepbroeken en ging ze het toch maar op de wc doen ;)
5 maanden geleden
Reactie op Anne47
Oh en in ons geval was het dus echt, geloven in het programma en echt 7 dag ...
Dank voor je tip. Wss bedoel je de zindelijkheidsbox. Ja dat hebben we ook geprobeerd toen ze 3 was geworden. Was in de kerstvakantie. Wel gelijk geprobeerd om haar veel op potje en wc te zetten in plaats van de vieze broeken af te wachten. Maar hier kwam steeds meer aversie tegen. Ik denk nu ook dat we het een tijdje te hard hebben geprobeerd en dat zij zich daardoor ook alleen maar meer verzet
5 maanden geleden
Reactie op Liefkleintje88
Poeh, herkenbaar. En lastig he! Mijn zoontje is volgens mij al helemaal zin ...
Oh ook echt lastig ja. Vooral wetende dat hij echt wel zover is. Dat weet ik bij onze dochter niet zeker. Ze meld zich niet als ze vieze luier heeft en is er ook niet vies van. Wel regelmatig droge luier na de nacht. Ik heb wel het idee dat ze in grote hoeveelheden plast en niet kleine beetje hele dag door wat ze meer doen als ze kleiner zijn volgens mij.
We fijn om zo de ervaringen van andere ouders te lezen
5 maanden geleden
Reactie op ericaatje88
Dank voor je tip. Wss bedoel je de zindelijkheidsbox. Ja dat hebben we ook ...
Ik ken de zindelijkheidsbox niet! Heb het gewoon zelf zo gedaan omdat ik had gelezen dat je beloningssysteem moet combineren met geen luiers meer aantrekken. Maar balen zeg dat dat niet werkte! Wij gingen haar niet op potje zetten maar zei gewoon elk half uur: zeg jij het als je moet plassen of poepen? Was ook een tip die ik las, dus niet vragen moet je plassen? Haar op vaste momenten op potje zetten had hier ook echt geen zin met die eigen wil haha, dan werd het alleen maar strijd en negatief. Kan me voorstellen dat je het nu even laat! Hoop dat je dochter over een tijdje weer de positiviteit terug krijgt :)
5 maanden geleden
Reactie op Anne47
Ik ken de zindelijkheidsbox niet! Heb het gewoon zelf zo gedaan omdat ik ha ...
Oké de zindelijkheidsbox werkt precies zo. In 7 dagen zindelijk, geen luier om. Eerste vel 3 stickers, dan 5, dan 7 en volgens mij de laatste 9.
Maar die eigen wil, pffff 😊
Die heeft ze heel duidelijk, veel meer dan onze zoon van 6. Horen we ook van de opvang terug. Niet zo vervelend dat ze echt niet luistert maar wel dat ze een sterke eigen wil heeft.
We gaan het zien. Ik zal het hier wel posten als er ontwikkelingen zijn
4 maanden geleden
Luier uitlaten misschien een optie? Ik zie dat dit bij de meeste het beste werkt op de opvang om ze zindelijk te krijgen. Werk zelf in de opvang. En belonen met stickers helpt ook meestal wel. Sommige zijn er nog niet klaar voor, maar proberen te blijven stimuleren. Al zet je het potje beneden midden in de woonkamer!
4 maanden geleden
Misschien nog een tip.. luierbroekjes halen.. eigenlijk heten het oefenbroekjes. Dit zijn geen echte onderbroeken en ook geen echte luiers🤣. Het oefenbroekje laat wel voelen als je kindje een plasje of poepje heeft gedaan. Maar het lekt niet gelijk overal doorheen. Omdat ze hier meer voelen dat er iets in hun “luier” oefenbroekje zit, kan dit een apart of vervelend gevoel geven. De broekjes kan je niet zoals een luier een paar uur omhouden. Want dan kan het wel gaan lekken.
Dan heeft ze toch een soort luier om, maar dan voelt ze er ook wat van. Misschien gaat ze dan ook zelf aangeven dat ze gepoept of geplast heeft.
Ik heb de mijne pas bij de zeeman gehaald, maar daar zijn ze niet altijd meer leverbaar. Je kan deze dan ook online halen via een aliexpress of shein. Of andere sites natuurlijk. Wellicht wat duurder dan de andere goedkope sites. Kwaliteit is ook echt goed! Mijn dochter van 3.5 is ook nog niet zindelijk.. ik ben er ook hard mee bezig. Het kost veel tijd en energie en eerlijk gezegd na een paar keer proberen gaat het mij ook iriteren.. misschien omdat WIJ het te graag willen dat hun zindelijk worden.. voor ons natuurlijk makkelijk maar voor onze kleintjes een hele prestatie. Ik begin ook wel soms te denken van “wat als “ ze niet zindelijk is. Zij is ook van december. De 23e en gaat na de kerstvakantie naar de basisschool… ze zeggen dat het inderdaad het forceren niet goed is.. daar gaan kinderen ook niet lekker op.
Hopelijk kan dit je wellicht helpen! Al is het met kleine stappen..
3 maanden geleden
Poehh.. ik herken je verhaal VOLLEDIG! Hoe gaat het nu bij jou? Mijn oudste wil ook niet. Sinds zaterdag hebben wij zijn luier afgedaan. Eerst weerstand, maar nu is hij ok. Echter, hij houdt nu zijn plas gewoon op. Bij voorkeur tot hij voor het slapen gaan zijn luier weer omkrijgt. Als ik met hem ben, plast hij als hij echt echt echt moet wel op de wc of het potje, maar bij de opvang huilt en drentelt jij net zo lang tot hij ontploft. Hij is niet bang voor de wc of het potje, maar hij kan de controle niet loslaten denk ik.
Mega machteloos voel ik me. We doen nu naar een stapje terug. Hij mag nu aangeven dat hij moet plassen, en doen hem dan weer even zijn luier om. Stap 2 is dan met de luier om op het toilet zitten en plassen. Stap 3 met de luier los, maar nog wel om etc. Lees dat overal online op de ziekenhuiswebsites. Wie weet helpt dat.
Het wordt inmiddels wel spannend met nog maar 4 maanden te gaan voor hij naar school moet. En mega intensief zo. Hopelijk doet de jongste straks minder moeilijk 😅
3 maanden geleden
Reactie op Nina0108
Misschien nog een tip.. luierbroekjes halen.. eigenlijk heten het oefenbroe ...
Ik heb inderdaad een voorraad oefenbroekjes in huis. We gaan t komende week nog een keer proberen aangezien we zelf vrij zijn en thuis zijn
3 maanden geleden
Reactie op Liefkleintje88
Poehh.. ik herken je verhaal VOLLEDIG! Hoe gaat het nu bij jou? Mijn oudste ...
Echt lastig he, wanneer moet je doorpakken, wanneer is het teveel. Maar ik denk dat het moment nu echt daar is. Voor m'n gevoel is het vooral controle die ze niet wil loslaten.
Afgelopen 2 weken waren we in Frankrijk en toen wilde ze 1 keer proberen. Daarna toch weer klaar en zegt ze: ik doe t als ik 6 ben. Haar broer is nl 6 dus ze denkt dat t dan pas hoeft. Ik heb nu uitgelegd dat hij dit ook heeft gedaan toen hij 3 was. De stickers laten zien die hij toen geplakt heeft en de oefenbroekjes laten zien die hij toen aan had. Ze heeft vanavond weer op de wc gezeten om te proberen. Was een heel kort protest maar ging daarna goed. Ik zie het als een opening want ze kan ook zo weer omslaan. Maar de tactiek is nu stimuleren zodat ze t net zo doet als haar broer toen hij 3 was. Daar lijkt ze wel gevoelig voor. En natuurlijk is ze uitgebreid gecomplimenteerd dat ze zo goed op de wc ging zitten
3 maanden geleden
Reactie op FreyFrey
Luier uitlaten misschien een optie? Ik zie dat dit bij de meeste het beste ...
Hier was het resultaat van luier uit laten, een blaasontsteking… ze hield het zo lang op dat het dus fout ging….
Al is ze dus opeens volledig zindelijk. Ze zei opeens, ik moet plassen op het potje… en vanaf dat moment volledig zindelijk. Ze vond het wel heel spannend om de stap van potje naar wc te maken, maar uiteindelijk ging dat ook goed (omdat er geen andere optie was op dat moment)
3 maanden geleden
Het gaat hier inmiddels heel goed. Eerste 2 weken van de zomervakantie waren we in Frankrijk. Toen gevraagd of ze op de wc of potje wilde plassen maar was wederom een duidelijke nee en dat doe ik als ik groot ben. Als ik 6 ben doe ik het zei ze. Dit omdat haar broer ook 6 is. Nogmaals uitgelegd dat haar broer ook luier uitdeed toen hij 3 was. En dat ik ook de Stickervellen nog heb die hij toen verdiend heeft. Thuis wilde ze die wel zien. De eerste dag na thuiskomst de Stickervellen van broer laten zien en een stickervel voor haar gemaakt. Luier uitgedaan en in begin regelmatig op de wc zetten. Was eerst nog weerstand maar na 1 dag was de aversie wel weg. Ze gaat nu dus ruim 2 weken met grootste gemak op de wc zitten en vind het ook leuk. Na 4 dagen alleen maar natte broeken deed ze op dag 5 het eerste plasje op de wc. Inmiddels zijn we 2 weken verder en geeft ze redelijk goed aan dat ze moet plassen. Ze voelt het nu aankomen en kan t even ophouden tot ze op de wc is. Gisteren was de eerste dag zonder een ongelukje.
Poepen is nog wel lastig op de wc. Dat laat ze gaan in d'r broek.
Afgelopen week was ze een paar dagen bij opa en oma en dat ging wel moeilijker dan thuis, meer ongelukjes. Benieuwd hoe dat komende week gaa
t.
Ze draagt nu de oefenbroekjes van bombee. Als poepen op de wc ook goed gaat maken we de overstap naar een gewone onderbroek.
En ik heb Stickervellen gemaakt om cadeautjes te verdienen. Eerst bij 3 stickers cadeautje, dan bij 4, dan bij 5, dan bij 6 enz. En binnenkort maken we de overstap naar een hele dag droog blijven is een sticker. De cadeautjes zijn cadeautjes van max een paar euro.
Uiteindelijk bleek het toch geduld hebben tot ze er klaar voor was. En sowieso heel fijn om in de zomervakantie te starten als we thuis zijn.