53 Reacties
5 jaar geleden
Onder de 14 jaar is een id niet verplicht dacht ik dus word je gewoon geholpen alleen als je op vakantie naar het buitenland gaat moet je een id maken voor een kind
5 jaar geleden
Ligt volgens mij per ziekenhuis verschillend. Ik heb dit niet gehoeven. Of dit komt omdat ze daar is geboren en op controle moest weet ik niet. Maar bij mijn oudste dochter ook nooit gehoeven.
5 jaar geleden
Ze vragen er wel na. Een zorgpas zou evt kunnen. Maar ik weet dat een vriendin van mij in het westen van het land is geweigerd. ( was geen spoed afspraak ofzo levensbedreigend)
Maar het is wel verplicht vanaf de geboorte
5 jaar geleden
Het is wel apart ja vooral omdat die 5 jaar geldig is nou kijk maar 5 jaar later naar je kind die herken je niet op je id kaartje😅
5 jaar geleden
Een zorgpas is wel verplicht legitimatie dacht ik niet heb zelf als kind ook pas op me 10de een legitimatie gekregen vaak genoeg naar het ziekenhuis gemoeten
5 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/identificatieplicht-zorg
Zie hier idd qel voor medische zorg misschien is dat dan veranderd of voldoet een geboortebewijs ook wat ik hieronder las
5 jaar geleden
Ik heb voor me eerste kindje wel een ID moeten maken, omdat hij een witte vlek op zijn voorhoofd had en ik moest daarvoor naar het dermatoloog. Ik wist het toen niet dat het moest maar ze zei dat een verzekeringpas niet genoeg was blijkbaar en dat ik met kosten zou zitten dus ik moest met spoed een id aan maken. Gelukkig kon hij al goed kijken, hij was toen 5 maanden. Voor haar maak ik er ook 1 aan als zij pas rond de 5 maanden is. Stel dat het voorkomt dat ik weer het zelfde krijg dan maak ik er weer snel 1 aan
5 jaar geleden
Ik heb een id kaart voor m'n dochter van 4jaar. Die kreeg ze dat ze nog geen 1 jaar was.
Die had ik wel nodig omdat ik met haar id kaart de afspraken kaarten mee krijg.
En ze ook als je in het ziekenhuis iets geregeld wilt hebben ( Adam bijv ) heb je er wel 1 nodig zodat ze echt zien dat je dochter bij jou hoort.
5 jaar geleden
Wij hebben er snel 1 laten maken.
Je moet er officieel 1 hebben als je kindje zorg nodig heeft.
Ook als je naar het buitenland gaat.
Staat ook op de site van rijksoverheid:)
Maar omdat ons dochtertje ook zorg nodig had, hebben we hem aangeschaft.
Maar wel een gek idee (ook lastig om foto's te maken met een kleintje).
5 jaar geleden
Ik ben ook gegaan zonder. Bij ons begrepen ze dat ze er nog geen had met 8 weken. In maart moet ik weer. Dan heb ik er nog geen ivm corona.
5 jaar geleden
Reactie op Mommyofboth
Onder de 14 jaar is een id niet verplicht dacht ik dus word je gewoon gehol ...
Tegenwoordig als je naar het ziekenhuis moet wel
5 jaar geleden
Reactie op Girlboymom
Ik ben ook gegaan zonder. Bij ons begrepen ze dat ze er nog geen had met 8 ...
Je kan gewoon afspraak maken bij het gemeentehuis voor een id kaart of iets :)
5 jaar geleden
Identificatie plicht in de zorg geldt vanaf de geboorte. Je moet je dus kunnen legitimeren. Bij spoed wordt je wel geholpen, maar moet je je binnen een x aantal dagen als nog kunnen legitimeren.
Dit is de theorie, echter helpen veel ziekenhuizen baby's wel als ze geen identiteitsbewijs hebben. Ze hoeven dit niet en mogen weigeren. Praktijk is dus afhankelijk van jouw ziekenhuis. Mogelijk kan je even naar jouw ziekenhuis bellen om naar hun beleid te vragen?