12 Reacties

één jaar geleden

Als je je hier zorgen over maakt zou ik het bespreken met het consultatiebureau of huisarts! Over het slapen: ons zoontje is juist een goede eter maar slaapt ook nog minimaal twee uur overdag en ‘s nachts van 20.00-8.00 uur. Dus dat hoeft niet met elkaar te maken te hebben.

één jaar geleden

Hier varieert het heel erg. Ze heeft ook echt periodes gehad dat ze bijna niks at, en nu eet ze juist weer veel (voor haar doen). Het hoort er een beetje bij denk ik. Maar als je je zorgen maakt (al is het een beetje) gewoon even het cb vragen!

één jaar geleden

Toevoeging: Hij eet gemiddeld op een dag: 100 ml warme melk 1 boterham Fruit (eet hij goed) 2 boterhammen Amper een snack/tussendoortje smiddags (hij wil niks, tenzij het zoet is) 2 a 3 opscheplepels avondeten 180 ml warme melk

één jaar geleden

Reactie op Clarakoe

Toevoeging: Hij eet gemiddeld op een dag: 100 ml warme melk 1 boterham Fr ...
Dit is voor onze dochter al een goede dag, haha. Maar ik snap je vraag hoor, ieder kind is anders.

één jaar geleden

Je kan op voedingscentrum kijken wat een gemiddelde peuter hoort te eten. Mijn dochters eten gemiddeld genomen wat daar staat. Gezonde porties voor kinderen zijn sowieso veel kleiner dan wij vaak denken en zien op tv. Qua slaap kunnen ze hier ook prima smiddags 2/3 uur slapen en slapen ze klokje rond. En soms een dag lang rustig spelen. Maar als je zoontje futloos uitziet en weinig onderneemt zou ik even naar de dokter gaan voor advies. 🙃 misschien heeft hij inderdaad wel een tekort aan iets dat makkelijk op te lossen is.

één jaar geleden

Reactie op Clarakoe

Toevoeging: Hij eet gemiddeld op een dag: 100 ml warme melk 1 boterham Fr ...
Mijn dochters eten soms 1 boterham meer. Maar de rest is echt gelijk.

één jaar geleden

Ongeveer het volgende: 250ml melk+Brinta+ 30-50gr fruit (laat soms een paar happen staan) 100-150 gr fruit 2 boterhammen (3 op de opvang en af en toe thuis) Klein tussendoortje (rozijntjes, biscuitje etc) 200gr gekookte groente, 100gr aardappels + klein stuk vlees (eet alles op of laat een paar happen staan), soms laat hij het toetje staan. Als je je zorgen maakt over de vermoeidheid laat je dan door de huisarts doorsturen naar een kinderarts (meeste huisartsen doen niks als een kind zich verder goed ontwikkelt als in, algehele ontwikkeling, groei etc., wat hier het geval was, terwijl de kinderarts het probleem wel zag en actie ondernam). Eten is een uitdaging soms merk ik wel sinds hij 2 is. Hij kent ineens het concept “vind ik niet zo lekker”. Wij passen vaak het wat lekkers na een hap groente toe. Lekkers kan dan zijn een ministukje fruit, klein hapje vlees, beetje zure komkommer etc. Nu wel 2x dusdanige drama door vermoeidheid de laatste week dat we maar een boekje zijn gaan lezen tijdens het eten (En dan voeren. Die mond gaat automatisch open en hij zegt het wel als hij echt vol zit).

één jaar geleden

Onze dochter eet wisselend, meestal minder dan het lijstje wat er opgenoemd wordt. Ze is wel wat meer gaan eten toen we haar minder melk zijn gaan geven en meer water. En ook als we tussendoortjes overslaan wordt er over het geheel beter gegeten tijdens de grote maaltijden en ook over de hele dag heen. Ook afleiding helpt beter te eten bij onze draak, vergeet ze even te peuterpuberen. Het is volgens mij typisch peutergedrag om het ene moment de kamer door te rennen als een duracelkonijntje en vervolgens zittend in slaap te kunnen vallen. Het is een priode van superveel ontwikkeling en groei! We hebben dus gemerkt dat als we niet heel veel druk zetten op eten dat ze vanzelf met honger naar je toe komt, dus dat ze het goed zelf aangeeft en aanvoelt wat ze nodig heeft. Dus we vertrouwen het inmiddels wel :) Als je twijfelt kan je altijd advies inwinnen bij het bureautje, maar laat je ook niet al te gek maken hoor door alle algemene adviezen. Het gemiddelde kindje bestaat niet en je kent jouw kindje het beste! Als je even alle aangeprate angsten en "hoe het hoort" loslaat en daaronder nog steeds het niet vertrouwt dan altijd hulp vragen.

één jaar geleden

Dankjewel voor jullie reacties! Het consultatiebureau wil dat we het eten een week bijhouden en dan bellen we over hoe en wat. Hij zat nog net onder in de curve, dus geen paniek, maar wel even in de gaten houden (vooral voor mijn gemoedsrust denk ik hoor). Ik vind hem ook zo mager, vooral zijn buik dan, daar zit geen spekje op en alle ribben kun je tellen. Wordt vervolgd...

één jaar geleden

Zo heel veel hebben kids niet nodig... vaak vergelijk je met andere kids die hebben geleerd om veel te eten (door zoetigheid toe te voegen) Wat onze zoon eet: Ochtend 1 sneetje brood en een beker melk Tussendoor 1a1.5 stuks fruit Lunch 1 a 2 sneetjes brood en een beker melk Tussendoor snackgroenten Avondeten met de pot mee (half stuk vlees, de rest zoveel hij wil, anders eet hij alleen vlees) Verder krijgt hij bij oma tijdens de oppasdag vaak wel een koekje oid, maar dat is 1x per week... Onze zoon rent, klimt en springt de hele dag. Een gezonde jongen van ongeveer 1 meter lang en 15.5kg. Hij is zeker niet dik, maar ook niet graadmager, en heeft voldoende energie. Hij slaapt nachten van 19.30-7 ongeveer en smiddags vaak nog 2.5a3uur Ik maak me vooral nergens zorgen over.. ik kan hem wel meer laten eten, als ik overal suikers overheen gooi eet hij vast meer brood.. maar met een plakje kipfilet of smeerkaas zit hij al snel vol en wil hij spelen

één jaar geleden

Zo heel veel hebben kids niet nodig... vaak vergelijk je met andere kids di ...
Ik begrijp die eerste alinea niet. Mijn zoontje is een zeer goede eter, maar wij bieden juist gezond eten aan. Door de Brinta gaat een aardbei, omdat hij geen melk lust, brood mag van mij pas een sporadische 3e boterham met zoet beleg of kaas (wij letten ook op zout), tussendoortje is pas sinds kort soms iets “ongezonds” en tsja een avg valt niet zoet te maken. Wel een bakje zure komkommer wat zo op is haha. Ik zie juist om mij heen dat kinderen die zoetigheid krijgen minder eten nu ze daar hun buik wel mee vullen en het “lekkerder is” en daardoor bijv het avondeten laten staan. Als ik mijn zoontje ranja geef (en dan niet dat drupje wat hij nu 1x per dag krijgt i.p.v. thee, maar waar je de ranja proeft) dan drinkt hij ruim 4x zoveel en laat hij ook eten staan. Zolang je kindje alles wel wil eten pakt het wel wat hij nodig heeft en de een heeft meer nodig dan de ander.

één jaar geleden

Mijn zoon is ook klein. Onderste curve. Maar onvermoeibaar. Bij ons geeft hij zelf wel aan wat hij wil eten. • In de ochtend 2 boterhammen met kipfilet, boter, Philadelphia, kaas, rundersalami, pindakaas of aardbeienjam. Hij kiest het zelf uit. Soms doen we ook havermout pannenkoeken ter afwisseling. • Tussendoor fruit en een paar happen kwark met noten. Fruit vooral wat hoort bij het seizoen. • Lunch is ook brood. Soms met een ei en vaak voeg ik er al wat groente aan toe. Paar stronkjes broccoli. • Na zijn slaapje kiest hij zelf. Een fruit, een soepstengel, kwark, handje pombar chips, rozijnen, waterijsje of een cracker. • En avondeten wat de pot schaft, tenzij het te kruidig is. Of als hij het echt niet lust zoals champignons. • Toetjes doen wij niet. We drinken thee/koffie en iedereen krijgt daar een koekje bij. Qua drinken, heeft hij alleen melk, water en thee. Eigenlijk laat ik het verder los. Hij proeft altijd alles (want dat is de regel). Ik hoef hem nauwelijks nee te verkopen. De koektrommel staat in de la waar hij zelf bij kan. Soms heb ik zelf zin in een koekje en hij niet. Dan eet ik alleen een koekje. Zolang we maar geen strijd hebben en hem het idee/gevoel geven dat hij het eten zelf mag bepalen. Ik moet bekennen dat ik hier overdreven op heb ingelezen. En rapley methodiek heb gebruikt. Na 6 maanden borstvoeding lieten we hem al zelf bepalen of hij wilde eten. Pas na 1 jaar was de bv afgebouwd en haalde hij voldoende uit zijn voeding, waarbij hij had geleerd dat het een keuze is wat hij eet. 🤷🏽‍♀️ Had ik dat inlezen overigens ook maar gedaan met slapen.. want naar bed brengen is nog steeds een langdradig gedoe 😂