24 Reacties
één jaar geleden
In de ochtend mag ze hier tot 9 uur zappelin kijken. Nadat ik het nieuws heb gezien. Dat is pak m beet vanaf 8 uur a 8:30. En in de avond als ze echt moe is vanaf 16:30 liever vanaf 17:00 totdat we gaan eten. Dat is meestal 17:30 dan om 19:00 nog een half uurtje en dan klaar.
Dus hier komen wij daar ook wel zo'n beetje aan. Zolang het maar niet aan 1 stuk is.
Meestal staat de tv aan ivm muziek, dat vind ik wel heel belangrijk 😉
één jaar geleden
Ik denk niet dat je je moet schamen..je maakt bewust de keuze toch? Doe wat goed voelt en als het niet goed voelt, dan niet doen.
Ik heb er inmiddels alweer 4 maanden een kleintje bij en het lukt zonder tv kijken. M’n zoontje vrat in het begin best wat uit, want bijna 2 dus volop grenzen aan het zoeken en wat kan je doen als je de klei de aan het voeden bent. Toch probeer ik hem te leren wat wel/niet mag door duidelijk nee te zeggen. Dat werkt niet altijd, maar inmiddels weet hij wat wel en niet mag en (in zijn geval) klimt hij niet meer overal op.
De mogelijke gevolgen van tv kijken onder de 3 jaar zijn groot, ook al is het maar 10 minuten per dag. (Je zou de onderzoeken eens moeten googlen) Dat weerhoudt mij ervan.
Maar nogmaals, doe wat goed voelt en wat lukt/bij je past.
Het kan echt zonder, maar dat vergt de nodige tijd en investering. Anderzijds, voel jij je er goed bij om tijdens het voeden de rust te hebben door de oudste tv te laten kijken, doen. Zolang je er maar achter staat, dan hoef je je ook niet te schamen.
één jaar geleden
Tot 2 jaar was het echt praktisch niet, hij zit totaal denk ik nog onder een uur (net als wat delizious zegt met de reden dat het schadelijk is…al meende ik 2 jaar en daarna nog steeds zeer beperkt aanbieden) Heel sporadisch keek hij kort juf roos. Hij is nu een week 2 jaar en ik merk dat ik nu ietsje makkelijker erin ben, maar zit afgelopen week op 2x 10 min, omdat hij helemaal uit zijn doen was. Kan mij wel goed indenken dat het pittig is met een baby erbij. Dit is echt een leeftijd dat ze de grenzen opzoeken (doet die van mij tenminste wel). Als je je er niet goed bij voelt kan je misschien samen een boekje lezen als ze dat leuk vindt. Zelf boekje laten pakken (een groot boek bij voorkeur), zelf blaadjes omslaan en je kent de tekst waarschijnlijk al wel uit je hoofd🙈 of samen liedjes zingen tijdens het voeden.
één jaar geleden
Ze kijkt hier verdeelt over 2 keer gemiddeld 1.5 uur tv (totaal dus). Door het slaap te kort van ons beide hebben we die tv soms gewoon nodig. Ik voor even een moment van rust of even iets kunnen doen in huis maar ook mijn dochter om de ochtend door te komen of de middag. In de periode dat ze te weinig slaapt krijg ik haar amper vermaakt soms en is ze heel huilerig en driftig.
Ik herken je gevoel van schaamte voor het tv gebruik dat heb ik ook.
één jaar geleden
Door omstandigheden in ons gezin hebben we het afgelopen half jaar niet gelet op schermtijd (ook niet op speengebruik) en liep het af en toe wel een flink uit de hand. Inmiddels proberen we het te beperken tot eventjes voor het middagslaapje, tijdens het koken (of vanaf 16.30 tot max. 17.30) en soms even voor het slapengaan. Wel bepalen wij wat hij kijkt en heeft hij enkel keuze uit tiktak, juf roos en zandkasteel.
één jaar geleden
Stukje op internet over een onderzoek hieronder. Mijn persoonlijke interpretatie is dat als je kind gewoon gezond eet, beweegt, speelt, met andere kinderen speelt, is af en toe tv kijken niet zo erg. Zolang het geschikte tv is zonder reclames etc.. als het aan mij ligt kijkt m'n zoontje geen tv, maar de omstandigheden zijn nu eenmaal zo dat het soms ook even niet anders kan, met een baby, ziekte etc..
Gezondheid, leefstijl en schoolprestaties
Veel tijd doorbrengen voor de tv voor het bereiken van de kleuterschoolleeftijd, lijkt te worden geassocieerd met negatieve gevolgen voor de gezondheid, leefstijl en schoolprestaties op latere leeftijd. Er is daarmee een verband tussen het kijkgedrag van jonge kinderen en hun gedrag en functioneren ruim zeven jaar later.
Het onderzoek laat zien dat er een verband is tussen de tijd die het kind voor de televisie doorbrengt bij 29 en 53 maanden en zijn schoolprestaties als hij tien jaar oud is. De kans dat zij gepest werden was ook groter bij te veel tv kijken op jonge leeftijd. Bovendien was er een link tussen televisie kijken en overgewicht. De kinderen die op jonge leeftijd veel tv keken, bewogen weinig, dronken meer frisdrank en aten meer junkfood en minder groente en fruit. Het onderzoek signaleerde negatieve effecten op zeer veel terreinen waarbij bewuste oefening en training is vereist. De tijd dat het kind voor de tv doorbracht was niet significant geassocieerd met leesvaardigheid.
Dat kinderen die op jonge leeftijd werden blootgesteld aan te veel tv meer werden gepest, verklaart Linda Pagani door te wijzen op het feit dat het aanleren van sociale vaardigheden oefening en inspanning vergt. Kinderen die te veel achter de tv zitten zijn vaak sociaal geïsoleerd, zo laten diverse onderzoeken zien. Gebrek aan sociale vaardigheden, zegt ze, kunnen ervoor zorgen dat het kind eerder het doelwit is van pesterijen door klasgenoten.
Het verband tussen televisie kijken en de ongewenste effecten bleef bestaan, zelfs nadat de onderzoekers de onderzoeksresultaten hadden gecorrigeerd door er een aantal variabelen bij te betrekken die hiermee mogelijk in verband staan, zoals familieomstandigheden, het onderwijsniveau van de ouders en het tv-kijkgedrag op het moment dat de kinderen 10 jaar waren. Alle mogelijke concurrerende variabelen zijn in de analyse betrokken, desalniettemin bleven de aanvankelijke bevindingen gehandhaafd.
één jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Stukje op internet over een onderzoek hieronder. Mijn persoonlijke interpre ...
Dit had ik idd ook gelezen. Maar hieronder word benoemd dat 10 min tv kijken onder de 3 jaar al grote gevolgen heeft. Dit kan ik dus niet vinden.. (en kan het me ook bijna niet voorzlstellen). Heb je daar ook iets over gezien toevallig?
één jaar geleden
Reactie op Clarakoe
Nog niet gevonden. Heeft iemand links naar artikelen hierover?
Niet gezocht, maar als je zoekt zal je waarschijnlijk moeten zoeken op Chinese of Amerikaanse onderzoeken. De Amerikaanse richtlijn is heel erg aangescherpt dus ongetwijfeld dat daar dit of soortgelijk onderzoek aan ten grondslag ligt.
één jaar geleden
Hoe hebben jullie dit zelf ervaren vanuit vroeger? Mijn ouders waren niet echt capabel en de tv stond dag en nacht aan. Toch heb ik uiteindelijk een sociaal leven gehad en mn HBO-diploma behaald. Ik begrijp heel goed dat er uitzonderingen zijn, maar als de balans goed is, moeten we misschien minder streng voor onszelf zijn.
één jaar geleden
Reactie op Alicia89
Hoe hebben jullie dit zelf ervaren vanuit vroeger? Mijn ouders waren niet e ...
Precies dit denk ik ook weleens. Bij ons stond de tv dan niet vaak aan, maar als ik mijn zoon de keuze geef van tv kijken of naar buiten gaan, kiest hij altijd voor naar buiten gaan. Heftige strijd soms als ik er na 2 uur wel klaar mee ben in de kou. Dikke prima vind ik dan als hij daarna tv kijkt om bij te komen.
één jaar geleden
Wij proberen er echt heel erg op te letten, maar soms gaat het gewoon niet. Dan wil hij niet zelfstandig spelen, maar zoekt steeds aandacht of wil steeds naar de kast voor een koekje. Ik ben dan gaar of moet mailtjes beantwoorden die echt niet kunnen wachten (eigen bedrijf).
Sja, dan gaat Nijntje aan. Alleen Nijntje, TikTak of George and Paul want hij reageert emotioneel op Bing of andere zielige scènes uit tekenfilms.
Soms een half uur.. soms langer en dat vind ik dan echt moeilijk, maar hij is dan heel even stil. Het is niet erg, want hij is juist een hele goede zelfstandige speler.
En zoals iemand al zei: ik heb echt hartstikke veel tv gekeken vroeger en kan me goed inleven, heb een bachelor en master van universiteit. Dus daar is niks “fout” gegaan.
https://www.squla.nl/blog/schermtijd-kent-geen-tijd-slimme-schermtips-voor-je-kind
één jaar geleden
Reactie op Lilaaa
Voor ze gaat slapen 15-30 minuten, dus standaard in totaal max een uur.
En ...
Maak je je geen zorgen over blauw licht en het effect op haar slaap? Of zet je de Night Shift aan van de iPad? Dat is een handige instelling als ze voor het slapengaan schermtijd mag 😊
één jaar geleden
Reactie op deLizious
Ik denk niet dat je je moet schamen..je maakt bewust de keuze toch? Doe wat ...
Hoe pak jij het aan? Ik heb een zoontje dat overal aan zit ook gevaarlijke dingen hij kent geen grenzen. Nee is voor hem dolle pret. Hij kijkt niet om naar zijn speelgoed. Aanrecht en wasbak vind hij veel interessanter. Ik heb alles weg gezet maar de kraan kan hij nog bij. Hij stopte vandaag zijn vinger in de gootsteen..
Dus ik heb het idee dat het per kind anders is. De ene is rustig kan met zijn speelgoed prima vermaken de ander zet de boel op stelten😅
één jaar geleden
Nou bij mij zit ze soms 1,5 tot 2 uur tv te kijken en dan nog iPad misschien 1,5uur (in vakantie dan en als het koud buiten is) dus niet schamen hoor.