123 Reacties

3 jaar geleden

Onze kleine meid krijgt met 3 a 4 maanden ook een echo ivm eventuele heupdysplasie. Dit doen wij omdat er een heupafwijking in de familie zit. Ook hebben wij een kinderfysio voor onze oudste, deze heeft ook naar onze kleine dame gekeken die gaf aan het tegenwoordig heel lastig te zien is. Ze geeft nat als de arts aan dat het met het oog gewoon soms niet te zien is en dan een echo duidelijkheid schept. Onze dame trekt namelijk ook vanuit haar romp waardoor ze een voorkeushouding heeft met der billetjes / heupen dat ziet er soms gek uit.

3 jaar geleden

Onze kleine meid heeft dat ook. Als ze 2 maanden is wordt bij het CB nogmaals gekeken en anders worden we doorverwezen. Ik denk dan weer positief, ze zijn er vroeg bij, dus kan het goed verholpen worden. Beter nu als later problemen met lopen.

3 jaar geleden

Ons mannetje krijgt ook met 3 maanden een echo. Dit omdat er ook bij ons een heupafwijking in de familie zit. Bij de eerste controle bij het CB werd door de kinderarts niets afwijkend gezien, maar omdat het inderdaad lastig te zien is met het blote oog, maken ze voor de zekerheid toch een echo. Het is net wat Suzanne zegt, ze zijn er vroeg bij, mocht er iets nodig zijn. Ik ken vanuit m’n werk (kinderopvang) helaas genoeg voorbeelden waarbij ze er later bij waren..

3 jaar geleden

Mijn dochter is vandaag 10weken oud. Vorige week moest ze haar eerste spuitjes krijgen en hadden ze ook een verschil bij de plooitjes bij haar poep gezien. Gisteren meteen een echo laten doen. Geen zorgen, dit is maar 1 van de zovele symptomen van heupdysplasie. Als ze geen knak horen of voelen bij het bewegen van de beentjes (naar buiten fietsend) dan is de kans klein dat ze het hebben. Ze sturen je gewoon nogal snel door om zeker te zijn, logisch natuurlijk. Maar vaak is het niets.

3 jaar geleden

Ik heb morgen controle en als ze 3 maanden is een echo omdat ze in stuit heeft gelegen en een vergrote kans heeft op heupdysplasie. We hopen natuurlijk het beste maar mocht het zo zijn is het goed te behandelen. Ik heb wel eens gehoord dat het als ouder vervelender is (spreidbroekje ziet er zielig uit en is wat meer werk qua zorg) dan voor de baby...

3 jaar geleden

Hier wordt ook bij 3 maanden een echo gemaakt. Wegens prematuur (dan is die kans groter) en ik heb het zelf ook gehad. Zoals mijn moeder zegt, wij als ouders vonden het heel erg. Ik gaf er als 3 maanden oude baby niets om, bleef net zo vrolijk. Misschien helpt je dat een beetje. Tuurlijk is het heel naar, maar ze zijn er vroeg bij en het is goed ge verhelpen. En dat op een manier dat je kindje er geen hinder van ondervind. Succes alvast met de echo, komt goed meid!

3 jaar geleden

Toch fijn om te lezen dat je niet de enige bent. Ookal is dat natuurlijk voor andere mama's ook niet leuk.. Ik weet dat het voor de ouders vervelender is dan voor de kleintjes hoor, en dat het heel mooi is dat ze er snel naar gaan kijken. Allemaal extra zorgen met zo'n kindje. Is ook nieuw😊

3 jaar geleden

Mijn dochter van inmiddels ruim 2 jaar heeft ook heupdysplasie gehad. Ze lag in stuitligging en is ook zo geboren en had ook een behoorlijke voorkeurshouding. Dus idd ook met 3 maanden een echo laten maken en daar kwam idd een afwijking uit. Dus onze kleine meid heeft ook tot ongeveer een jaar een spreidbroekje aangehad. Was ff wennen, maar uiteindelijk doe je het voor haar, want anders krijgt ze op lagere leeftijd last. Mocht je meer willen weten hoor ik het wel! Bij de controlefoto rond haar 2e verjaardag was alles ok 😊

3 jaar geleden

Wij moeten met 3 maanden ook naar het zh voor een echo omdat onze zoon in stuit is geboren

3 jaar geleden

Bij mij het zelfde. Mijn dochtertje krijgt een echo in april om te kijken of ze inderdaad een heupafwijking heeft en een spreibroek moet

3 jaar geleden

Reactie op Mariska P.

Mijn dochter van inmiddels ruim 2 jaar heeft ook heupdysplasie gehad. Ze la ...
Wat fijn om te lezen dat het uiteindelijk toch goed komt.

3 jaar geleden

Onze zoon heeft ook heel lang in stuit gelegen en wij hebben afgelopen woensdag de echo gehad. Hij is nu 6 weken. Wij wachten nu op de uitslag.

3 jaar geleden

Bij ons is er omwille van stuitligging meteen na geboorte de eerste dagen in het ziekenhuis een echo gemaakt (beleid van het ziekenhuis) en is er meteen heupdysplasie vastgesteld. Na 2 weken hadden we een spreidbroek voor haar en deze draagt ze nu nog (bijna 7weken), maar bij de eerste controle al supergoede vooruitgang gezien! Over een kleine maand hebben we terug controle en hopen we er al vanaf te zijn of misschien dat het enkel nog snachts nodig is. Ik ben en heel blij dat het ziekenhuis dit beleid heeft van meteen echo te maken, want dit gebeurt blijkbaar niet vaak. Ik vond het absoluut niet leuk en vervloek die broek echt, maar uiteindelijk hebben ze er inderdaad zeer weinig last van! Het is vooral niet handig bij borstvoeding geven en een gedoe met verschonen en veel ontplofte pampers 🙈. Ze had wel duidelijk een zwaarder type dysplasie, dus was ook zeker dat ze er niet vanzelf zou uitgroeien.

3 jaar geleden

Reactie op TessaDC

Bij ons is er omwille van stuitligging meteen na geboorte de eerste dagen i ...
Dit is trouwens de spreidbroek

3 jaar geleden

Reactie op TessaDC

Dit is trouwens de spreidbroek
Ik moet ook met 3 maanden na de geboorte op controle voor een echo. Kleine meid heeft niet anders dan alleen maar in stuit gelegen. Gelukkig zeide ze laatst niets bij het CB. Vind het wel fijn even een foto van je kindje met de broek te zien, nu heb ik iig een beeld van wat/ hoe het is. Dankjewel

3 jaar geleden

Vroeger als kind zelf in gelegen. Daardoor in mijn leven nergens last van gehad. Sterker nog, als kind vond ik het altijd een stoer verhaal dat ik dat had als baby. Toen werd ook alles dicht gegipst, tegenwoordig heb je een soort harnasjes, werkt prettiger met kleren aan en uit doen, luier verschonen etc. Als ouders heb je er meer last van als je kind want het is een tijdje iets extra's en je hebt natuurlijk de zorgen of het wel goed komt maar uiteindelijk in veel gevallen kan je kind daarna op een normale manier opgroeien en bewegen. Ik heb liever dit dan iets waar het kind in zijn/haar latere leven altijd last van houd.

3 jaar geleden

Reactie op TessaDC

Bij ons is er omwille van stuitligging meteen na geboorte de eerste dagen i ...
In welk ziekenhuis is dat dan? Bij mij zeiden ze juist dat het zichzelf bijna altijd hersteld in de eerste 3 maanden en de eventuele ‘afwijking’ (weet even geen ander woord) daarom pas te behandelen als het dan niet over is..

3 jaar geleden

Ik heb zelf een spreidbroekje gehad, daarom moet onze kleine ook een echo met 3 maanden. Bij mij is alles goed gekomen haha en het mooiste is dat ik er niks meer van weet 😜. Het is vervelender voor jou dan voor je kindje denk ik, omdat je wil dat alles gewoon perfect gaat. Succes in ieder geval!

3 jaar geleden

Reactie op LPF2020

Ik heb zelf een spreidbroekje gehad, daarom moet onze kleine ook een echo m ...
Precies dit! Zelf ook een spreidbroek gehad en mijn man ook. Zit in beide families, kans is groot dat onze zoon het ook moet. Krijgen binnenkort een oproep voor controle. Baby’s merken er meestal niks van en denk maar zo: een nieuwe heup op je 40ste moeten is vervelender...

3 jaar geleden

Reactie op bloem1988

In welk ziekenhuis is dat dan? Bij mij zeiden ze juist dat het zichzelf bij ...
AZ Monica in Deurne.. Echo wordt daar standaard gedaan direct na geboorte. Ik denk dat het bij onze dochter een zwaarder type afwijking was/is waarvan ze weten dat dit niet uit zichzelf zal herstellen? Ik ben in ieder geval wel blij met het vroege ingrijpen, want ik zou het lastiger vinden voor mezelf als die spreidbroek haar bewegingen in de weg komen te zitten bij omrollen enzovoort